Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8873
Назва: Особливості сегментації споживачів на ринку медичних послуг
Інші назви: Особенности сегментации потребителей на рынке медицинских услуг
Features of consumer segmentation in the medical services market
Автори: Шумкова, Олена Володимирівна
Шумкова, Елена Владимировна
Shumkova, Olena Volodymyrivna
Ключові слова: медична послуга
сегментація
сегмент
медицинская услуга
сегментация
сегмент
medical service
segmentation
segment
Дата публікації: 2020
Видавництво: Класичний приватний університет
Бібліографічний опис: Шумкова О. В. Особливості сегментації споживачів на ринку медичних послуг [Електронний ресурс] / О. В. Шумкова // Приазовський економічний вісник : електронне наукове фахове видання. – Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2020. – Вип. 4 (21). – С. 76-80. – Режим доступу : http://pev.kpu.zp.ua/vyusk-4-21. - Заголовок з екрану.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено питання організації сегментації споживачів медичних послуг закладами охорони здоров’я. Автором було визначено, що у зв’язку із проведенням реформування сфери охорони здоров’я медичні заклади почали активно використовувати маркетинговий інструментарій, основним з яких є сегментація споживачів ринку медичних послуг. Ринок медичних послуг являється системою соціальних та економічних відносин у сфері охорони здоров’я. Таким чином, як і будь-який ринок, ринок медичних послуг складається з певних окремих сегментів, на яких працюють спеціалізовані медичні установи. Автором представлена сегментація споживачів ринку медичних послуг у відповідності до загальних існуючих параметрів, а також сегментація споживачів, яку використовує у своїй діяльності Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний онкологічний диспансер». В статье исследованы вопросы организации сегментации потребителей медицинских услуг учреждениями здравоохранения. Автором было установлено, что в связи с проведением реформирования сферы здравоохранения медицинские учреждения начали активно использовать маркетинговый инструментарий, основным из которых является сегментация потребителей рынка медицинских услуг. Рынок медицинских услуг является системой социальных и экономических отношений в сфере здравоохранения. Таким образом, как и любой рынок, рынок медицинских услуг состоит из определенных отдельных сегментов, на которых работают специализированные медицинские учреждения. Автором представлена сегментация потребителей рынка медицинских услуг в соответствии с общими существующими параметрами, а также сегментация потребителей, которую использует в своей деятельности Коммунальное некоммерческое предприятие Сумского областного совета «Сумской областной клинический онкологический диспансер».
Опис: The author found that in connection with the reform of health care, medical institutions have begun to use actively marketing tools, the main of which is the segmentation of consumers in the market of medical services. The article states that marketing in health care can be defined as a system of principles, methods and measures based on a comprehensive study of consumer demand and purposeful formation of offers of medical services by the manufacturer of such services. Healthcare marketing and the marketing of medical services are based on the concept of socio-ethical marketing, the essence of which is to identify the needs of consumers and meet them more effectively. The market for medical services is a system of social and economic relations in the field of health care. Thus, like any market, the market for medical services consists of certain individual segments in which specialized medical institutions operate. The author presents the segmentation of consumers of the medical services market in accordance with the general existing parameters, as well as consumer segmentation used in its activities by the Sumy Regional Council Municipal Non-Profit Enterprise «Sumy Regional Clinical Oncology Center» according to age, sex, place of residence, diagnosis diseases and diagnostic-related groups. The author notes that the segmentation of consumers of medical services of the oncology dispensary is carried out using the data of the Cancer Registry and is presented in accordance with the Report on Malignant Neoplasms. The author notes that in order to work effectively with different segments of consumers of medical services, the oncology dispensary should use one of the strategies of working with different market segments, depending on the goal. It was also stated that the medical institution should use marketing strategies in dynamics. The dynamism of the strategy of medical services is a reasonable and timely combination of differentiated and undifferentiated marketing of medical services. The author noted that in order to effectively segment consumers of medical services, the medical institution needs to pay attention to the main characteristics of existing and promising segments of consumers in the market of medical services.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8873
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Шумкова О.В..pdf699,63 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.