Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10404
Назва: Використання елементів дистанційної освіти в процесі підготовки фахівців ветеринарної медицини
Інші назви: Use of elements of distance education in the process of veterinary medicine training
Автори: Петров, Роман Вікторович
Фотіна, Тетяна Іванівна
Шкромада, Оксана Іванівна
Березовський, Андрій Володимирович
Фотін, Анатолій Іванович
Petrov, R. V.
Fotina, T. I.
Shkromada, O. I.
Berezovskyi, A. V.
Fotin, A. I.
Ключові слова: дистанційна освіта
лекції
лабораторні заняття
distance education
lectures
laboratory classes
Дата публікації: 2021
Видавництво: СНАУ
Бібліографічний опис: Використання елементів дистанційної освіти в процесі підготовки фахівців ветеринарної медицини [Електронний ресурс] / Р. В. Петров, Т. І. Фотіна, О. І. Шкромада [та ін.] // Вісник Сумського національного аграрного університету : науковий журнал. – Сер. «Ветеринарна медицина» / Сумський національний аграрний університет. – Суми : СНАУ, 2021. – Вип. 4 (55). – С. 12-16.
Короткий огляд (реферат): Глобальна проблема спалаху коронавірусної інфекції (SARS-CoV-2) призвела до нагальної необхідності запровадити дистанційне навчання у здобувачів вищої освіти. У зв’язку з цим виникло питання роботи як студентів так і викладачів з електронними платформами, що забезпечують викладання матеріалу в дистанційній формі. Розвиток комп’ютерних технологій дозволяє на сьогоднішній день організувати дистанційне навчання за умови наявності відповідної матеріально-технічної бази (ноутбук та високошвидкісний Інтернет), як у викладача, так і у студентів. Незважаючи на труднощі, ця раптова та неочікувана зміна навчального середовища дає академічним закладам можливості переосмислити інноваційні способи навчання, які використовують переваги сучасних технологій. Дистанційна освіта, крім основної переваги (запобігання розповсюдження інфекцій), має і інші переваги, а саме гнучкість навчання, що забезпечує доступ до ресурсів курсу для студента в будь-який час доби, з будь-якого зручного місця, що обладнане доступом до Інтернету, та можливістю витрачати на вивчення дисципліни необхідну кількість часу; модульність програми, що надає змогу сформувати індивідуальні навчальну програму; студент може навчатися за декілька ми програмами одночасно. У роботі викладені результати проведеного аналізу застосування елементів дистанційної освіти для студентів факультету ветеринарної медицини в Сумському національному аграрному університеті. Проаналізовані особливості використання комп’ютерної платформи «Moodle» для складання матеріалів лекцій, лабораторних та семінарських занять, а також використання різних форм тестових завдань. При її використанні викладач має можливість завантажити в неї лекційний матеріал, матеріал лабораторно-практичних занять, регулярно оновлювати його, слідкувати за успішністю студентів використовуючи електронний журнал. Також в даній програмі є можливість широкого вибору методів тестування за темами, що включає можливість обрати декілька видів тестів. Наведені результати використання іншого програмного забезпечення, а саме «Viber», «Zoom», «Kahoot» для організації навчального процесу, проведення лекцій та здійснення експрес-опитування для контролю засвоєння матеріалу здобувачами вищої освіти. Дані програми є безкоштовними, що дозволяє їх використовувати широкому загалу користувачів.
Опис: Today, in the conditions of quarantine restrictions caused by the threat of the Kovid-19 pandemic, the use of electronic platforms for training with higher education students is becoming more relevant, which prevents the spread of the pathogen. It is important for a modern teacher to use information and communication technologies in teaching students. The Viber program is the most convenient for organizational issues when working with students. This program is free, installed on a smartphone (even with limited operational capabilities), and can be installed on a personal computer, while ensuring their synchronization. Both the teacher and the head of the academic group can form a "group" in "Viber", in which to add all the students of the group, which provides prompt receipt of information on the conduct of classes for all group members. This program makes it very easy to send a link to a lecture invitation. Also in this program there is an opportunity to exchange files between its participants, ie you can transfer files of presentations, lectures, etc. In our opinion, the most convenient platform for conducting lectures is the program "Zoom", it allows the teacher to schedule a lecture in advance, which may have modes of weekly repetition according to the schedule. A convenient advantage is also that it is enough to create a single link that can be used many times, which simplifies the organizational aspects of the lectures. When using this program, the teacher has the opportunity to enable the "screen demonstration" mode, where the presentation of lecture material takes place. This program has a separate chat where students can ask their questions about the material presented. The disadvantage of this program is that its free version has a time limit of 40 minutes, which leads to the disconnection of all conference participants after the specified time and requires their reconnection. Zoom can be installed on both mobile devices and personal computers, as long as the latest camcorder, microphone and speakers are available. To monitor the success of learning, it is advisable to use the program "Kahoot". It allows not only to test knowledge and rank students' performance depending on the number of correct answers and the speed of these answers. Depending on the results demonstrated by higher education students, the teacher can make adjustments in the teaching of the material – to simplify, complicate the material, to choose the optimal pace of teaching the discipline. Moodle is best suited for distance learning. The program is completely free. When using it, the teacher has the opportunity to download lecture material, material of laboratory and practical classes, regularly update it, monitor student performance using an electronic journal. Also in this program there is a wide choice of testing methods by topic, which includes the ability to choose several types of tests. This is a "multiple choice" – include a question in which it is possible to choose one or more answers depending on the question; "Essay" allows the student to provide answers consisting of several sentences or paragraphs, the results of the student's answers are evaluated by the teacher manually; "Dragging in the text" – while missing areas in the text are filled with words by dragging; "Short answer" – the answer in one word, which the applicant must enter from the keyboard, but there may be inaccuracies in the answer; "Numerical answer" – the answer is given by the number that the applicant enters from the keyboard; "Correspondence" – establishing correspondence between several answer options; true-false – there are only two options for answering the question "true" or "false". When taking tests, the teacher can limit the number of questions, their random choice, assign the appropriate number of points for each answer depending on the complexity of the question. It is possible to limit the number of attempts by students to test, the time of testing, the start and end time of testing. Students have the opportunity to use this program around the clock. You can always return to a previous lecture or work done. An online library for students is available 24/7. If necessary – you can always contact the teachers for a personal consultation. In the program "Moodle" you can set such a parameter as "course format", as a result of which its content will be displayed. There are four types of course format: weekly – used if the course is organized weekly, with an exact start and end date, clearly defined deadlines; thematic which divides the course into topics. It is most convenient to use this format for courses that last during the semester or academic year; forum format – training takes place in the form of a forum, which can be evaluated by the teacher, the format of a single activity – the page of the course will show only one element or resource. Thus, the analysis of the above materials shows that the use of elements of distance education of veterinary specialists using a computer platform "Moodle" for compiling materials for lectures, laboratory and seminar classes, as well as the use of various forms of test tasks. The results of the use of other software, namely "Viber", "Zoom", "Kahoot" for the organization of the educational process, lectures and express surveys to control the assimilation of material by higher education students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10404
Розташовується у зібраннях:Науковий журнал "Вісник СНАУ"

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
1.pdf243,44 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.