Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13903
Назва: | Дослідницькі завдання фахового спрямування в процесі математичної підготовки майбутніх фахівців-аграріїв |
Інші назви: | Professional direction research tasks in the future agrarian specialists’ mathematical training |
Автори: | Розуменко, Анжела Розуменко, Анатолій Ольга, Удовиченко Angela, Rozumenko Rozumenko, Anatolii Udovychenko, Olga |
Ключові слова: | математична підготовка вища освіта студенти аграрних спеціальностей mathematical preparation higher education students of agricultural specialties |
Дата публікації: | 2024 |
Бібліографічний опис: | Розуменко А. Дослідницькі завдання фахового спрямування в процесі математичної підготовки майбутніх фахівців-аграріїв [Електронний ресурс] / А. Розуменко, А. Розуменко, О. Удовиченко // Освіта. Інноватика. Практика. – 2024. – Т. 12, № 8. – С. 59-66. – Режим доступу : https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-008. – Заголовок з екрану. |
Короткий огляд (реферат): | Вступ. Навчальний предмет «Математика» визначено як один з обов’язкових, що входить до національного мультипредметного тесту, за результатами якого оцінюють знання випускників середніх закладів освіти нашої країни в умовах військового стану. Протягом останніх років спостерігається тенденція значного зниження рівня математичної підготовки випускників шкіл. Цей факт викликає занепокоєння представників усіх освітніх рівнів. В українському суспільстві продовжуються дискусії щодо виключення математики із списку обов’язкових предметів державної атестації. Досить часто озвучується думка про те, що іспит з математики мають складати тільки ті випускники, які вибирають спеціальності, що безпосередньо пов’язані з математичними галузями. Як показує власний досвід, ця проблема обговорюється і студентами закладів вищої освіти, що вивчають курс вищої математики. Значна кількість здобувачів вищої освіти (найчастіше це випускники з низьким рівнем шкільної математичної підготовки) вважають, що математику мають вивчати тільки студенти, які обрали математичні спеціальності. На жаль, таку позицію інколи поділяють і представники адміністрацій різних факультетів, що мають досить широкі повноваження в межах університету. Як наслідок, скорочення годин на вивчення курсу вищої математики, а інколи і виключення цього курсу з навчальних планів. Такий підхід є неприйнятним, особливо в умовах викликів, в яких зараз живе Україна, а саме, необхідності зміцнення обороноспроможності країни та необхідності відновлювати і розвивати технічну інфраструктуру (енергетику, транспорт, житлово-комунальну сферу). Посилення математизації основних напрямів діяльності суспільства, високий рівень технологій, що є базою безпеки країни, розширення сфери використання математичних знань підвищують значення якісної математичної підготовки для кожного майбутнього фахівця у різних професійних сферах. Суспільні зміни, зростаючі темпи розвитку агропромислового комплексу зумовлюють необхідність вивчення фундаментальних дисциплін, зокрема математики, студентами закладів вищої освіти аграрного профілю. Тому проблема забезпечення якісної математичної підготовки майбутнього фахівця-аграрія залишається актуальною і стає сьогодні ще більш гострою. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблема забезпечення якісної математичної підготовки майбутніх фахівців досліджується як вітчизняними науковцями [3;6;7;11], так і вченими інших країн [13-23]. Розглядають різні аспекти цієї проблеми, зокрема: впровадження компетентнісного підходу у процес навчання вищої математики [3;7;13;15;19;22], використання комп’ютерно–орієнтованих методичних систем навчання математичним дисциплінам [7;11;20], особливості викладання курсу вищої математики студентам закладів вищої освіти різних напрямів підготовки [3;6;12;14;16;17;18;21;23]. Аналіз науково-методичної літератури показав, що більшість дослідників занепокоєні низьким рівнем математичної підготовки випускників шкіл та слабкою навчальною мотивацією студентів щодо вивчення курсу вищої математики. Викладачі закладів вищої освіти відмічають наявність у студентів значних утруднень при засвоєнні навчального матеріалу з математики. Тому триває пошук методичних систем, спрямованих на вирішення вищезазначених питань та забезпечення якісної математичної підготовки майбутніх фахівців. Ми поділяємо думку науковців [2], які вважають, що історично склалися дві сторони призначення математичної освіти: практична, пов’язана зі створенням і застосуванням інструментарію, потрібного людині в її продуктивній діяльності, і інтелектуальна, пов’язана з мисленням людини, з оволодінням певним методом пізнання і перетворенням дійсності за допомогою математичних методів. Математика оперує абстрактними поняттями, структурами, які здається «не використовуються» в професійній діяльності. Разом з тим, сьогодні світ змінюється надзвичайно швидко. Професійна інформація постійно оновлюється. Володіти таким великим обсягом знань стає фізично неможливим. Тому триває пошук сучасних методичних підходів, спрямованих на розвиток універсальних, загальних професійних умінь майбутнього фахівця, які можуть забезпечити його конкурентоспроможність на ринку праці. Саме для реалізації цих завдань освіти значення математичної підготовки важко переоцінити. Математичні поняття мають дуже високий ступінь абстрагування. Тому вивчення математичних структур є потужним інструментом розвитку логічного мислення і прийомів розумової діяльності, які є необхідними якостями сучасного фахівця. Людина, яка вміє виокремлювати структурні абстрактні елементи, встановлювати зв’язки між ними, порівнювати і узагальнювати, виділяти головне і робити висновки зможе наповнювати ці елементи оновленим змістом і буде успішною і конкурентоспроможною в будь-якій професійній сфері протягом тривалого часу [9]. Більше того, сьогодні математична освіта трактується і як психологічний феномен, що відбивається в різних психічних сферах особистості і змінюється під впливом навчання математики [2]. Науковці виокремлюють наступні завдання математичної підготовки фахівців аграрного профілю: 1) оволодіння студентами системою математичних знань, умінь, навичок, необхідних у майбутній професійній діяльності та повсякденному житті, а також достатніх для вивчення інших дисциплін та можливості навчатися протягом життя; 2) формування у студентів наукового світогляду, уявлень про ідеї та методи математики, її роль у пізнанні дійсності та розвитку різних галузей науки та техніки; 3) інтелектуальний (логічне мислення, просторова уява, алгоритмічна культура) та особистісний (пам’ять, увага, наполегливість) розвиток студентів. Важливість завдань переконує, що навчання математики має бути обов’язковим для студентів аграрних університетів всіх спеціальностей. Дослідники [1] зазначають, що формування математичних знань, умінь, навичок студентів аграрних спеціальностей у сучасному закладі вищої освіти повинно задовольняти наступним принципам: 1) принципу цілеспрямованості (зв’язок математики з відповідним напрямом підготовки); 2) принцип неперервності (вивчення математичних методів упродовж всього періоду навчання і використання їх у курсах спеціальних дисциплін, а також при написанні дипломних і магістерських робіт); 3) принцип наступності (удосконалення математичної підготовки до вступу у заклади вищої освіти, при навчанні у закладах вищої освіти та після їх закінчення); 4) принцип моделювання (формування математичного мислення, за допомогою якого суб’єкт навчання виявляє причинно-наслідкові зв’язки не лише в математиці, але й професійній та іншій суспільній діяльності); 5) принцип мотивації (визначення змісту курсу математики, форм і методів навчального процесу, що забезпечують підвищення зацікавленості студентів у вивченні математики, введення наочності за допомогою технічних засобів навчання і персональних комп’ютерів); 6) принцип універсальності (введення професійно-прикладної складової, що формує уявлення про універсальність математичних формул і методів); 7) принцип самонавчання і самовиховання (розвиток здатності студента до самонавчання та самовиховання). Природньо, що при визначенні змісту курсу математики та виборі методичних підходів щодо його викладання, бажано враховувати специфіку професійної діяльності майбутнього фахівця. Це позитивно впливає на навчальну мотивацію студентів. Вважаємо за доцільне наслідувати принцип цілеспрямованості, який є першим у наведеному переліку, уточнити як принцип фахового спрямування математичної підготовки студентів. У викладача математики, що працює із студентами нематематичних спеціальностей, дуже обмежені можливості щодо реалізації фахового спрямування математичної підготовки майбутніх фахівців. Низький рівень знань шкільної математики, дуже обмежена кількість годин на вивчення курсу, недостатня навчальна мотивація студентів зумовлюють пошук методичних підходів, які дозволяють хоча б частково нівелювати вищезазначені проблеми. Специфіка вивчення математичних дисциплін полягає в тому, що засвоєння навчального матеріалу відбувається через розв’язування задач. Саме цей вид навчальної діяльності є основним у процесі навчання математики. Теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено, що одним із ефективних шляхів реалізації фахового спрямування математичної підготовки студентів аграрних університетів є розв’язування прикладних задач [4]. Разом з тим, власний досвід роботи свідчить про наявність певних проблем при реалізації даного підходу. На практичних заняттях з вищої математики викладачу і студентам не вистачає часу на одночасне опрацювання загальних відомостей з профільних предметів і теоретичного матеріалу з математики, які необхідні для розв’язування достатньої кількості прикладних задач з певної теми. Тому вважаємо за доцільне пропонувати студентам дослідницькі завдання з вищої математики фахового спрямування. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні доцільності використання дослідницьких завдань фахового спрямування в процесі математичної підготовки майбутніх фахівців–аграріїв. Методи дослідження. У ході підготовки статті були використані такі методи дослідження: порівняльний аналіз теоретичних положень, розкритих у науковій та навчально-методичній літературі; спостереження за математичною підготовкою майбутніх фахівців різних нематематичних спеціальностей; бесіди із студентами аграрних спеціальностей; узагальнення власного педагогічного досвіду викладання курсу вищої математики майбутнім фахівцям аграрного сектору економіки. |
Опис: | Introduction. The subject "Mathematics" is defined as one of the mandatory subjects included in the national multi-subject test, the results of which assess the knowledge of graduates of secondary educational institutions of our country in conditions of martial law. In recent years, there has been a trend of a significant decrease in the level of mathematical training of school graduates. This fact is of concern to representatives of all educational levels. Discussions continue in Ukrainian society regarding the exclusion of mathematics from the list of mandatory subjects of state certification. Quite often, the opinion is voiced that only those graduates who choose specialties that are directly related to mathematical fields should take the mathematics exam. As their own experience shows, this problem is also discussed by students of higher education institutions studying a higher mathematics course. A significant number of higher education applicants (most often these are graduates with a low level of school mathematical training) believe that mathematics should be studied only by students who have chosen mathematical specialties. Unfortunately, this position is sometimes shared by representatives of the administrations of various faculties, which have quite broad powers within the university. As a result, the hours for studying the higher mathematics course are reduced, and sometimes this course is excluded from the curricula. Such an approach is unacceptable, especially in the context of the challenges that Ukraine is currently facing, namely, the need to strengthen the country's defense capabilities and the need to restore and develop technical infrastructure (energy, transport, housing and communal services). Strengthening the mathematization of the main areas of activity of society, a high level of technology, which is the basis of the country's security, expanding the scope of use of mathematical knowledge increase the importance of high-quality mathematical training for each future specialist in various professional fields. Social changes, the growing pace of development of the agro-industrial complex necessitate the study of fundamental disciplines, in particular mathematics, by students of higher education institutions of an agricultural profile. Therefore, the problem of ensuring high-quality mathematical training for future agricultural specialists remains relevant and is becoming even more acute today. Analysis of recent research and publications. The problem of ensuring high-quality mathematical training of future specialists is studied by both domestic scientists [3;6;7;11] and scientists from other countries [13-23]. Various aspects of this problem are considered, in particular: the introduction of a competency-based approach to the process of teaching higher mathematics [3;7;13;15;19;22], the use of computer-oriented methodological systems for teaching mathematical disciplines [7;11;20], the peculiarities of teaching a higher mathematics course to students of higher education institutions of various areas of training [3;6;12;14;16;17;18;21;23]. Analysis of scientific and methodological literature showed that most researchers are concerned about the low level of mathematical training of school graduates and the weak educational motivation of students to study a higher mathematics course. Teachers of higher education institutions note that students have significant difficulties in mastering the educational material in mathematics. Therefore, the search for methodological systems aimed at solving the above-mentioned issues and ensuring high-quality mathematical training of future specialists continues. We share the opinion of scientists [2], who believe that historically there have been two sides of the purpose of mathematical education: practical, associated with the creation and use of tools needed by a person in his productive activity, and intellectual, associated with human thinking, with mastering a certain method of cognition and transforming reality using mathematical methods. Mathematics operates with abstract concepts, structures that seem to be “not used” in professional activity. At the same time, today the world is changing extremely quickly. Professional information is constantly updated. Possessing such a large amount of knowledge becomes physically impossible. Therefore, the search for modern methodological approaches aimed at developing universal, general professional skills of the future specialist, which can ensure his competitiveness in the labor market, continues. It is for the implementation of these educational tasks that the importance of mathematical training is difficult to overestimate. Mathematical concepts have a very high degree of abstraction. Therefore, the study of mathematical structures is a powerful tool for the development of logical thinking and methods of mental activity, which are necessary qualities of a modern specialist. A person who is able to isolate structural abstract elements, establish connections between them, compare and generalize, highlight the main thing and draw conclusions will be able to fill these elements with updated content and will be successful and competitive in any professional field for a long time [9]. Moreover, today mathematical education is also interpreted as a psychological phenomenon that is reflected in various mental spheres of the personality and changes under the influence of mathematics training [2]. Scientists identify the following tasks of mathematical training of agricultural specialists: 1) mastering by students a system of mathematical knowledge, skills, and abilities necessary for future professional activity and everyday life, as well as sufficient for studying other disciplines and the opportunity to learn throughout life; 2) forming in students a scientific worldview, ideas about the ideas and methods of mathematics, its role in the knowledge of reality and the development of various branches of science and technology; 3) intellectual (logical thinking, spatial imagination, algorithmic culture) and personal (memory, attention, perseverance) development of students. The importance of the tasks convinces that the study of mathematics should be mandatory for students of agricultural universities of all specialties. Researchers [1] note that the formation of mathematical knowledge, skills, and abilities of students of agricultural specialties in a modern higher education institution should satisfy the following principles: 1) the principle of purposefulness (the connection of mathematics with the corresponding direction of training); 2) the principle of continuity (study of mathematical methods throughout the entire period of study and their use in courses of special disciplines, as well as when writing diploma and master's theses); 3) the principle of continuity (improvement of mathematical preparation before entering higher education institutions, during study in higher education institutions and after graduation); 4) the principle of modeling (formation of mathematical thinking, with the help of which the subject of study reveals cause-and-effect relationships not only in mathematics, but also in professional and other social activities); 5) the principle of motivation (determination of the content of the mathematics course, forms and methods of the educational process, ensuring increased interest of students in studying mathematics, introduction of clarity using technical means of teaching and personal computers); 6) the principle of universality (introduction of a professional and applied component, which forms an idea of the universality of mathematical formulas and methods); 7) the principle of self-study and self-education (development of the student's ability to self-study and self-education). Naturally, when determining the content of the mathematics course and choosing methodological approaches to its teaching, it is desirable to take into account the specifics of the professional activity of the future specialist. This has a positive effect on the educational motivation of students. We consider it advisable to follow the principle of purposefulness, which is the first in the above list, to specify it as the principle of the professional direction of the mathematical training of students. A mathematics teacher working with students of non-mathematical specialties has very limited opportunities to implement the professional direction of the mathematical training of future specialists. The low level of knowledge of school mathematics, a very limited number of hours for studying the course, and insufficient educational motivation of students lead to the search for methodological approaches that allow at least partially to level the above-mentioned problems. The specificity of studying mathematical disciplines is that the assimilation of educational material occurs through solving problems. It is this type of educational activity that is the main one in the process of teaching mathematics. It has been theoretically substantiated and experimentally verified that one of the effective ways to implement the professional direction of mathematical training of students of agricultural universities is solving applied problems [4]. At the same time, my own experience indicates the presence of certain problems in the implementation of this approach. In practical classes in higher mathematics, the teacher and students do not have enough time to simultaneously process general information from profile subjects and theoretical material in mathematics, which are necessary for solving a sufficient number of applied problems on a certain topic. Therefore, we consider it appropriate to offer students research tasks in higher mathematics of a professional direction. The purpose of the study is to substantiate the feasibility of using research tasks of a professional direction in the process of mathematical training of future agricultural specialists. Research methods. In the course of preparing the article, the following research methods were used: comparative analysis of theoretical positions disclosed in scientific and educational and methodological literature; observation of the mathematical training of future specialists in various non-mathematical specialties; conversations with students of agricultural specialties; generalization of one's own pedagogical experience in teaching a course in higher mathematics to future specialists in the agricultural sector of the economy. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13903 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
2024-Текст статті_Дослідницькі завдання.pdf | 497,03 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.