Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5808
Назва: | Подолання причин індиферентного ставлення студентів до фізкультурно-спортивної діяльності |
Інші назви: | Преодоления причин индиферентного отношения студентов к физкультурно-спортивной деятельности Overcoming the reasons for the indifferent attitude of students to physical culture and sports activities |
Автори: | Ліфінцев, Іван Дмитрович Харченко, Роман Миколайович Рибалко, Петро Федорович Лифинцев, Иван Дмитриевич Харченко, Роман Николаевич Рыбалко, Петр Федорович Lifintsev, I. D. Kharchenko, R. M. Rybalko, P. F. |
Ключові слова: | студенти фізкультурно-спортивна діяльність свідоме ставлення студенты физкультурно-спортивная деятельность сознательное отношение students physical culture and sport activity conscious attitude |
Дата публікації: | 2017 |
Видавництво: | ЧНПУ |
Бібліографічний опис: | Ліфінцев І. Д. Подолання причин індиферентного ставлення студентів до фізкультурно-спортивної діяльності [Електронний ресурс] / І. Д. Ліфінцев, Р. М. Харченко, П. Ф. Рибалко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Чернігів : ЧНПУ, 2017. – Вип. 149. – С. 46-50. |
Короткий огляд (реферат): | В нашій статті виявлена відсутність прогресивних змін у показниках фізичного розвитку функціональної і фізичної підготовленості у досліджуваної групи студентів за період навчання ВНЗ. Визначено, що основною причиною індиферентного і негативного ставлення студентів до фізкультурно-спортивної діяльності є неузгодженість позицій студентів і викладачів щодо мотиваційно-цільової спрямованості в педагогічному процесі. Встановлено, що основою формування свідомого ставлення студентів до занять фізичними вправами є ініціатива у навчально-виховному процесі. В нашей статье выявлено отсутствие прогрессивных изменений в показателях физического развития, функциональной физической подготовки в исследуемой группе студентов за период обучения в Вузе. Определено, что основной причиной индиферетного и негативного отношения студентов к физкультурно-спортивной деятельности есть несогласованность позиции студентов и преподавателей по поводу мотивационно-целевой направленности педагогического процесса. Установлено, что основой формирования сознательного отношения студентов к занятиям физическими упражнениями является инициатива в учебно-воспитательном процессе. |
Опис: | The specifics of activity as a pedagogical phenomenon consists in the fact that in the pedagogical process there are two subjects - a student and a teacher. In the educational process, the relationship between the structural components of the joint activity of the teacher and the student is revealed; goals, motives, content, methods of activity, results. In the purposeful determination of these links in the educational process, ways of forming the student's activity are considered. The specificity of activity as a pedagogical phenomenon lies in the fact that the objectives of subjects are often different, sometimes opposite. The dialectical contradiction between the goals of the subjects is a constant feature of activity. Therefore, the constant inclusion of students in the assessment of the results of the work of their comrades and their own will help in the decision of education, the formation of skills to objectively evaluate the results of activities. Thus, the assessment causes an active attitude of the student to the activity, forms the self-regulation of his activities. For pedagogical practice, it is important to determine the conditions and reserves for increasing the activity and initiative of young people in physical exercises and sports, to determine the degree of need for physical self-improvement, to outline the ways of its further formation. The joint activity of a teacher and a student requires certain pedagogical conditions in which the student continuously processes the necessary, individually acceptable need in his physical self-improvement. The deliberate targeted influence of the teacher of physical education determines the dynamics of relations between them and students. In this case, the object of the teacher's activity should be considered this process of interaction It is determined that the main reason for the indifferent and negative attitude of students towards physical culture and sports activities is the inconsistency of the positions of students and teachers regarding the motivation-purpose orientation in the pedagogical process. It is established that the basis of formation of conscious attitude of students towards physical activity is the initiative in the educational process. Theoretically and experimentally it is determined that the pedagogical conditions that we have discovered for the formation of a conscious, positive attitude of students to physical education and sports activities contribute to the education of the need for physical perfection. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/5808 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Рибалко_2.pdf | 153,42 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.