Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14731Повний запис метаданих
| Поле DC | Значення | Мова |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Думанчук, М. Ю. | - |
| dc.contributor.author | Івченко, О. В. | - |
| dc.contributor.author | Жигилій, Д. О. | - |
| dc.contributor.author | Завгородній, Д. М. | - |
| dc.contributor.author | Козін, В. М. | - |
| dc.contributor.author | Dumanchuk, M. Yu. | - |
| dc.contributor.author | Ivchenko, O. V. | - |
| dc.contributor.author | Zhyhylii, D. O. | - |
| dc.contributor.author | Zavhorodnii, D. M. | - |
| dc.contributor.author | Kozin, V. M. | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-04T12:49:14Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-04T12:49:14Z | - |
| dc.date.issued | 2024 | - |
| dc.identifier.citation | Дослідження ефективності зубчастих циліндричних прямозубих передач в залежності від коефіцієнта зміщення вихідного контуру [Електронний ресурс] / М. Ю. Думанчук, О. В. Івченко, Д. О. Жигилій [та ін.] // Вісник Сумського національного аграрного університету : науковий журнал. – Сер. «Механізація та автоматизація виробничих процесів» / Сумський національний аграрний університет. – Суми : СНАУ, 2024. – Вип. 4 (58). – С. 34-43. | uk_UA |
| dc.identifier.uri | https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14731 | - |
| dc.description | The paper presents an in-depth analysis of the efficiency of spur cylindrical gear transmissions depending on the addendum modification coefficient. The study focuses on enhancing the load-bearing capacity of the gear teeth, optimizing efficiency, and ensuring transmission durability with minimal power losses. Additional emphasis is placed on reducing noise and vibrations caused by backlash-induced impacts on the trailing teeth and analysing the fatigue contact and fatigue bending strengths of the gear teeth. The research aims to determine the influence of the addendum modification coefficient on the operational performance of gear transmissions. The finite element method (FEM) is utilized to evaluate the deflected mode parameters of the teeth and the contact pressure at different points along the meshing line. The study examines the effect of the addendum modification χ1 and χ2 on the efficiency, noise, and vibrations of the transmissions. It also explores power losses as a function of contact geometry variations resulting from tooth profile modifications. A detailed comparison is provided between two approaches for calculating power losses: the classical Niemann method, which assumes a constant average friction coefficient along the contact line, and Hai Xu’s modern methodology, which incorporates a variable friction coefficient based on non-Newtonian elastohydrodynamic lubrication (EHL) theory. The article includes simulations of localized energy losses in individual segments of the contact line and their integration to determine overall transmission efficiency metrics. The study also assesses the impact of the addendum modification coefficient on the fatigue contact and fatigue bending strengths of the gear teeth. Stress and contact pressure calculations under multi-cycle loading conditions illustrate the dependence of the stress state of the teeth on the profile’s geometric parameters. It is demonstrated that a rational distribution of addendum modification coefficients between the pinion and the gear can significantly improve transmission performance, achieving an optimal balance between efficiency and durability. The research emphasizes that selecting appropriate addendum modification coefficients not only reduces power losses but also decreases noise and vibration levels during operation. The article provides design recommendations for spur gear transmissions aimed at achieving maximum efficiency while maintaining high reliability. Specifically, an optimal range of addendum modification coefficients is proposed, tailored to various operational conditions and load requirements. The results indicate that tooth profile modification and the rational distribution of addendum modification coefficients can significantly enhance the working characteristics of gear transmissions. The conclusions presented have practical value for design engineers working on the development of high-efficiency gear transmissions with improved operational performance. | uk_UA |
| dc.description.abstract | У статті представлено поглиблений аналіз ефективності циліндричних прямозубих зубчастих передач залежно від коефіцієнта модифікації присадки. Дослідження зосереджене на підвищенні несучої здатності зубців зубчастих коліс, оптимізації ККД та забезпеченні довговічності передачі з мінімальними втратами потужності. Додатковий акцент зроблено на зменшенні шуму та вібрацій, спричинених впливом люфту на задні зубці, а також на аналізі втомної контактної міцності та міцності на втомний вигин зубців шестерні. Метою дослідження є визначення впливу коефіцієнта модифікації присадки на експлуатаційні характеристики зубчастих передач. За допомогою методу скінченних елементів (МСЕ) оцінено параметри напружено-деформованого стану зубців та контактного тиску в різних точках вздовж лінії зачеплення. У дослідженні вивчається вплив модифікації χ1 і χ2 на ефективність, шум і вібрації передач. Також досліджуються втрати потужності як функція зміни геометрії контакту в результаті модифікації профілю зубців. Проведено детальне порівняння двох підходів до розрахунку втрат потужності: класичного методу Німана, який передбачає постійний середній коефіцієнт тертя вздовж лінії контакту, та сучасної методології Хай Сю, яка включає змінний коефіцієнт тертя на основі неньютонівської теорії еластогідродинамічного змащування (EHL). Стаття включає моделювання локальних втрат енергії в окремих сегментах контактної лінії та їх інтеграцію для визначення загальних показників ефективності передачі. Дослідження також оцінює вплив коефіцієнта модифікації присадки на втомну контактну та втомну згинальну міцність зубців шестерні. Розрахунки напружень і контактних тисків в умовах багатоциклового навантаження ілюструють залежність напруженого стану зубців від геометричних параметрів профілю. Показано, що раціональний розподіл коефіцієнтів модифікування присадкою між шестернею та зубчастим колесом дозволяє значно покращити експлуатаційні характеристики передачі, досягнувши оптимального балансу між ефективністю та довговічністю. Дослідження підкреслює, що вибір відповідних коефіцієнтів модифікації не тільки зменшує втрати потужності, але й знижує рівень шуму та вібрації під час роботи. У статті надано рекомендації з проектування циліндричних зубчастих передач, спрямовані на досягнення максимального ККД при збереженні високої надійності. Зокрема, запропоновано оптимальний діапазон коефіцієнтів модифікації присадки, адаптований до різних умов експлуатації та вимог до навантаження. Результати показують, що модифікація профілю зуба та раціональний розподіл коефіцієнтів модифікації присадки можуть значно покращити робочі характеристики зубчастих передач. Представлені висновки мають практичну цінність для інженерів-конструкторів, які працюють над розробкою високоефективних зубчастих передач з покращеними експлуатаційними характеристиками. | uk_UA |
| dc.language.iso | other | uk_UA |
| dc.publisher | СНАУ | uk_UA |
| dc.subject | циліндрична зубчаста передача | uk_UA |
| dc.subject | модифікація присадки | uk_UA |
| dc.subject | коефіцієнт корисної дії | uk_UA |
| dc.subject | spur gear transmission | uk_UA |
| dc.subject | addendum modification | uk_UA |
| dc.subject | efficiency coefficient | uk_UA |
| dc.title | Дослідження ефективності зубчастих циліндричних прямозубих передач в залежності від коефіцієнта зміщення вихідного контуру | uk_UA |
| dc.title.alternative | Influence of the addendum modification on spur gear transmission efficiency | uk_UA |
| dc.type | Other | uk_UA |
| Розташовується у зібраннях: | Науковий журнал "Вісник СНАУ" | |
Файли цього матеріалу:
| Файл | Опис | Розмір | Формат | |
|---|---|---|---|---|
| 1235-Article Text-2251-2-10-20250502.pdf | 1,2 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.