Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10035
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХарченко, Т.-
dc.contributor.authorКириченко, Є.-
dc.contributor.authorKharchenko, T.-
dc.contributor.authorKirichenko, E.-
dc.date.accessioned2022-08-01T07:55:20Z-
dc.date.available2022-08-01T07:55:20Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationХарченко Т. Реалізація державної політики розвитку освіти на рівні територіальної громади [Електронний ресурс] / Т. Харченко, Є. Кириченко // Теоретичні та практичні питання узгодження інтересів стейкхолдерів в системі стійкого розвитку територій : матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, (30 жовтня 2021 р.). – Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. – С. 117-118.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10035-
dc.descriptionEnsuring the development of education quality is one of the key areas of implementation of state policy of Ukraine. The development of education is, first of all, the sphere of responsibility of territorial communities, which is why the formation of the optimal vector of development of the industry is extremely important for public administration in terms of administrative-territorial reform and expanding the powers of local governments. Taking into account the current state of educational services, the key areas of state policy for the development of education at the level of local communities were identified, which are focused on ensuring access to preschool education, development of extracurricular education and implementation of the Concept of New Ukrainian School. As part of the implementation of strategic guidelines for the development of preschool education, it is planned to expand the number of preschool institutions, create conditions for unimpeded access to preschool education institutions and high-quality inclusive educational space. Extracurricular education has a key role in terms of expanding opportunities for self-development of children and adolescents, awareness of their own public position in society, the development of personal potential, the acquisition of new interesting skills and abilities. The outlined directions determine the importance of ensuring effective cooperation between the state authorities, representatives of local self-government bodies, specialists of the educational environment, students and their parents in the issues of forming a quality educational environment at the level of territorial communities. In addition, it is important to maintain the initiatives taken to build an inclusive educational space. The priority task of public policy is to achieve coherence between strategic directions of quality development of education at the state, regional and community levels, which indicates the importance of successful implementation of initiatives launched at the national level at the national level.uk_UA
dc.description.abstractЗабезпечення розвитку якості освіти є одним із ключових напрямів реалізації державної політики України. Розвиток освіти є, в першу чергу, сферою відповідальності територіальних громад, саме тому формування оптимального вектору розвитку галузі є вкрай актуальним для сфери публічного управління в умовах проведення адміністративно-територіальної реформи та розширення повноважень органів місцевого самоврядування. Враховуючи сучасний стан надання освітніх послуг, було визначено ключові напрями реалізації державної політики щодо розвитку освіти на рівні територіальних громад, котрі орієнтовані на забезпечення доступності дошкільної освіти, розвиток позашкільної освіти та реалізацію Концепції нової української школи. В рамках реалізації стратегічних орієнтирів розвитку дошкільної освіти передбачено розширення кількості дошкільних закладів, створення умов до безперешкодного доступу до закладів дошкільної освіти та якісного інклюзивного освітнього простору. Позашкільній освіті відведена ключова роль в частині розширення можливостей до саморозвитку дітей та підлітків, усвідомлення власної громадської позиції в суспільстві, розкриття особистого потенціалу, набуття нових цікавих вмінь та навичок. Окреслені напрями визначають важливість забезпечення ефективної співпраці між державною владою, представниками органів місцевого самоврядування, фахівцями освітнього середовища, учнями та їх батьками в питаннях формування якісного освітнього середовища на рівні територіальних громадах. Крім того важливим є збереження започаткованих ініціатив щодо розбудови інклюзивного освітнього простору. Першочерговим завданням реалізації державної політики є досягнення взаємоузгодженості між стратегічними напрямами розвитку якості освіти на рівні держави, регіону та громад, що вказує на важливість успішної імплементації на місцевому рівні започаткованих на національному рівні ініціатив.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherХНУ імені В. Н. Каразінаuk_UA
dc.subjectдержавна політикаuk_UA
dc.subjectосвітаuk_UA
dc.subjectякістьuk_UA
dc.subjectpublic policyuk_UA
dc.subjecteducationuk_UA
dc.subjectqualityuk_UA
dc.titleРеалізації державної політики розвитку освіти на рівні територіальної громадиuk_UA
dc.title.alternativeImplementation of the State Policy of the Education Development at the Level of the Territorial Communityuk_UA
dc.typeOtheruk_UA
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Харченко_ТО_Кириченко_Є_тези.pdf401,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.