Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8892
Назва: Електронний документообіг : переваги та недоліки впровадження
Інші назви: Электронный документооборот : преимущества и недостатки внедрения
Electronic document management : advantages and disadvantages of implementation
Автори: Гаркуша, Сергій Анатолійович
Гаркуша, Сергей Анатольевич
Harkusha, Serhii
Ключові слова: електронний документообіг
програмне забезпечення
облік
электронный документооборот
программное обеспечение
electronic document management
software
accounting
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Гаркуша С. А. Електронний документообіг : переваги та недоліки впровадження [Електронний ресурс] / С. А. Гаркуша // Інфраструктура ринку. – 2020. – № 50. – С. 259-262. – Режим доступу : http://market-infr.od.ua/journals/2020/50_2020_ukr/45.pdf. - Заголовок з екрану.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто теоретичні основи впровадження електронного документообігу на підприємстві та визначено позитивні та негативні сторони його застосування. Визначено, що ефективність роботи підприємства можна збільшити двома шляхами: зменшити витрати або збільшити результат. Встановлено, що систем документообігу може бути стільки, скільки процесів охоплює підприємство. Було визначено, що великим підприємствам електронні документи допомагають знизити витрати, якщо обсяг зовнішньої кореспонденції перевищує кілька сотень документів в місяць, а малому та середньому бізнесу, якому важливо отримувати оплату за товари або послуги в день отримання документів, електронний документообіг дозволяє в рази прискорити виконання договорів. Дано характеристику деякому програмному забезпеченню електронного документообігу та конкретно вказано на його можливості та окремі вади. Зроблено висновок, що впровадження системи електронного документообігу зовсім не гарантує миттєве підвищення ефективності, а, в окремих випадках, може й нашкодити. В статье рассмотрены теоретические основы внедрения электронного документооборота на предприятии и определены положительные и отрицательные стороны его применения. Определено, что эффективность работы предприятия можно увеличить двумя путями: уменьшить расходы или увеличить результат. Установлено, что систем документооборота может быть столько, сколько процессов охватывает предприятие. Было определено, что крупным предприятиям электронные документы помогают снизить расходы, если объем внешней корреспонденции превышает несколько сотен документов в месяц, а малому и среднему бизнесу, которому важно получать оплату за товары или услуги в день получения документов, электронный документооборот позволяет в разы ускорить выполнение договоров. Дана характеристика некоторому программному обеспечению электронного документооборота и конкретно указано на его возможности и отдельные недостатки. Сделан вывод, что внедрение системы электронного документооборота вовсе не гарантирует мгновенное повышение эффективности, а в отдельных случаях может и навредить.
Опис: The article considers the theoretical foundations of the introduction of electronic document management in companies and identifies the positive and negative aspects of its application. It is determined that the efficiency of an enterprise can be increased in two ways: to reduce costs or increase the result, i.e. the implementation of the system allows the company to spend less but earn more. It is established that there can be as many document management systems as there are processes covered by the enterprise. It has been determined that electronic documents help large companies to reduce costs if the volume of external correspondence exceeds several hundred documents per month. They can also help small and medium-sized businesses, for which it is important to receive payment for goods or services on the day of receipt of documents. Electronic document management can speed up realization of contracts too. The descriptions of some document management software systems are given and their capabilities and some shortcomings have been specifically indicated. The advantages of electronic document management have included: improving the efficiency of the office work, work planning, tracking the status of each document, speeding up document processing, round-the-clock remote access, document search, convenient work with versions. The disadvantages of electronic document management are: you need to spend money to purchase the system, long installation time after purchasing, implementation and debugging, the company must have an administrator, it is necessary to train all users to save information you need to back up the database with documents, ensuring the security of the system, if electronic document management is not available in the partner companies - it is necessary to ensure the existence of both the electronic and the paper systems. It is concluded that the introduction of an electronic document management system does not guarantee an instant increase in efficiency, and, in some cases, may be harmful. If the company operates successfully and makes a profit, working without an electronic document management, then the question arises about the feasibility of its implementation. You should not chase the "progressive fashion" and install these systems without a serious need for them.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8892
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гаркуша.pdf150,8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.