Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12209
Назва: Соціально-психологічні аспекти менеджменту персоналу в контексті соціальної відповідальності підприємства
Інші назви: Social and psychological aspects of personnel management in the context of corporate social responsibility
Автори: Харченко, Тетяна Миколаївна
Kharchenko, Tetyana Nikolaevna
Ключові слова: вигорання
соціальна відповідальність
менеджмент персоналу
burnout
social responsibility
personnel management
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Харченко Т. М. Соціально-психологічні аспекти менеджменту персоналу в контексті соціальної відповідальності підприємства [Електронний ресурс] / Т. М. Харченко // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 43. – Режим доступу : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1689. – Заголовок з екрану.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена актуальним питанням соціально-психологічних аспектів менеджменту персоналу в контексті соціальної відповідальності підприємства. Проаналізовано значення синдрому емоційного вигорання як феномену виснаження в системі “людина-людина” та втрати мотивації та відповідальності. Визначені соціальні та психологічні методи управління персоналом. Окреслено особливості професійної діяльності та чинниками професійного вигорання викладачів навчального закладу. Охарактеризовано вплив групових факторів, зокрема індивідуальних та організаційних на емоційний вплив. Досліджено емоційне вигорання серед науково-педагогічного персоналу ЗВО за віковими категоріями та стажем роботи. Розглянуто доцільність індивідуально-орієнтованого підходу та управлінських втручань в процесі менеджменту персоналу в контексті соціальної відповідальності підприємства.
Опис: The article is devoted to topical issues of social and psychological aspects of personnel management in the context of social responsibility of the enterprise. The significance of emotional burnout syndrome as a phenomenon of exhaustion in the "person-person" system and loss of motivation and responsibility is analyzed. Defined social and psychological methods of personnel management. It has been studied that social management methods are based on human needs, interests and motives, help to assess the purpose of each employee in the team, identify so-called hidden leaders, and reveal the most desirable motivation for more productive work. Psychological methods are aimed at changes in the inner world of a specific employee, that is, at his intelligence, feelings, behavior, goals, etc. Within the framework of social and psychological personnel management, attention is focused on the issue of emotional and professional burnout of employees, which is an "invisible" trigger in violation of stability, balance and harmonious functioning of the enterprise. The peculiarities of professional activity and the factors of professional burnout of teachers of an educational institution are outlined, in particular, a high level of responsibility, the mismatch of material remuneration with energy, emotional and intellectual contribution, and the low level of prestige of the profession in society. This whole set of factors is divided into two large groups: individual and organizational. Emotional burnout among scientific and pedagogical staff of higher education institutions by age categories and length of service was studied. The expediency of an individual-oriented approach and the expediency of management interventions are considered: stress instillation training, relaxation, time management, assertiveness training, relational emotional therapy, training in interpersonal and social skills, team building, management of professional demands, which improves not only the resilience of personnel, but also the enterprise itself.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12209
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
1689-Текст статті-1621-1-10-20221017.pdf160,55 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.