Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7957
Назва: Методологічні основи формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю
Інші назви: Методологические основы формирования здоровьесберегающей компетентности будущих специалистов аграрного профиля
Methodological bases of formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile
Автори: Харченко, Сергій Миколайович
Харченко, Сергей Николаевич
Kharchenko, Sergey Nikolaevich
Ключові слова: здоров’язбережувальна компетентність
професійна компетентність
майбутні фахівці аграрного профілю
здоровьесберегающая компетентность
профессиональная компетентность
будущие специалисты аграрного профиля
health-saving competence
professional competence
future specialists of agrarian profile
Дата публікації: 2019
Бібліографічний опис: Харченко С. М. Методологічні основи формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю [Електронний ресурс] / С. М. Харченко // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. – Суми, 2019. – № 4 (88). – С. 119-129.
Короткий огляд (реферат): Дану статтю присвячено проблемі визначення й обґрунтування методологічних основ формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки з урахуванням таких методологічних підходів: професійно особистісного, діяльнісного, холістичного та компетентнісного. Також ураховувалися загальнодидактичні принципи (науковості, доступності, систематичності й послідовності, активності і самостійності, зв’язку навчання з практикою) та спеціальні принципи формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю. Данная статья посвящена проблеме определения и обоснования методологических основ формирования здоровьесберегающей компетентности будущих специалистов аграрного профиля в процессе профессионально-прикладной физической подготовки с учетом таких методологических подходов: профессионально-личностного, деятельностного, холистического и компетентностного. Также учитывались общедидактические принципы (научности, доступности, систематичности и последовательности, активности и самостоятельности, связи обучения с практикой) и специальные принципы формирования здоровьесберегающей компетентности будущих специалистов аграрного профиля.
Опис: The article is devoted to the problem of determination and substantiation of methodological bases for the formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile in the process of professional-applied physical training, taking into account the following methodological approaches: professional-personal, activity, holistic, and competence. General didactic principles (scientism, accessibility, systematicity and consistency, activity and independence, connection of learning with practice) and special principles of formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile were also taken into account. The results of the theoretical analysis of psychological-pedagogical and scientific methodological literature show that formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile in the process of PAPT is an actual problem of pedagogy, which is not sufficiently investigated. Graduates of agrarian universities should be prepared for professional activity in specific conditions, among which the energetic nature of motor activity and special external conditions of activity, which requires high level of formation of such qualities as activity, ability to adapt in the social and professional fields, high level of physiological and psychological capabilities. The ability of specialists of such a profile to carry out professional activities depends not only on their professional training, but also requires a high level of physical, mental, social and spiritual health. Materials of research can be used by teachers of physical culture in the process of professional-applied physical training of future specialists of agrarian profile.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7957
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
1.pdf994,04 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.