Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3480
Назва: Особливості професійно-прикладної фізичної підготовки студенток в аграрних ВНЗ
Інші назви: Особенности профессионально-прикладной физической подготовки студенток аграрных ВУЗов
The Peculiarities of Professional and Applied Physical Preparation of the Students in Agricultural Higher Educational Institutions
Автори: Харченко, Сергій Миколайович
Матлаш, Віталій Анатолійович
Ліфінцев, Іван Дмитрович
Харченко, Сергей Николаевич
Матлаш, Виталий Анатольевич
Лифинцев, Иван Дмитриевич
Kharchenko, S. N.
Matlash, V. A.
Lifintsev, I. D.
Ключові слова: студентки
професійно-прикладна фізична підготовка
фізичне виховання
студентки
профессионально-прикладная физическая подготовка
физическое воспитание
female students
professional and applied physical preparation
physical education
Дата публікації: 2016
Видавництво: Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Харченко С. М. Особливості професійно–прикладної фізичної підготовки студенток в аграрних ВНЗ [Електронний ресурс] / С. М. Харченко, В. А. Матлаш, І. Д. Ліфінцев // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. - Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – у друці
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються теоретико-методичні та прикладні аспекти побудови процесу професійно-прикладної фізичної підготовки студенток вищих навчальних закладів аграрного профілю. Систематизовано напрямки підготовки спеціалістів у вузах згідно з вимогами до психофізіологічних особливостей професійної діяльності, піднімаються питання інтенсифікації виробництва з високими вимогами до підвищення якості підготовки спеціалістів у вузах, до конкретних видів професійної діяльності. Відповідно виникає необхідність до профілювання фізичного виховання з урахуванням вимог вибраної професії. У процесі виробничої діяльності у студенток будуть розвиватися і вдосконалюватися ті якості, навички, уміння, які характеризують рівень професійної майстерності. В статье рассматриваются теоретико-методические и прикладные аспекты построения процесса профессионально-прикладной физической подготовки студенток высших учебных заведений аграрного профиля. Систематизированы направления подготовки специалистов в вузах в соответствии с требованиями к психофизиологическим особенностям профессиональной деятельности, поднимаются вопросы интенсификации производства с высокими требованиями к повышению качества подготовки специалистов в вузах, к конкретным видам профессиональной деятельности. Соответственно возникает необходимость в профилировании физического воспитания с учетом требований выбранной профессии. В процессе производственной деятельности у студенток будут развиваться, и совершенствоваться те качества, навыки, умения, которые характеризуют уровень профессионального мастерства.
Опис: : The article deals with the theoretical, methodological and applied aspects of the process of construction the professional and applied physical preparation of the female students of higher educational institutions of agricultural profile. The directions of training in universities according to the requirements of the physiological characteristics of professional activity are systematized, the questions of intensification of the production with high requirements to improve the training of the specialists in universities to specific professional activity are raised. Accordingly, there is a need for profiling physical education with the requirements of the chosen profession. In the process of production activity the female students will develop and improve the qualities, skills, abilities, describing the level of professional skill. The authors have mentioned that at this stage the professional and applied physical preparation means a subsystem of physical education that best ensures the formation and improvement of the person’s qualities that are essential for a specific professional activity.General physical training provides the readiness to work at all. The professional and applied physical preparation is aimed at training for specific work. Until recently it was thought that the professional and applied physical preparation of the workers and professionals should focus mainly on the formation of professionally important physical qualities and applied motor skills which are necessary for a number of categories of the workers under special conditions of their professional activity. The practice of physical education, the results of special scientific researches conducted in recent years have expanded the understanding of the meaning and content of the professional and applied physical preparation of future specialists. It has been found that in the process of the professional and applied physical preparation a large complex of mental and physical qualities necessary for an employee in his professional activity is successfully formed. With the help of the professional and applied physical preparation the mental and volitional qualities are educated and improved. It is stressed that the same approach is used in the preparation of the qualified athletes. Theory and practice of the Olympic sports emphasizes that the guarantee of success is the strict conformity of the high-class athletes training to the specific conditions chosen for specialization of sport.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/3480
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття Харченко.pdf145,23 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.