Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9034
Назва: | До питання «ефективності» правосуддя в Україні : аналіз та перспективи |
Інші назви: | К вопросу «эффективности» правосудия в Украине : анализ и перспективы The issue of “justice efficiency” in Ukraine : preliminary analysis and prospects |
Автори: | Ясинок, М. М. Ясынок, Н. М. Yasynok, М. М. |
Ключові слова: | ефективність судової системи ефективність правосуддя прикладний результат эффективность судебной системы эффективность правосудия прикладной результат efficiency of the judicial system justice efficiency applied result |
Дата публікації: | 2020 |
Видавництво: | СНАУ |
Бібліографічний опис: | Ясинок М. М. До питання "ефективності" правосуддя в Україні : аналіз та перспективи [Електронний ресурс] / М. М. Ясинок // Приватне та публічне право : науковий фаховий журнал. - Суми : СНАУ, 2020. - № 4. - С. 95-100 |
Короткий огляд (реферат): | Стаття присвячена аналізу ефективності судової системи та правосуддя в Україні з часу її незалежності. Ефективність правосуддя в системі судової влади є категорією оціночною, разом із тим вона здатна впливати на формування довіри суспільства до судової влади, що є важливим фактором у побудові демократичної, правової та незалежної держави. Проблема ефективності правосуддя у сфері захисту прав, свобод та інтересів як фізичних, так і юридичних осіб в Україні є настільки важливою і актуальною, що, по суті, вона стала предметом вивчення як із боку науковців, так і практиків. Саме ці питання визначають якість всієї судової системи та правосуддя загалом. Безумовним фактом є те, що під ефективністю судової системи і правосуддя розуміється співвідношення мети їх функціонування та реальних результатів. Саме прикладний характер результату дає змогу зрозуміти дійсну суть ефективності судової системи і правосуддя загалом, із можливістю аналізу причин неефективності системи та намітити шляхи, методи та форми, які можуть впливати як на організацію роботи суддівського корпусу, так і на якість правозастосування, справедливість рішень тощо. Більш того, такі підходи дають змогу визначити розумність та справедливість матеріального та простоту процесуального законодавства з метою напрацювання позитивної судової практики, яка б ґрунтувалась на принципах верховенства права, справедливості та розумності. Безумовним фактом є те, що держава і її законодавець мають розуміти мету і напрями сучасної державної політики у сфері формування незалежної судової системи, накреслити шляхи до її ефективності, що є запорукою не лише розвитку суспільної демократії, але й економічної та інвестиційної привабливості держави. У цьому плані потрібно спростити процесуальне законодавство, ввести потужну медіацію на стадії підготовчого провадження, забезпечити широкі можливості третейського шляху у вирішенні цілого ряду цивільних, господарських справ, ввести обов’язкову ротацію суддів першої інстанції, дати змогу в режимі відеоконференцій і електронного судочинства розглядати апеляційні справи, не прив’язуючись до їх територіальності, надати змогу судам першої інстанції ухвалювати судові рішення лише із складання вступної та резолютивної їх частини і лише на вимогу сторони складати повні рішення. Ці та інші складники дадуть змогу створити в Україні ефективну судову систему. Статья посвящена анализу эффективности судебной системы и правосудия в Украине со времени ее независимости. Эффективность правосудия в системе судебной власти является категорией оценочной, вместе с тем она способна влиять на формирование доверия общества к судебной власти, является важным фактором в построении демократического, правового и независимого государства. Проблема эффективности правосудия в сфере защиты прав, свобод и интересов как физических, так и юридических лиц в Украине является настолько важной и актуальной, что, по сути, она стала предметом изучения как со стороны ученых, так и практиков. Именно эти вопросы определяют качество всей судебной системы и правосудия в целом. Безусловным фактом является то, что под эффективностью судебной системы и правосудия понимается соотношение цели их функционирования и реальных результатов. Именно прикладной характер результата позволяет понять истинную сущность эффективности судебной системы и правосудия в целом, с возможностью анализа причин неэффективности системы и наметить пути, методы и формы, которые могут влиять как на организацию работы судейского корпуса, так и на качество правоприменения, справедливость решений и тому подобное. Более того, такие подходы позволяют определить разумность и справедливость материального и простоту процессуального законодательства с целью выработки положительной судебной практики, которая основывалась на принципах верховенства права, справедливости и разумности. Безусловным фактом является то, что государство и его законодатель должны понимать цели и направления современной государственной политики в сфере формирования независимой судебной системы, наметить пути к ее эффективности, что является залогом не только развития общественной демократии, но и экономической и инвестиционной привлекательности государства. В этом плане нужно упростить процессуальное законодательство, ввести мощную медиацию на стадии подготовительного производства, обеспечить широкие возможности третейского пути в решении целого ряда гражданских, хозяйственных дел, ввести обязательную ротацию судей первой инстанции, дать возможность в режиме видеоконференций и электронного судопроизводства рассматривать апелляционные дела, не привязываясь к их территориальности, предоставить возможность судам первой инстанции принимать судебные решения только по составлению вступительной и резолютивной их части и только по требованию стороны составлять полные решения. Эти и другие составляющие позволят создать в Украине эффективную судебную систему. |
Опис: | The article is devoted to the analysis of the efficiency of the judicial system and justice in Ukraine since its independence. The problem of justice efficiency in the sphere of protection of the rights, freedoms and interests of both individuals and legal entities in Ukraine is so important and urgent, that it has actually become the object of study by both scholars and practitioners. It is these issues that determine the quality of the entire judicial system and justice in general. It is an unconditional fact that the efficiency of the judicial system and justice is understood as a correlation between the purpose of their existence and the real results that are in fact evident. It is the applied nature of the result that makes it possible to understand the true essence of the efficiency of the judiciary and justice in general, with the ability to analyze the causes of system inefficiency and identify ways, methods and forms that can affect the organization of the judiciary and the quality of law enforcement. Moreover, such approaches make it possible to determine the reasonableness and fairness of substantive and simplicity of procedural law in order to develop a positive jurisprudence based on the principles of the rule of law, justice and reasonableness. The unconditional fact is that the state and its legislator must understand that the purpose and directions of modern state policy in the field of forming an independent judiciary. Outline ways to its effectiveness, which is the key not only to the development of social democracy, but also the economic and investment attractiveness of the state. In this regard, procedural legislation needs to be simplified. Enter powerful mediation at the stage of preparatory proceedings. Provide ample opportunities for arbitration in resolving a number of civil and commercial cases. Introduce mandatory rotation of first instance judges. Enable videoconferencing and e-litigation to handle appeals without being tied to their territoriality. To provide an opportunity for the courts of first instance to make court decisions only on the basis of their introductory and operative parts and only at the request of a party to make full decisions. These and other components will make it possible to create an effective judicial system in Ukraine. The article draws attention to the fact that judicial practice needs constant monitoring both by society and by the Supreme Court, which today forms all judicial practice in our country. The article emphasizes that today is the time to move away from the endless scientific controversy over whether the legal position of the Supreme Court is a case law that is constantly changing depending on the change of political elites, or whether it is judicial precedents that must be recognized by law and for these reasons, they must determine the jurisprudence in the long run, regardless of the change of political elites. The article proposes a number of practical measures to change the procedural legislation, liquidation of specialized courts and purely practical steps to strengthen the fight against corruption in the judicial system of our state. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9034 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Ясинок М. М. До питання ефективності правосуддя.pdf | 321,75 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.