Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5086
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКорнієнко, Олександр Миколайович-
dc.contributor.authorКорниенко, Александр Николаевич-
dc.contributor.authorKorniyenko, Olexandr Mykolayovych-
dc.date.accessioned2017-11-28T11:29:33Z-
dc.date.available2017-11-28T11:29:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКорнієнко О. М. Стереотипи в структурі рушійних сил суспільної думки [Електронний ресурс] / О. М. Корнієнко // Філософія науки : традиції та інновації. – 2017. – №1 (15). – C. 49-59.uk_UK
dc.identifier.urihttp://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/5086-
dc.descriptionThe article analyzes the place and role of stereotypes in the structure of the driving force of public opinion, their relation with the needs, interests, values, socio-psychological attitudes. The basis of the judgments and assessments of public opinion are the needs and interests of the masses. However, the nature, orientation, style and emotional public opinion are influenced by extraordinary value orientation. But public opinion would not have been so prompt in their responses to a variety of facts, events and processes if it had revived each time only under the direct influence of the needs, interests or values. This happens because in addition to these factors the nature of social psychology of the masses provided two active assistants that can significantly reduce the formation of public opinion, it is the formulation of its estimated-value treatment to certain events and facts. These assistants are considered to act as social and psychological attitudes and stereotypes. The author concludes that the emergence and formation of public opinion are carried out by the chain system: needs - interests - the value orientation - installation - stereotypes. Thanks to this sequence (either explicitly or implicitly, in the expanded or collapsed form) in the dynamics of public opinion formation the circuit of considered ingredients declares itself. The links of the chain, taken in the system of communication and interaction with each other, constitute a sort of code or a reaction manifested itself in a steady state of public opinion. To decrypt the content of this code – is to see the motives that caused the dynamics and the revitalization of this opinion, to understand better its characteristics and properties, possible directions of its development and manifestations, not only in the present but in the future.uk_UK
dc.description.abstractВ статті аналізується місце і роль стереотипів в структурі рушійних сил суспільної думки, їх зв'язок з потребами, інтересами, ціннісними орієнтаціями, соціально-психологічними установками. Автор приходить до висновку, що становлення суспільної думки здійснюється за своєрідним ланцюгом: потреби - інтереси - ціннісні орієнтації – установки - стереотипи. Така послідовність розглянутих утворень складає свого роду код реакції або функціонування суспільної думки. Розшифрувати зміст цього коду - значить підійти до самих спонукальних причин, які викликали динаміку і активізацію даної думки, краще зрозуміти її специфіку та властивості, з’ясувати можливі напрямки її розвитку і прояви у майбутньому. В статье анализируется место и роль стереотипов в структуре движущих сил общественного мнения, их связь с потребностями, интересами, ценностными ориентациями, социально-психологическими установками. Автор приходит к выводу, что становление общественного мнения осуществляется по своеобразной цепи: потребности - интересы - ценностные ориентации - установки - стереотипы. Такая последовательность рассматриваемых образований составляет своего рода код реакции или функционирования общественного мнения. Расшифровать смысл этого кода - значит подойти к самым побудительным причинам, вызывающих динамику и активизацию даного мнения, лучше понять его специфику и свойства, выяснить возможные направления его развития и проявления в будущем.uk_UK
dc.language.isootheruk_UK
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UK
dc.subjectсуспільна думкаuk_UK
dc.subjectпотребиuk_UK
dc.subjectінтересиuk_UK
dc.subjectобщественное мнениеuk_UK
dc.subjectпотребностиuk_UK
dc.subjectинтересыuk_UK
dc.subjectpublic opinionuk_UK
dc.subjectneedsuk_UK
dc.subjectinterestsuk_UK
dc.titleСтереотипи в структурі рушійних сил суспільної думкиuk_UK
dc.title.alternativeСтереотипы в структуре движущих сил общественного мненияuk_UK
dc.title.alternativeStereotypes in the structure of the driving forces of public opinionuk_UK
dc.typeOtheruk_UK
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Етнічні стереотипи.pdf319,64 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.