Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12195
Назва: Методичні особливості навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей в кризових умовах (узагальнення досвіду роботи в умовах військового стану)
Інші назви: Methodological features of teaching higher mathematics to students of non-mathematical specialties in crisis conditions (generalization of work experience in martial law conditions)
Автори: Розуменко, Анжела
Розуменко, Анатолій
Удовиченко, Ольга
Rozumenko, Angela
Rozumenko, Anatolii
Udovychenko, Olga
Ключові слова: математична підготовка
вища освіта
освітні технології
mathematical preparation
higher education
educational technologies
Дата публікації: 2024
Бібліографічний опис: Розуменко А. Методичні особливості навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей в кризових умовах (узагальнення досвіду роботи в умовах військового стану) [Електронний ресурс] / А. Розуменко, А. Розуменко, О. Удовиченко // Освіта. Інноватика. Практика. – 2024. – Т. 12, № 3. – С. 70-77. – Режим доступу : https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i3-010. – Заголовок з екрану.
Короткий огляд (реферат): В статті розглянуто проблему математичної підготовки студентів нематематичних спеціальностей в кризових умовах. У ході підготовки статті були використані такі методи дослідження: порівняльний аналіз теоретичних положень, розкритих у науковій та навчально-методичній літературі; спостереження за математичною підготовкою майбутніх фахівців нематематичних спеціальностей; бесіди із студентами; узагальнення педагогічного досвіду викладання курсу вищої математики студентам нематематичних спеціальностей в умовах військового стану. На основі аналізу теоретичних джерел та практики викладання вищої математики підтверджено висновок про зниження якості математичної підготовки майбутніх фахівців різних напрямків підготовки. Визначено особливості організації навчального процесу в кризових умовах. Розроблено методичні рекомендації навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей в умовах військового стану. Обґрунтовано висновок про доцільність та ефективність використання освітньої технології «перевернутого класу» (за формою) та програмованого навчання (за змістом) у процесі навчання студентів вищої математики в кризових умовах життя суспільства. Запропоновано методичні рекомендації щодо використання принципів програмованого навчання (системний відбір навчального матеріалу, розміщення його в чіткій логічній послідовності; усунення несуттєвого, розподіл матеріалу на певні частини; точні й конкретні вказівки щодо виконання завдань, необхідних для засвоєння кожної порції матеріалу тощо) при структуруванні навчального матеріалу з курсу вищої математики. Обґрунтовано ефективність використання елементів технології «перевернутого класу» (за схемою: практичне заняття – лекція – практичне заняття) у процесі організації навчання вищої математики при дистанційній (або змішаній) формі в умовах військового стану. Висновки та перспективи подальших досліджень. Основними завданнями вищої освіти є розвиток наукового світогляду студентів, їх компетентностей, формування системи знань і вмінь, які дозволять майбутньому фахівцю якісно виконувати свою професійну діяльність і продовжувати навчатися протягом життя. Тому питання про те, чому навчати і як навчати завжди є актуальними. Україна є молодою і незалежною державою. Система освіти нашої країни узгоджується із європейськими стандартами. В університетах удосконалюють традиційні методичні системи і продовжують пошук нових, орієнтованих на досягнення сучасної науки. Але 24 лютого 2022 року життя змінилося докорінно, почалася війна. І ця страшна реальність змінила умови навчання, навчальну мотивацію учнів і студентів, умови роботи вчителів шкіл і викладачів університетів. Такі умови ми називаємо кризовими. Кризові умови переживають країни, які потерпають від природніх або екологічних катастроф. В статті визначено особливості організації навчального процесу в кризових умовах. Розроблено методичні рекомендації навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей в умовах військового стану. Запропоновано методичний підхід навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей в кризових умовах, який передбачає використання елементів програмованого навчання при структуруванні змісту навчального матеріалу з вищої математики та реалізацію технології перевернутого класу у процесі організації навчального процесу. На основі теоретичного аналізу та узагальнення власного досвіду обґрунтовано доцільність і ефективність використання в кризових умовах елементів технології програмованого навчання, відповідно до якої обсяг навчального матеріалу чітко визначений і, за можливості, мінімізований. В кожній темі виділені основні поняття, факти. Навчальний матеріал розподілений на певні частини, які розміщені в чіткій логічній послідовності; сформульовані точні й конкретні вказівки щодо виконання завдань, які необхідні для засвоєння кожної порції матеріалу. Засвоєння кожної частини навчального матеріалу контролюється за допомогою питань для самоконтролю і контролю з боку викладача. В кризових умовах навчання відбувається в дистанційній (або у змішаній) формі. За таких умов ефективним є використання елементів технології «перевернутого класу». Ми вважаємо, що при вивченні кожної теми курсу вищої математики доцільно використовувати схему: практичне заняття – лекція – практичне заняття. На першому практичному занятті розглядається навчальний матеріал, який студенти повторюють за шкільними підручниками (питання для опрацювання надаються заздалегідь), на лекції після огляду відомих фактів вводяться нові поняття даної теми, які опрацьовуються і систематизуються на другому практичному занятті. Для покращення якості засвоєння математичних знань в кризових умовах доцільно чітко формулювати завдання, розглядати завдання основних типів і надавати приклади розв’язання таких завдань. Ми переконалися в тому, що у будь-яких кризових умовах (навіть під час війни) треба знаходити можливості для продовження роботи шкіл і університетів! Це позитивно впливає на стабілізацію емоційного стану студентів, викладачів університетів і всього суспільства. Подальші пошуки ефективних методичних підходів щодо навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей потребують дослідження питань математичної підготовки випускників шкіл та забезпечення достатнього рівня пізнавальної мотивації студентів. Потребує розробки організація психологічного супроводу навчання вищої математики студентів нематематичних спеціальностей у кризових умовах.
Опис: The article deals with the problem of mathematical training of students of non-mathematical specialties in crisis conditions. In the course of preparing the article, the following research methods were used: comparative analysis of theoretical provisions revealed in scientific and educational literature; monitoring the mathematical training of future specialists in non-mathematical specialties; conversations with students; generalization of the pedagogical experience of teaching a higher mathematics course to students of nonmathematical specialties under martial law. Based on the analysis of theoretical sources and the practice of teaching higher mathematics, the conclusion that the quality of mathematical training of future specialists in various areas of training has decreased has been confirmed. The peculiarities of the organization of the educational process in crisis conditions are determined. Methodological recommendations for teaching higher mathematics to students of non-mathematical specialties under martial law have been developed. The conclusion about the expediency and effectiveness of the use of the educational technology of the "inverted classroom" (in form) and programmed learning (in content) in the process of teaching higher mathematics students in the crisis conditions of social life is substantiated. Methodological recommendations are offered for using the principles of programmed learning (systematic selection of educational material, placing it in a clear logical sequence; elimination of non-essentials, dividing the material into certain parts; precise/specific instructions for performing the tasks necessary to master each portion of the material, etc.) when structuring the educational material from the course of higher mathematics. The effectiveness of the use of elements of the "inverted class" technology (according to the scheme: practical lesson - lecture - practical lesson) in the process of organizing the teaching of higher mathematics at a distance (or mixed) form in the conditions of martial law is substantiated. Conclusions and prospects for further research. The main tasks of higher education are the development of the scientific outlook of students, their competencies, the formation of a system of knowledge and skills that will allow the future specialist to carry out his professional activities in a high-quality way and to continue learning throughout his life. Therefore, questions about what to teach and how to teach are always relevant. Ukraine is a young and independent state. The education system of our country is consistent with European standards. In universities, traditional methodical systems are being improved and the search for new ones, oriented towards the achievements of modern science, continues. But on February 24, 2022, life changed fundamentally, the war began. And this terrible reality has changed the conditions of study, the educational motivation of pupils and students, the working conditions of school teachers and university professors. We call such conditions crisis. Crisis conditions are experienced by countries that suffer from natural or ecological disasters. The article defines the peculiarities of the organization of the educational process in crisis conditions. Methodological recommendations for teaching higher mathematics to students of non-mathematical specialties under martial law have been developed. A methodical approach to teaching higher mathematics to students of non-mathematical majors in crisis conditions is proposed, which involves the use of programmed learning elements in structuring the content of educational material in higher mathematics and the implementation of flipped classroom technology in the process of organizing the educational process. On the basis of theoretical analysis and generalization of own experience, the expediency and effectiveness of using elements of programmed learning technology in crisis conditions are substantiated, according to which the amount of educational material is clearly defined and, if possible, minimized. Basic concepts and facts are highlighted in each topic. The educational material is divided into certain parts, which are placed in a clear logical sequence; precise and specific instructions for performing tasks that are necessary for mastering each portion of the material are formulated. The assimilation of each part of the educational material is monitored with the help of questions for self-monitoring and monitoring by the teacher. In crisis conditions, learning takes place in a distance (or mixed) form. Under such conditions, the use of elements of the "inverted class" technology is effective. We believe that when studying each topic of the higher mathematics course, it is advisable to use the scheme: practical lesson - lecture - practical lesson. In the first practical lesson, the educational material is reviewed, which students repeat according to school textbooks (questions for study are provided in advance), at the lecture, after reviewing the known facts, new concepts of the given topic are introduced, which are worked out and systematized in the second practical lesson. To improve the quality of assimilation of mathematical knowledge in crisis conditions, it is advisable to clearly formulate tasks, consider tasks of the main types and provide examples of solving such tasks. We have become convinced that in any crisis conditions (even during war) it is necessary to find opportunities to continue the work of schools and universities! This has a positive effect on the stabilization of the emotional state of students, university teachers and the entire society. Further searches for effective methodical approaches to teaching higher mathematics to students of non-mathematical specialties require research into the issues of mathematical training of school graduates and ensuring a sufficient level of students' cognitive motivation. The organization of psychological support for teaching higher mathematics to students of non-mathematical specialties in crisis conditions needs development.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12195
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2024_ Текст статті_Методичні особливості навчання.pdf503,32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.