Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9224
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorШестакова, Світлана Олександрівна-
dc.contributor.authorШестакова, Светлана Александровна-
dc.contributor.authorShestakova, Svitlana Alexandrovna-
dc.date.accessioned2021-07-19T11:43:19Z-
dc.date.available2021-07-19T11:43:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationШестакова С. О. Лінгвориторична компетентність як запорука професійного успіху юриста [Електронний ресурс] / С. О. Шестакова // Приватне та публічне право. - 2020. - № 2. - С. 32-36uk_UA
dc.identifier.urihttp://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9224-
dc.descriptionThe article investigates the importance of formation of a lawyer as the representative of lingvointensive profession the lingvorhetorical competence which provides the lawyer the effective fulfilling his functions and goals. The author affirms that the first step to make integrated lingvorhetorical competence is formation a speech competence, interpretation and realization legal texts which appears in the frames of collective activity and keep the exchange of information, perception and understanding each other, formation the only strategy and tactics of interaction in a professional legal activity. The next step is a formation of rhetorical competence which consists in adding speech knowledge with such components as knowing and using “high” vocabulary, argumentative techniques of speech, specific rules of speech composition, ability to use aesthetic speech’ components, the existence of a non-verbal communication component of communication. The central idea which gets closer these meanings determines “normativity of speech”. The author forms the meaning “lingvorhetorical competence” and makes the attempt to determine the kinds of lingvorhetorical skills necessary for the professional lawyer. We understand lingvorhetorical competence as the complex of formed person’s qualities determines his ability to use the received speech and rhetorical knowledge and skills and base on his moral principles and abilities, complex of rhetorical skills to solve with help of speech ones tasks in communication in peculiar professional situations; skills to make, to say and to understand the text according to its aim and professional communication; to possess the norms of etiquette and reflection. The necessary things are ability to make a public speech on a given topic; ability to regulate one's emotional state during public speaking; ability to evaluate the audience, interact with it, model the speech depending on the reaction of the audience; possession of functional styles, ability to apply them depending on the speech situation; ability to interpret the source texts on the basis of associative relationships; ability to build functional dialogue (to conduct business conversation, negotiations, to communicate by phone); ability to lead discussions, apply argumentation, ability to navigate quickly and correctly in the context of communication; ability to properly plan your role, choose the content of the communication act; ability to find adequate means to convey this content; ability to provide feedback It is determined that getting rhetorical competences help to develop the whole system of qualities inside the specialist such as: speech culture, behaviour culture, conversation culture (respect to partner through learning his interests, manage auditorium behavior, involvement like-minded people), a culture of performing skills (expressiveness and expediency of gestures, poses, facial expressions, views, correctness of diction and intonation), that is, all that is needed for a modern young man to succeed both in his professional and personal life.uk_UA
dc.description.abstractУ статті досліджується важливість сформованості в юриста як у представника лінгвоінтенсивної професії лінгвориторичної компетентності, яка забезпечить правнику ефективне виконання нми своїх функцій і досягнення поставлених цілей. Автор стверджує, що першим кроком до формування інтегрованої лінгвориторичної компетентності є формування мовленнєвої компетентності, тобто уміння за допомогою мовних засобів організувати ефективну взаємодію учасників спілкування, обмін словами, думками, а в подальшому і вчинками. Наступним етапом є формування риторичної компетентності, яка полягає в доповненні мовних знань такими компонентами, як знання і використання «високої» лексики, аргументаційних прийомів мовлення, специфічних правил мовленнєвої композиції, уміння користуватися естетичними компонентами мовлення, наявність невербального компоненту спілкування. Центральною ідеєю, що зближує ці поняття визнається «нормативність мовлення». Автор формулює визначення поняття «лінгвориторична компетентність» та робить спробу визначення видів лінгвориторичних умінь, необхідних професіоналу-юристу. Під лінгвориторичною компетентністю автор пропонує розуміти сукупність сформованих якостей особистості, які визначають її здатність до застосування отриманих мовленнєвих та риторичних знань і навичок та базуються на її моральних принципах і здібностях; сукупність риторичних умінь вирішувати за допомогою мовних засобів завдання спілкування у конкретних професійних ситуаціях; уміння створювати, вимовляти і осмислювати текст відповідно до мети і ситуації професійного спілкування; володіння нормами етикету і рефлексії. В статье исследуется важность сформированности у юриста как у представителя лингвоинтенсивной профессии лингвориторической компетентности, которая обеспечит юристу эффективное выполнение им своих функций и достижения поставленных целей. Автор утверждает, что первым шагом к формированию интегрированной лингвориторической компетентности является формирование речевой компетентности, то есть умение с помощью языковых средств организовать эффективное взаимодействие участников общения, обмен словами, мыслями, а в дальнейшем и поступками. Следующим этапом является формирование риторической компетентности, которая заключается в дополнении языковых знаний такими компонентами, как знание и использование «высокой» лексики, аргументационных приемов речи, специфических правил речевой композиции, умение пользоваться эстетическими компонентами речи, наличие невербального компонента общения. Центральной идеей, что сближает эти понятия признается «нормативность речи». Автор формулирует определение понятия «лингвориторическая компетентность». Под лингвориторической компетентностью автор предлагает понимать совокупность сложившихся качеств личности, которые определяют ее способность к применению полученных речевых и риторических знаний и навыков и базируются на ее моральных принципах и возможностях; совокупность риторических умений решать с помощью языковых средств задачи общения в конкретных профессиональных ситуациях; умение создавать, произносить и осмысливать текст в соответствии с целью и ситуацией профессионального общения; владение нормами этикета и рефлексии.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectмовленнєва компетентністьuk_UA
dc.subjectлінгвориторичні умінняuk_UA
dc.subjectрефлексіяuk_UA
dc.subjectречевая компетентностьuk_UA
dc.subjectлинвориторические уменияuk_UA
dc.subjectрефлексияuk_UA
dc.subjectspeech competenceuk_UA
dc.subjectlingvorhetorical skillsuk_UA
dc.subjectreflectionuk_UA
dc.titleЛінгвориторична компетентність як запорука професійного успіху юристаuk_UA
dc.title.alternativeЛингвориторическая компетентность как залог профессионального успеха юристаuk_UA
dc.title.alternativeLingvorhetorical competence as the guaranty of professional succuss of lawyeruk_UA
dc.typeOtheruk_UA
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Шестакова С. О. Лінгвориторична компетентність .pdf245,98 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.