Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/4069
Назва: | Підготовка педагогів для системи освіти дорослих : американський контекст |
Інші назви: | Подготовка педагогов для системы образования взрослых : американский контекст Рreparation of adult educators : the american context |
Автори: | Терьохіна, Наталія Олексіївна Терехина, Наталья Алексеевна Terokhina, Natalia Oleksiivna |
Ключові слова: | освіта дорослих неформальна освіта дорослих педагог для дорослих образование взрослых неформальное образование взрослых педагог для взрослых adult education non-formal adult education adult educator |
Дата публікації: | 2016 |
Видавництво: | Сумський державний педагогічний університет |
Бібліографічний опис: | Терьохіна Н. О. Підготовка педагогів для системи освіти дорослих : американський контекст [Електронний ресурс] / Н. О. Терьохіна // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. - Суми : Сумський державний педагогічний університет, 2016. - в друці. |
Короткий огляд (реферат): | У статті аналізується американський досвід підготовки педагогів для системи освіти дорослих, виявляються та обґрунтовуються основні підходи, провідні характеристики системи підготовки, які забезпечують її ефективність. Створення єдиного освітнього європейського простору та спільність педагогічних цілей та завдань, схожість проблем, які постають перед системою освіти дорослих різних країн, американський досвід підготовки педагогів для системи освіти дорослих, зумовлюють актуальність поглибленого вивчення та узагальнення досвіду розвинених країн, зокрема, США. Метою нашої статті стало вивчення та узагальнення американського досвіду щодо підготовки педагогів для системи освіти дорослих. В статье анализируется американский опыт подготовки педагогов для системы образования взрослых, обосновываются основные подходы, ведущие характеристики системы подготовки, которые обеспечивают ее эффективность. Американский опыт подготовки педагогов для системы образования взрослых, создание единого образовательного европейского пространства и общность педагогических целей и задач, сходство проблем, стоящих перед системой образования взрослых разных стран, предопределяют актуальность углубленного изучения и обобщения опыта развитых стран, в частности США. Целью нашей статьи стало изучение и обобщение американского опыта по подготовке педагогов для системы образования взрослых. |
Опис: | In article the American experience of preparation of adult educators is analyzed; the basic approaches, the main characteristics of system of preparation which ensure its efficiency are determined and proved. The purpose of this article is studying and summarizing of American experience in preparing teachers for the system of adult education. People who teach adults need specific range of competencies based on knowledge of psychology, physiology, andragogy, etc. Adult educators work in a great variety of organizational and social contexts, at the same time they organize, teach and support adults in their work and learning. Many factors influence on the recognition of the status of "adult educator" and the organization of their training: socio-economic development of the country, attitude of the society towards adult education, diversity of political, economic and social systems and structures, transition to implementation of the concept of lifelong education. These factors cause the need for preparation of andragogical staff. A "pyramid of andragogical staff" developed by С. Houle in 1956 will be useful for understanding of professional training of the staff, its tasks and responsibilities in the system of adult education. According to this pyramid andragogical staff is divided into three groups: the first group is the largest, it is at the heart of the pyramid and consists mainly of volunteers; the second group includes people who have steady jobs, it occupies the central part in the pyramid; the third group is at the top of the pyramid, it consists of people who have professional education. Preparing of adult educators (andragogists) in the US is closely connected with the development of a system of adult education, which has a long history and it is based on the concept M. Knowles’ andragogy, a prominent American scholar and teacher.. A history of preparing andragogists, as a separate field of preparing specialists, was started in 1917 At the beginning of 60-s in the XX century, there were forty-nine institutions offering courses for teachers in the sphere of adult education. However, only the Pedagogical College of Columbia University offered master and doctor’s program. Professional education and preparing specialists for adult education are important and necessary components for existence and successful functioning of the industry. As C. Houle wittily said "adult educators theoretically do not belong to a single profession, most of them belong to a family of professions, ...but education of leaders can ...be organized around a common core of tested knowledge and beliefs". |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/4069 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Терьохіна Н. О. Підготовка педагогів.pdf | 213,77 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.