Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11245
Назва: Електронні технології у цивільному та виконавчому процесі в умовах сталого розвитку
Інші назви: Electronic technologies in the civil and executive process in the conditions of sustainable development
Автори: Кожевнікова, Аліса Вікторівна
Kozhevnikova, A. V.
Ключові слова: електронні технології
електронний суд
електронний доказ
інформаційні технології
Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система
цивільне судочинство
цивільний процес
штучний інтелект
electronic technologies
electronic court
electronic evidence
information technologies
Unified judicial information and telecommunications system
civil proceedings
civil process
artificial intelligence
Дата публікації: 2023
Видавництво: Сумський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Кожевнікова А. В. Електронні технології у цивільному та виконавчому процесі в умовах сталого розвитку [Електронний ресурс] : дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю : 081 «Право» / А. В. Кожевнікова. – Суми : Сумський національний аграрний університет, 2023. – 224 с.
Короткий огляд (реферат): У дисертації проведено комплексне наукове дослідження теоретико- правових засад та нормативно-правового регулювання електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі в умовах сталого розвитку, сформовано концептуальні пропозиції, об’єднані за напрямами реалізації та спрямовані на удосконалення цивільного та виконавчого процесу в умовах розбудови інформаційного суспільства, цифровізації правосуддя та примусового виконання рішень, а також європейської інтеграції України. Зазначене дослідження є актуальним, оскільки його проблематика відповідає напряму наукових розвідок, визначеному в Указі Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» від 30 березня 2019 року № 722 (Ціль № 16 – сприяння побудові миролюбного і відкритого суспільства в інтересах сталого розвитку, забезпечення доступу до правосуддя для всіх і створення ефективних, підзвітних та заснованих на широкій участі інституцій на всіх рівнях) та спрямовується на вирішення завдання 16.3 – підвищення рівня довіри до суду та забезпечення рівного доступу до правосуддя, яке закріплено у положеннях відповідної Національної доповіді щодо Цілей сталого розвитку. В дослідженні зазначається, що сучасні електронні технології у цивільному та виконавчому процесі спрямовані на забезпечення у найбліжчій перспективі переходу до безпаперової комунікації учасників процесу із судами та органами та особами, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, а також дозволять скоротити до мінімально можливої фізичну присутність громадян у судах, у органах державної виконавчої служби, приватних виконавців. Застосування електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі в умовах сталого розвитку України дозволяє покращити доступ до правосуддя та до примусового виконання рішень, зробити цивільний та виконавчий процеси більш ефективнішими та прозорими. В роботі запропоновано підхід, за якого здійснено комплексне системне дослідження особливостей реалізації електронних технологій у розрізі двох компонентів науки цивілістичного процесу – у цивільному процесі та виконавчому процесі, що слідують один за одним та пов’язані спільною правовою метою, для виявлення прояву застосування електронних технологій як в ході захисту судом порушеного суб’єктивного права, так і в ході його реального відновлення органами та особами, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів. На основі проведеного дослідження автором пропонується концепція, що передбачає послідовний цілісний процес впровадження електронних технологій у цивільний та виконавчий процес, який складається з кількох етапів: перший етап характеризується удосконаленням електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі, другий етап полягає у зміні консервативної цивільної процесуальної форми цивільного судочинства та його процедур, третій етап передбачає встановлення зворотнього зв’язку – використання електронних технологій як інструменту вчинення процесуальних дій судом та виконавцем та інтеграцію електронних технологій у цивільний та виконавчий процес. У данному дослідженні здійснено аналіз лише початкового першого етапу, що може стати підгрунтям для подальших наукових розвідок наступних епапів. В дослідженні підкреслюється, що сукупність низки понять, що вживаються як на законодавчому рівні, так і доктринально, де використано термін «електронні /електронна/електронний» як-то електронна справа, електронні докази, електронний розгляд справи, електронне судове рішення та, нарешті, електронний суд, дозволяє сформувати та запропонувати введення до наукового обігу науково- теоретичної конструкції поняття «електронних технологій у цивільному процесі» з урахуванням оновленого змісту цивільного процесуального законодавства. У виконавчому процесі дана конструкція фактично випливає із законодавства про виконавче провадження, хоча вже на даний час Закон України «Про виконавче 3провадження» оперує термінами «електронні реєстри та бази даних», «електронні гроші», «електронний гаманець», та пропонується у кількох профільних зареєстрованих законопроєктах, передбачає фукнціонування кількох електронних реєстрів (хоча й з іншими назвами), що значно впливають на процес примусового виконання судових рішень і рішень інших органів. Проведене дослідження дало змогу сформувати поняття «електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі», що являють собою сукупність інформаційних (автоматизованих), інформаційно-телекомунікаційних систем, сервісів та мереж, а також інформаційно-комунікаційних процесів, спрямованих на здійснення правосуддя судом та примусове виконання судових рішень органами та особами, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, з одного боку, а також на реалізацію процесуальних можливостей учасників цивільного процесу (виконавчого провадження), пов’язаних із забезпеченням права на доступ до правосуддя та права на доступ до примусового виконання рішень, з іншого боку. У роботі визначається сутність електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі, що представляють собою весь спектр можливих засобів, пов'язаних із поданням документів до суду, повідомлення учасників цивільного судочинства, дистанційної участі у розгляді справи як у суді першої інстанції, так і у разі оскарження судового акту та процесу примусового виконання судового рішення. Їх сутність також спостергіється у трьох вимірах: 1) правовому (процесуальному), 2) технологічному та 3) безпековому. У процесуально-правовому аспекті електронні технології є невід’ємною частиною цивільного та виконавчого процесу та перебувають з ними у нерозривному зв’язку, адже відсутність реєстрації електронного кабінету унеможливлює вчинення процесуальних дій значного кола учасників цивільного процесу (адвокатів, нотаріусів, державних та приватних виконавців), ні суд, ні державні чи приватні виконавці не можуть функціонувати без електронних баз даних та реєстрів. На підставі аналізу законодавчих актів, спрямованих на захист прав людини та доступ до правосуддя в умовах розвитку електронних технологій, досліджено 4розвиток законодавчої бази у сфері електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі, в результаті чого з’ясовано еволюціонування науково- технічного та інноваційного розвитку у період їхньої технологічної модернізації. У роботі доводиться, що у процесуально-правовому вимірі концепт електронних технологій впливає на правосуддя у таких напрямах: 1) модернізація правил доказування із урахуванням сучасних електронно-інформаційних технологій, що застосовуються судом та учасниками справи 2) зміна ролі суду – у контексті загальної тенденції сервісної держави зміщується у площину, де суд є надавачем послуг, а учасники справи (користувачі ЄСІТС) – їх споживачами. При цьому запропоновано класифікацію видів електронізаціїї у виконавчому процесі на дві групи: внутрішню електронізацію як організаційно-процесуальну діяльність державного чи приватного виконавця щодо використання онлайн ресурсів з метою здійснення виконавчого процесу та зовнішню електронізацію як інформаційну діяльність сторін виконавчого процесу, інших суб’єктів виконавчого процесу, пов’язаних з процесом примусового виконання судових рішень і рішень інших органів. Автором аргументовано нагальну потребу застосування «штучного інтелекту» у виконавчому процесі, що полягатиме у переході до повної автоматизації процесу примусового виконання судового рішення або рішення іншого органу за блоком виконавчих документів про стягнення боргів. У дослідженні проаналізовано втілення ідеї «електронного суду» в українське процесуальне законодавство шляхом нормативного закріплення положень щодо Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи України. Запропоновано внести зміни до ЦПК України з метою удосконалення правового регулювання Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи для врегулювання певних проблем, пов'язаних з несумлінним та суспільно небезпечним використанням інформації, що впливає на інформаційну безпеку під час здійснення правосуддя. У роботі пропонується запровадження Єдиної підсистеми документообігу ЄСІТС, яка завдяки використанню сучасних хмарних технологій буде спроможна 5поєднати між собою одночасний процес упорядкування, узгодження і об'єднання структур і функцій на різних стадіях цивільного процесу. Такий підхід є новим у створенні Єдиної підсистеми документообігу ЄСІТС, що у свою чергу вирішить питання щодо об'єднання усіх судових програм документообігу в Єдину підсистему документообігу судів України. На підставі порівняльно-правового дослідження зарубіжного досвіду правового регулювання електронних технологій у цивільному та виконавчому процесі аргументовано доцільність впровадження в Україні сучасних технологій, таких як штучний інтелект та блокчейн. Аргументовано необхідність за допомогою даної технології вирішувати завдання з автоматизованого введення та обробки інформації при здійсненні діловодства суду, опрацювання вхідних документів, що надходять до суду з метою виявлення їх невідповідності вимогам процесуального законодавства, ідентифікації особи та повноважень для участі в судовому розгляді. Запропоновано концептуальні засади, завдяки яким судді при здійсненні правосуддя з використанням технології штучного інтелекту будуть здійснювати розгляд судових справ швидше і практично миттєво знаходити відповідні процесуальні документи. В результаті здійсненого дослідження запропоновано внесення змін до Закону України «Про виконавче провадження», спрямованих на удосконалення Автоматизованої системи виконавчого провадження щодо забезпечення електронної взаємодії органів державної виконавчої служби, приватних виконавців з державними органами та банками, забезпечення обов’язкового підключення банків до електронної взаємодії, отримання виконавцями інформації про боржників, їхнє майно та кошти, забезпечення автоматизованого списання коштів боржника за виконавчими провадженнями про стягнення заборгованості. Практичне значення отриманих результатів полягає у тому, що висновки та пропозиції, викладені в дисертації, можуть бути використані в науково-дослідній роботі – для подальших наукових досліджень у галузі; правотворчості – для розроблення проектів нормативно-правових актів; правозастосуванні – у діяльності 6судової системи, органів суддівського самоврядування, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя, Державної судової адміністрації, Державного підприємства «Центр судових сервісів», Державного підприємства «Інформаційні судові системи».
Опис: In the dissertation, a comprehensive scientific study of the theoretical and legal foundations and normative and legal regulation of electronic technologies in the civil and executive process in the conditions of sustainable development was carried out, conceptual proposals were formed, united by the directions of implementation and aimed at improving the civil and executive process in the conditions of the development of the information society, digitization of justice and enforcement of decisions, as well as European integration of Ukraine. The mentioned study is relevant because its issues correspond to the direction of scientific research defined in the Decree of the President of Ukraine "On the Goals of the Sustainable Development of Ukraine for the Period Until 2030" dated March 30, 2019 No. 722 (Goal No. 16 – to promote the construction of a peaceful and open society in the interests of sustainable development, ensuring access to justice for all and the creation of effective, accountable and participatory institutions at all levels) and is aimed at solving task 16.3 – increasing the level of trust in the court and ensuring equal access to justice, which is enshrined in the provisions of the relevant National Report regarding the Sustainable Development Goals. The study notes that modern electronic technologies in civil and executive proceedings are aimed at ensuring in the near future the transition to paperless communication of the participants in the process with courts and bodies and persons who carry out the enforcement of court decisions and decisions of other bodies, and will also allow to reduce to the minimum possible physical presence of citizens in courts, in bodies of the state executive service, private executors. The use of electronic technologies in the civil and executive process in the conditions of sustainable development of Ukraine allows to improve access to justice and enforcement of decisions, to make civil and executive processes more efficient and transparent. The paper proposes an approach that carries out a comprehensive systematic study of the features of the implementation of electronic technologies in terms of two components of the science of the civil process – in the civil process and the executive process, which follow each other and are connected by a common legal goal, in order to identify the manifestation of the use of electronic technologies as in the course of protecting the violated subjective right by the court, as well as in the course of its real restoration by bodies and persons who carry out the enforcement of court decisions and decisions of other bodies. On the basis of the research carried out, the author proposes a concept that provides for a consistent and holistic process of introducing electronic technologies into the civil and executive process, which consists of several stages: the first stage is characterized by the improvement of electronic technologies in the civil and executive process, the second stage consists in changing the conservative civil procedural form of the civil judicial proceedings and its procedures, the third stage involves the establishment of feedback – the use of electronic technologies as a tool for the execution of procedural actions by the court and the executor and the integration of electronic technologies into the civil and executive process. In this study, the analysis of only the initial first stage was carried out, which can become the basis for further scientific investigations of the following epochs. The study emphasizes that a set of concepts used both at the legislative and doctrinal level, where the term "electronic/electronic/electronic" is used as an electronic case, electronic evidence, electronic trial, electronic court decision and, finally, electronic court, allows to form and propose the introduction into the scientific circulation of the scientific-theoretical construction of the concept of "electronic technologies in the civil process" taking into account the updated content of the civil procedural legislation. In the enforcement process, this construction actually follows from the legislation on enforcement proceedings, although the Law of Ukraine "On Enforcement Proceedings" already uses the terms "electronic registers and databases", "electronic money", "electronic wallet" and is offered in several specialized registered draft laws, provides for the functioning of several electronic registers (albeit with other names), which significantly affect the process of enforcement of court decisions and decisions of other bodies. The conducted research made it possible to form the concept of "electronic technologies in civil and executive proceedings", which are a set of information (automated), information and telecommunication systems, services and networks, as well as information and communication processes aimed at the administration of justice by the court and the enforcement of court orders decisions by bodies and persons who carry out enforcement of court decisions and decisions of other bodies, on the one hand, as well as on the implementation of procedural opportunities of participants in civil proceedings (enforcement proceedings) related to ensuring the right to access to justice and the right to access to compulsory execution of decisions, on the other hand. The work defines the essence of electronic technologies in civil and executive proceedings, which represent the entire range of possible means related to the submission of documents to the court, notification of participants in civil proceedings, remote participation in the consideration of the case both in the court of first instance and in case of appeal of a judicial act and the process of enforcement of a court decision. Their essence is also observed in three dimensions: 1) legal (procedural), 2) technological and 3) security. In the procedural and legal aspect, electronic technologies are an integral part of the civil and executive process and are inextricably linked with them, because the lack of registration of the electronic cabinet makes it impossible to take procedural actions of a significant number of participants in the civil process (lawyers, notaries, public and private executors), neither the court nor public or private executors can function without electronic databases and registers. On the basis of the analysis of legislative acts aimed at the protection of human rights and access to justice in the conditions of the development of electronic technologies, the development of the legislative framework in the field of electronic technologies in the civil and executive process was investigated, as a result of which the evolution of scientific, technical and innovative development during the period was clarified their technological modernization. The paper proves that in the procedural and legal dimension, the concept of electronic technologies affects justice in the following directions: 1) modernization of the rules of evidence taking into account modern electronic information technologies used by the court and the participants in the case 2) changing the role of the court – in the context of the general trend of service of the state is shifting to a plane where the court is a service provider, and the participants in the case (users of EUITS) are their consumers. At the same time, it is proposed to classify the types of electronicization in the executive process into two groups: internal electronicization as an organizational and procedural activity of a state or private executor regarding the use of online resources for the purpose of implementing the executive process, and external electronicization as an informational activity of the parties to the executive process, other subjects of the executive process, related to the process of enforcement of court decisions and decisions of other bodies. The author argues for the urgent need to use "artificial intelligence" in the executive process, which will consist in the transition to full automation of the process of enforcement of a court decision or a decision of another body based on a block of executive documents on debt collection. The study analyzed the implementation of the idea of an "electronic court" in Ukrainian procedural legislation through the normative consolidation of provisions regarding the Unified Judicial Information and Telecommunication System of Ukraine. It is proposed to make changes to the Civil Code of Ukraine in order to improve the legal regulation of the Unified Judicial Information and Telecommunication System to resolve certain problems related to dishonest and socially dangerous use of information that affects information security during the administration of justice. The work proposes the introduction of the Unified Document Management Subsystem of EUITS, which, thanks to the use of modern cloud technologies, will be able to combine the simultaneous process of ordering, harmonizing and unifying structures and functions at different stages of the civil process. This approach is new in the creation of the Unified Document Management Subsystem of EUITS, which in turn will resolve the issue of unification of all judicial document management programs into the Unified Document Management Subsystem of Ukrainian Courts. On the basis of a comparative legal study of the foreign experience of legal regulation of electronic technologies in civil and executive proceedings, the expediency of introducing modern technologies such as artificial intelligence and blockchain in Ukraine is argued. The need to use this technology to solve the tasks of automated input and processing of information in the course of court administration, processing of incoming documents received by the court in order to identify their non-compliance with the requirements of procedural legislation, identification of persons and powers to participate in court proceedings is argued. Conceptual principles are proposed, thanks to which judges in the administration of justice with the use of artificial intelligence technology will consider court cases faster and find relevant procedural documents almost instantly. As a result of the research, it is proposed to introduce amendments to the Law of Ukraine "On Executive Proceedings", aimed at improving the Automated System of Executive Proceedings to ensure electronic interaction of state executive service bodies, private executors with state bodies and banks, ensuring mandatory connection of banks to electronic interaction, obtaining by executors information about debtors, their property and funds, ensuring automated write-off of the debtor's funds under executive proceedings on debt collection. The practical significance of the obtained results is that the conclusions and proposals presented in the dissertation can be used in research work – for further scientific research in the field; law-making – for the development of projects of regulatory and legal acts; law enforcement – in the activities of the judicial system, bodies of judicial self government, the High Qualification Commission of Judges of Ukraine, the High Council of Justice, the State Judicial Administration, the State Enterprise "Judicial Services Center", the State Enterprise "Information Court Systems".
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11245
Розташовується у зібраннях:Дисертації та автореферати

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кожевнікова А.В._ДИСЕРТАЦІЯ_КЕП_захист.pdf4,04 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.