Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7720
Назва: Формування у майбутніх учителів математики вмінь доводити теореми
Інші назви: Формирование у будущих учителей математики умений доказывать теоремы
Forming the knowledge to proof theorems for future teachers of mathematics
Автори: Розуменко, Анжела Оурелянівна
Розуменко, Анатолій Михайлович
Розуменко, Анжела Оуреляновна
Розуменко, Анатолий Михайлович
Rozumenko, Angela
Rozumenko, Anatolii
Ключові слова: доведення теорем
майбутні вчителі математики
узагальнюючі вміння
доказательства теорем
будущие учителя математики
обобщающие умения
proving the theorem
future teachers of mathematics
generalizing skills
Дата публікації: 2019
Бібліографічний опис: Розуменко А. О. Формування у майбутніх учителів математики вмінь доводити теореми [Електронний ресурс] / А. О. Розуменко, А. М. Розуменко // В зб.: Фізико-математична освіта : науковий журнал, 2019. – Вип. 3 (21). – С. 121-126
Короткий огляд (реферат): Формулювання проблеми. У статті розглянуто проблему підготовки майбутніх учителів математики, яка на сучасному етапі розвитку освіти набуває все більшої актуальності. Вчитель математики має забезпечити не тільки формування загальних математичних компетентностей, але й розвиток критичного мислення учнів, вмінь аналізувати, узагальнювати, робити логічні висновки. Тому однією з технологічних складових фахової підготовки майбутнього вчителя математики є уміння доводити теореми. Аналіз сучасних досліджень та власний досвід роботи свідчать про те, що рівень сформованості вмінь доводити математичні твердження у студентів математичних спеціальностей педагогічних університетів є недостатнім для їх майбутньої професійної діяльності. Матеріали і методи. У ході підготовки статті були використані такі методи дослідження: порівняльний аналіз теоретичних положень, розкритих у науковій та навчально-методичній літературі; спостереження за навчально-виховним процесом підготовки майбутніх учителів математики; анкетування та бесіди із студентами та випускниками математичних спеціальностей педагогічних закладів освіти; узагальнення власного педагогічного досвіду з викладання курсу «Методика навчання математики». Результати. Одним із шляхів розв’язання даної проблеми є формування у майбутніх учителів математики вмінь узагальнювати знання. Формування умінь узагальнювати не тільки підвищує рівень узагальнюючої діяльності студентів, що позитивно впливає на весь процес навчання, але й сприяє, в силу своїх психологічних особливостей, більш глибокому засвоєнню математичних знань. Для формування та удосконалення вмінь студентів робити узагальнення потрібні не тільки роз’яснення суті цього прийому розумової діяльності, але й спеціальні вправи, які підводять до узагальнення і спрямовані на досягнення певного рівня узагальнення. Ми пропонуємо систему завдань по формуванню у студентів умінь узагальнювати при опрацюванні теорем шкільного курсу геометрії. Методистами обґрунтовано, що уміння доводити математичні твердження складаються з чотирьох основних компонентів: дія підведення об'єкта під поняття; володіння необхідними і достатніми ознаками понять, про які йдеться у висновку; дія вибору ознак понять, які відповідають даним умовам; дія розгортання умов. Ми пропонуємо при роботі над теоремами окремо виділяти групи узагальнюючих умінь при засвоєнні формулювання теореми і при вивченні доведення теореми. Вважаємо, що при засвоєнні змісту теореми доцільно виокремлювати наступні узагальнюючі вміння: виділення суттєвого, загального в умові теореми; «розпізнавання» умови теореми в заданих конкретних випадках; «конструювання» умови теореми. При роботі над доведенням теореми ми виділяємо пари індуктивних та дедуктивних узагальнюючих умінь: вміння виділяти ідею доведення, складати узагальнений план доведення; розпізнавати метод і будувати доведення теореми за вказаним методом. Відповідно до кожного узагальнюючого вміння нами розроблено систему спеціальних пізнавальних завдань, спрямованих на їх формування. Висновки. Уміння доводити математичні твердження у випускників середніх загальноосвітніх шкіл сформовані недостатньо. Вирішити цю проблему може тільки вчитель, який має достатній рівень сформованості відповідних умінь. Тому формування у майбутніх учителів математики вмінь доводити теореми є одним із завдань їх фахової підготовки. Одним із шляхів формування у майбутніх учителів математики вмінь доводити теореми є виділення узагальнюючих умінь опрацювання змісту та доведення теорем шкільного курсу математики та виконання спеціальних пізнавальних завдань, спрямованих на формування відповідних умінь. Формулировка проблемы. В статье рассмотрена проблема подготовки будущих учителей математики, которая на современном этапе развития образования приобретает все большую актуальность. Учитель математики должен обеспечить не только формирование общих математических компетенций, но и развитие критического мышления учащихся, умений анализировать, обобщать, делать логические выводы. Поэтому одной из технологических составляющих профессиональной подготовки будущего учителя математики является умение доказывать теоремы. Анализ современных исследований и собственный опыт работы свидетельствуют о том, что уровень сформированности умений доказывать математические утверждения студентов математических специальностей педагогических университетов является недостаточным для их будущей профессиональной деятельности. Материалы и методы. В ходе подготовки статьи были использованы следующие методы исследования: сравнительный анализ теоретических положений, раскрытых в научной и учебно-методической литературе; наблюдение за учебно-воспитательным процессом подготовки будущих учителей математики; анкетирование и беседы со студентами и выпускниками математических специальностей педагогических учебных заведений; обобщение собственного педагогического опыта по преподаванию курса «Методика обучения математике». Результаты. Одним из путей решения данной проблемы является формирование у будущих учителей математики умений обобщать знания. Формирование умений обобщать не только повышает уровень обобщающей деятельности студентов, что положительно влияет на весь процесс обучения, но и способствует, в силу своих психологических особенностей, более глубокому усвоению математических знаний. Для формирования и совершенствования умений студентов делать обобщения нужны не только разъяснения сути этого приема умственной деятельности, но и специальные упражнения, которые подводят к обобщению и направлены на достижение определенного уровня обобщения. Мы предлагаем систему задач по формированию у студентов умений обобщать при обработке теорем школьного курса геометрии. Методистами обосновано, что умение доводить математические утверждения состоят из четырех основных компонентов: действие подведения объекта под понятие; владение необходимыми и достаточными признаками понятий, о которых говорится в заключении; действие выбора признаков понятий, соответствующих данным условиям; действие развертывания условий. Мы предлагаем при работе над теоремами отдельно выделять группы обобщающих умений при усвоении формулировка теоремы и при изучении доказательства теоремы. Считаем, что при усвоении содержания теоремы целесообразно выделять следующие обобщающие умения: выделение существенного, общего в условии теоремы; «Распознавания» условия теоремы в заданных конкретных случаях; «Конструирование» условия теоремы. При работе над доказательством теоремы мы выделяем пары индуктивных и дедуктивных обобщающих умений: умение выделять идею доказательства, составлять обобщенный план доказывания; распознавать метод и строить доказательства теоремы по указанному методу. Согласно каждого обобщающего умение нами разработана система специальных познавательных задач, направленных на их формирование. Выводы. Умение доводить математические утверждения у выпускников средних общеобразовательных школ сформированы недостаточно. Решить эту проблему может только учитель, имеющий достаточный уровень сформированности соответствующих умений. Поэтому формирование у будущих учителей математики умений доказывать теоремы является одной из задач их профессиональной подготовки. Одним из путей формирования у будущих учителей математики умений доказывать теоремы является выделение обобщающих умений обработки содержания и доказательства теорем школьного курса математики и выполнения специальных познавательных задач, направленных на формирование соответствующих умений.
Опис: Formulation of the problem. The quality problem of preparation future teachers of mathematics is considered in the article. It is stated that the level of skills to prove theorems that students of mathematical specialties of pedagogical universities have is insufficient for their future professional activity. Materials and methods. During the article preparation, the following research methods were used: comparative analysis of theoretical provisions revealed in the scientific and educational and methodical literature; observing the educational process of training future teachers of mathematics; questionnaires and interviews with students and graduates of mathematical specialties of pedagogical educational institutions; generalization of owned pedagogical experience in teaching the course "Methods of teaching mathematics". Results. One way to solve this problem is to develop the ability to summarize knowledge for future teachers of mathematics. Formation of generalization skills not only increases the level of students’ generalizing activity, which positively influences the whole learning process, but also contributes, due to their psychological characteristics, to a deeper assimilation of mathematical knowledge. Forming and improving students’ ability to generalize requires not only explaining the essence of this method of thinking, but also special exercises that are generalizable and aimed at achieving a certain level of generalization. We propose to underline separate groups of generalizing abilities during formulating theorems and learning to prove theorems. We believe that while learning the content of the theorem, it is advisable to distinguish the following generalizing skills: the allocation of a substantial, general conditions of the theorem; "Recognizing" the conditions of the theorem in given specific cases; "Constructing" the conditions of the theorem. During the work on the theorem proof, we distinguish pairs of inductive and deductive generalizing skills: the ability to highlight the idea of proof, making a generalized plan of proof; recognizing the method and constructing the proof of the theorem by the specified method. According to each generalization skill we offer a system of special cognitive tasks aimed at their formation. Conclusions. The ability to prove mathematical statements in for graduates of secondary schools is insufficient. Only a teacher who has a sufficient level of relevant skills can solve this problem. Therefore, forming the ability of future teachers of mathematics to prove theorems is one of the tasks of their professional training. One way to develop the ability of teachers of mathematics to prove theorems is to allocate generalizing skills of content processing and to prove the theorems of school mathematical course and to perform special cognitive tasks aimed at the formation of appropriate skills.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7720
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Розуменко А. О. Формування.pdf1,02 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.