Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7959
Назва: Проблеми збереження і зміцнення здоров’я студентів аграрного профілю під час навчання в закладах вищої освіти
Інші назви: Проблемы сохранения и укрепления здоровья студентов аграрного профиля во время обучения в ЗВО
Problems of preservation and strengthening of health of students of the agrarian profile during studying in HEI
Автори: Харченко, Сергій Миколайович
Харченко, Сергей Николаевич
Kharchenko, Sergey Nikolaevich
Ключові слова: здоров’язбереження
студент
аграрний заклад вищої освіти
здоровьесбережение
студент
аграрное учреждение высшего образования
healthcare
student
agrarian higher education institution
Дата публікації: 2019
Бібліографічний опис: Харченко С. М. Проблеми збереження і зміцнення здоров’я студентів аграрного профілю під час навчання в закладах вищої освіти [Електронний ресурс] / С. М. Харченко // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. – Суми, 2019. – № 3 (87). – С. 124-134.
Короткий огляд (реферат): У статті обґрунтовуються здоров’язбережувальні освітні технології, використання яких в освітньому процесі сприяє покращенню здоров’я всіх учасників освітнього процесу. У більш вузькому розумінні до здоров’язбережувальних технологій належать педагогічні прийоми, методи, технології, які не завдають прямої або непрямої шкоди здоров’ю учасників освітнього процесу, забезпечують безпечні умови перебування, навчання та роботи в закладі освіти. Концепція базується на положеннях системного, синергетичного, діяльнісного, особистісно- орієнтованого, інтегративно-інноваційного, компетентнісного, технологічного, акмеологічного підходів до реалізації методичної системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів. В статье обосновываются здоровьесберигающие образовательные технологии, использование которых в образовательном процессе способствует улучшению здоровья всех участников образовательного процесса. В более узком смысле к здоровьясберегающим технологиям относятся педагогические приемы, методы, технологии, которые не наносят прямой или косвенный вред здоровью участников образовательного процесса, обеспечивающих безопасные условия пребывания, обучения и работы в учебном заведении. Концепция базируется на положениях системного, синергетического, деятельностного, личностно-ориентированного, интегративно- инновационного, компетентностного, технологического, акмеологического подходов к реализации методической системы применения оздоровительных технологий в процессе физического воспитания студентов.
Опис: The article substantiates health-saving educational technologies, the use of which in the educational process helps to improve the health of all participants in the educational process. In a narrower sense, health-saving technologies include pedagogical techniques, methods, technologies that do not cause direct or indirect harm to the health of the participants in the educational process, provide safe conditions for stay, study and work in an education institution. The concept is based on the provisions of systems, synergetic, activity, personalityoriented, integrative-innovative, competence, technological, acmeological approaches to the implementation of a methodological system for the application of health-saving technologies in the process of physical education of students. The paper analyzes the literature; the essence of the problem, which consists in formation of health-saving competence of students in the process of physical education, is substantiated; analysis of curriculum of physical education during a long historical period is conducted; the genesis of the sequence and continuity of the use of health-saving means in the system of physical education is studied. Materials of research can be used by teachers of physical culture of higher agricultural education institutions in the process of professional-applied physical training of future specialists of agricultural profile. Perspective directions of further studies are seen in: improvement of educational and methodological support of formation of health-saving competence; search of motivational resources for the establishment of the values of a healthy lifestyle in society; development of pedagogical principles of professional self-improvement and continuous professional development of future professionals of agrarian profile.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7959
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3.pdf1,01 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.