Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11015
Назва: Підвищення довговічності насосних агрегатів для зрошення комбінованими екологічно безпечними технологічними методами
Інші назви: Increasing the durability of pumping units for irrigation combined ecologically safe technological methods
Автори: Пирогов, Віктор Олександрович
Pirogov, V. O.
Ключові слова: герметичність
підшипник ковзання
шийки валів
поверхневий шар
мікротвердість
шорсткість
знос
сплав
tightness
sliding bearing
shaft necks
surface layer
microhardness
roughness
wear
alloy
Дата публікації: 2023
Видавництво: СНАУ
Бібліографічний опис: Пирогов В. О. Підвищення довговічності насосних агрегатів для зрошення комбінованими екологічно безпечними технологічними методами [Електронний ресурс] : дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю : 133 «Галузеве машинобудування» / В. О. Пирогов. – Суми : Сумський національний аграрний університет, 2023. – 207 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертація присвячена вирішенню актуальної науково-технічної проблеми в області галузевого машинобудування: розробці інноваційних, короткотривалих, енергоощадних та екологічно безпечних технологій поверхневого зміцнення та ремонту деталей насосних агрегатів, задіяних в системах зрошення. Вирішення цієї проблеми дозволить забезпечити підвищення надійності та довговічності машин за рахунок збільшення терміну служби їхніх робочих органів, при зниженні енерговитрат, що дуже важливо для сучасної України. Обʼєкт дослідження – технологічний процес формування функціональних покриттів на поверхні деталей насосних агрегатів та їхніх елементів, задіяних в системах зрошення. Предмет дослідження – закономірності технологічного процесу формування поверхневого шару із заданими експлуатаційними властивостями, що забезпечують необхідну якість (довговічність, екологічну безпеку, зносостійкість, працездатність) деталей насосних агрегатів, задіяних в системах зрошення. Метою роботи є підвищення довговічності насосних агрегатів, що використовують в зрошувальному землеробстві, шляхом удосконалення технології виготовлення та відновлення їхніх деталей за рахунок використання ефективних та екологічно безпечних технологій формування захисних покриттів та модернізації приводу і з’єднувальної муфти. Завдання для дослідження: 1. Розробити систему спрямованого вибору технології нанесення бабітового покриття на вкладиші ПК. 2. Удосконалити технологію зміцнення та відновлення поверхонь валів, що зношуються в процесі роботи відцентрових насосів, за рахунок використання екологічно безпечних технологій ЕІЛ, ППД і нанесенням МПМ та їх комбінацій. 3. Розробити математичну модель зносу бабітових покриттів вкладишів ПК. 4. Розробити математичну модель відновлення бабітових покриттів вкладишів ПК. 5. Провести модернізацію насосних агрегатів шляхом заміни зубчастої муфти на більш прогресивну пружну муфту з гнучкими елементами. 6. Розробити і впровадити у виробництво нову екологічно безпечну технологію виготовлення та відновлення деталей насосних агрегатів, які використовують в зрошувальному землеробстві. У вступі обґрунтовано вибір теми дисертації та наукових завдань, сформульовані мета та завдання дослідження, визначені наукова новизна й практичне значення одержаних результатів, а також подана інформація про апробацію, структуру та обсяг роботи. У першому розділі на підставі аналізу будови машин системи зрошувального землеробства України, задіяних в різних способах введення води в ґрунт, було показано, що найбільш важливими і відповідальними для забезпечення якісного зрошування є НА, складовими частинами якого є електродвигуни, муфти і відцентрові насоси. Було вказано, що всі вузли і деталі НА працюють у важких умовах абразивного, корозійного та інших видів зносу. Методи виготовлення і ремонту деталей є екологічно небезпечними, а окремі вузли, потребують модернізації. Все це дозволило сформулювати мету й завдання для проведення досліджень. У другому розділі з метою підвищення надійності та довговічності НА розроблено систему спрямованого вибору екологічно безпечної та найбільш раціональної технології підвищення якості поверхонь їхніх деталей. При цьому враховують усі стадії їхнього життєвого циклу, а також економічні та екологічні вимоги. На підставі встановленої кореляційної залежності між зносом бабітових покриттів підшипників ковзання (ПК) відцентрових насосів та роботою, затраченою на тертя, запропоновано фізично обґрунтовану математичну модель процесу зносу (рівняння зносу), яка дозволяє вирішувати як пряму задачу – визначати ваговий та лінійний знос за відомою роботою тертя, так і зворотну – знаходити необхідну роботу тертя для отримання того чи іншого зносу. Знаючи час досягнення певної величини зносу, з’являється можливість більш раціональної експлуатації виробів, своєчасно призначаючи час ремонту не допускаючи до катастрофічного зносу поверхню тертя. В процесі виконання досліджень розроблено методику визначення констант рівняння зносу: енергії активації (ЕА), а також максимального вагового та лінійного зносу, які можуть бути використані, як критерії вибору найбільш раціональної технології нанесення бабітового покриття. Третій розділ присвячений методиці експериментальних досліджень впливу різних технологій на якість поверхонь деталей НА, задіяних в системі зрошувального землеробства. Були розглянуті особливості технології ЕІЛ при реновації бабітових покрить ПК відцентрових насосів НА. Розроблено гаму методів, спрямованих на удосконалення поверхневих шарів деталей НА як при виготовленні так і при реновації. При цьому, переважно використовували комбінації з екологічно безпечних та мало затратних методів: ЕІЛ, обробка кулькою (ОК), безабразивна ультразвукова фінішна обробка (БУФО), нанесення МПМ. Стійкість шийок валів під ПК і бабітових покрить, нанесених за різною технологією, оцінювали по втраті ваги та зменшені товщини зразка на машині тертя СМЦ-2 за схемою «диск-колодка, а відносну зносостійкість зразків для відновлення посадкових поверхонь валу – «диск – плоский зразок». У четвертому розділі з метою підвищення надійності та довговічності НА, запропоновано ряд нових технологій покращення якості поверхневих шарів їхніх деталей. Так, удосконалений метод ЦЕІЛ підшипникових шийок валів роторів відцентрових насосів, при якому в сталі 20 зменшується шорсткість поверхні з Rа = 9,0 до 3,2 мкм; збільшуються суцільність легованого шару з 80 до 100%, глибина дифузійної зони вуглецю з 35 до 70 мкм, мікротвердість «білого» шару і його товщина відповідно з 8492 до 10796 МПа і з 60 до 230 мкм. При заміні сталі 20 на сталь 40Х і 30Х13 мікротвердість «білого» шару і його товщина збільшується, відповідно до 11823 і 10991 МПа та 240 і 240 мкм. Запропонований новий спосіб сульфомолібденування методом ЕІЛ шийок валів ПК, використання якого при енергії розряду Wр =3,4 Дж призводить до появи в поверхневому шарі сталі 40 до 30% мартенситної фази, до 6% залишкового аустеніту (ГЦК фази), а також до 5% дисульфіду молібдену. Було запропоновано новий спосіб формування методом ЕІЛ на посадочних поверхнях валів зносостійких покрить складу Al-C-B, при нанесенні яких з підвищенням енергії розряду збільшується мікротвердість «білого» шару: при Wр=0,13 Дж - Нμ = 6487 МПа, а при Wр = 4,9 Дж - 12350 МПа. Порівняльними дослідженнями на машині тертя СМЦ-2 встановлено, що для підшипникових шийок валів ваговий та лінійний знос круглих зразків з шліфованої сталі 40Х більший чим сталі 30Х13, відповідно в 1,15 і 1,09 рази. Найменший ваговий і лінійний знос у зразків зі сталі 30Х13 з покриттям складу (Мо+S) і БУФО складає, відповідно 0,013·10 -3 кг і 0,90 мкм. Для посадкових шийок валів найкращу зносостійкість показали зразки зі сталі 30Х13, зміцнені в послідовності ЕІЛ (Al-C-B) → БУФО, ваговий і лінійний знос яких після 8 годин випробувань склав, відповідно, 0,105х10-3кг і 1,645 мкм. У п’ятому розділі розроблені технологічні рекомендації з впровадження результатів проведених досліджень у виробництво. Для відновлення, зруйнованого після перешліфовки підшипникової шийки, шару підвищеної твердості, запропонований новий екологічно безпечний спосіб нітроцементації, який включає ЦЕІЛ, що супроводжується подачею в зону легування азоту. Процес нітроцементації характеризується підвищенням мікротвердості з 10500 до 10600 МПа, плавним зниженням її у перехідній зоні, збільшенням глибини зони підвищеної твердості з 120 до 150 мкм, а також зменшенням шорсткості поверхні Ra, з 0,7 до 0,6 мкм. Запропоновано новий екологічно безпечний спосіб формування зносостійких товстошарових комбінованих електроіскрових покриттів на зношених поверхнях посадкових шийок валів роторів відцентрових насосів, який дозволяє формувати відновлені поверхневі шари товщиною 1,5 мм, суцільністю 100 %, мікротвердістю 10100 МПа і шорсткістю Rа=1,2 мкм. Товщину покриття можна збільшити за рахунок нанесення методом ЕІЛ перед ЦЕІЛ сталі 08X15Н5Д2Т. З метою покращення ремонту ПК: виявлені залежності характеристик якості поверхневих шарів бабітових покриттів, відновлюваних методом ЕІЛ від енергії розряду, що дозволило проводити реновацію виробів з бабітовими покриттями; запропоновані фізично обґрунтовані математичні моделі (рівняння масопереносу та прогнозування шорсткості поверхневого шару), що дозволяє за енергетичними параметрами обладнання ЕІЛ визначати основні технологічні параметри якості сформованого шару: кількість перенесеного матеріалу, збільшення його товщини та шорсткість поверхні; розроблено методику визначення констант рівнянь масопереносу (енергії активації процесу масопереносу, привіску ваги та приросту товщини нанесеного шару, а також рівняння прогнозування шорсткості поверхні (максимальної шорсткості та енергії активації процесу її формування), які можуть служити критеріями вибору найбільш раціональної технології реновації бабітових покриттів. У результаті аналізу умов експлуатації технологічного обладнання, задіяного в технологічному циклі зрошення запропоновано проблеми герметичності підшипникових вузлів приводів НА, було вирішено за рахунок їх модернізації шляхом впровадження нового типу ущільнень – магніторідинних герметизаторів. З метою заміни традиційних зубчастих і втулочно-пальцьових муфт, що використовують в НА, задіяних в технологічному циклі зрошення, на пружні муфти (ПМ) з гнучкими елементами, які у порівнянні з вище названими, мають ряд важливих переваг: можливість компенсувати радіальні неспіввісності і перекоси валів приводу і агрегату, безшумні в роботі, не вимагають мастила і обслуговування в процесі експлуатації, були проведені дослідження направлені на удосконалення останніх. Дослідженнями зносостійкості гнучких елементів ПМ, сформованих в пакети за новим способом, встановлено, що при застосуванні металомастильних матеріалів у вигляді парафіну з добавками з міді, дисульфіду молібдену і графіту, знос від фретинг-корозії (Ф-К), у порівнянні з прототипом, зменшується на 50%. Для захисту від Ф-К кріпильних деталей ПМ запропонований спосіб епіламування після якого параметри шорсткості поверхонь (Rа, Rz і Rmах), оброблених методом епіламіювання, у порівнянні з необробленими, знизились, відповідно, в 1,55; 1,53 і 1,39 рази. Запропонований спосіб не тільки значно підвищує зносостійкість сполучених деталей, а і знижує собівартість процесу. Отриманні в дійсній роботі технологічні рішення, що використовуються екологічно і техногенно безпечними методами, впроваджені на Комунальному підприємстві «Міськводоканал» Сумської міської ради; ПАТ «Сумихімпром» та ТОВ «ТРІЗ ЛТД», м. Суми із загальним очікуваним економічним ефектом 856000 (вісімсот п’ятдесят шість тисяч) гривен. Відповідно до поставленої мети та задач у роботі отримані такі результати: 1. Аналіз сучасного стану інженерної інфраструктури системи зрошувального землеробства в південних регіонах України виявив безліч значних недоліків, пов’язаних з недостатнім розумінням ролі технічної підсистеми, проблемами з кадровим персоналом, некомпетентною експлуатацією, обслуговуванням та ремонтом устаткування, які в результаті стримують використання екологічно безпечних і ресурсозберігаючих технологій, без яких неможливо отримувати високорентабельну продукцію з низькою собівартістю. Результатом, представлених в роботі досліджень, стала низка комбінованих екологічно безпечних технологій, застосовування яких дає можливість усунути означені вище недоліки та провести модернізації обладнання зрошувальних систем. 2. Для забезпечення стабільної і безаварійної роботи НА, які використовують при зрошенні, удосконалена технологія забезпечення необхідних параметрів якості підшипникових і посадкових шийок валів ВН, що досягається за рахунок використання екологічно безпечних методів ЕІЛ, ППД і нанесення МПМ. Так, для підшипникових шийок валів роторів ВН запропоновані нові способи цементації та нанесення сульфомолібденових покриттів (патенти України на корисну модель № 142822 і 144932), використання яких крім зниження шорсткості поверхні з Rа = 8,3 до 3,2 мкм, збільшення суцільності легованого шару з 80 до 100%, товщини «білого» шару з 60 до 230 мкм і його мікротвердості до 10796 МПа при цементації, при нанесенні сульфомолібденових покриттів забезпечує мікротвердість «білого» шару до 10731 МПа і наявність в поверхневому шарі до 5% дисульфіду молібдену. Для реновації зруйнованого шару шийок ПК запропонований екологічно безпечний спосіб нітроцементації, використання якого забезпечує створення зміцненого шару до 150 мкм з мікротвердістю на поверхні до 10600 МПа і зменшення шорсткості, Ra до 0,6 мкм. Для виготовлення посадкових шийок валів запропонований новий спосіб зміцнення їхніх поверхонь методом ЕІЛ, шляхом нанесення покрить складу Al-C-B, а для їхньої реновації після зношування новий екологічно безпечний спосіб нанесення КЕП, товщина яких сягає більше 1,5 мм, суцільність досягає 100 %, мікротвердість 10100 МПа і шорсткість Rа=1,20 мкм (патенти України на корисну модель № 148495, 141919 і 141920). 3. Виявлена кореляційна залежність зносу бабітових вкладишів ПК від роботи тертя, що дало можливість розробити математичну модель (рівняння зносу), при використанні якої можливо вирішувати, як пряму задачу – знаходити величину зносу бабітового покриття, нанесеного різними методами по відомій роботі тертя, так і зворотну – визначати необхідну роботу для зношування певної кількості бабітового покриття. Запропонована методика визначення констант рівняння зносу стала певними критеріями при визначенні більш раціональної технології нанесення бабітових покриттів вкладишів ПК. 4. Була удосконалена технологія реновації вкладишів бабітових ПК, шляхом встановлення кореляційної залежності між енергетичними режимами ЕІЛ і параметрами якості нанесених поверхневих бабітових шарів (товщиною, нанесеного шару бабіту та шорсткістю сформованого шару), що дозволило розробити математичні моделі (рівняння масопереносу та рівняння прогнозування параметрів шорсткості поверхневого шару), при використанні яких можливо вирішувати, як пряму задачу – по відомим параметрам товщини бабітового шару, необхідного для відновлення зношеної ділянки поверхні і його шорсткості визначати необхідні для цього енергетичні параметри обладнання ЕІЛ, так і зворотну – по відомим енергетичним параметрам обладнання ЕІЛ визначати параметри якості поверхневого бабітового шару (товщину і шорсткість), який буде сформований. Також запропонована методика визначення констант рівняння масопереносу та рівняння прогнозування параметрів шорсткості поверхневого шару, які є певними критеріями при визначенні більш раціональної технології відновлення зношених поверхонь бабітових покриттів вкладишів ПК. 5. Для можливості використання пружних муфт в НА, задіяних в зрошувальному землеробстві були удосконалені технології захисту поверхонь їхніх деталей від Ф-К (патенти України на корисну модель №151426 і 142811). Так поверхні гнучких елементів покривають мастильним матеріалом, в склад якого запропоновано додатково вводить порошок з графіту, що забезпечує до 50% зменшення їх зношування, а кріпильні деталі муфти обробляють в середовищі епіламу, що дозволяє до 3 разів зменшити коефіцієнт тертя і як результат знизити процес Ф-К. 6. Екологічно безпечні, енергоощадні комбіновані технології виготовлення та реновації деталей НА зрошувального землеробства, захищені 11 патентами України і впроваджені у виробництво з очікуваним економічним ефектом 856 тис. грн. Наукова новизна одержаних результатів: 1. Вперше науково обґрунтовано та узгоджено параметри розробленої системи спрямованого вибору найбільш ефективних, екологічно та техногенно безпечних технологій підвищення якості поверхневих шарів деталей, при виготовленні насосних агрегатів (НА). 2. Вперше на підставі встановлених кореляційних залежностей між роботою тертя та зносом поверхневих шарів бабітових покритів, сформованих різними способами на вкладишах підшипників ковзання (ПК), фізично обґрунтовано функціональні зв’язки між основними параметрами процесу зносу (рівняння зносу), що дозволяє по роботі тертя визначати лінійний та ваговий знос бабітового покриття, а також вирішувати зворотну задачу, що дозволяє знайти величину роботи тертя, необхідну для здійснення зносу певної кількості речовини або для отримання необхідного лінійного зносу. 3. Вперше аналітично описано як процес руйнування так і відновлення бабітового покриття підшипників ковзання. 4. Вперше для різних матеріалів пар тертя (бабітовий вкладиш – шийка ПК) обґрунтовано розроблену методику визначення констант рівняння зносу: найбільшого вагового та лінійного зносу, відповідно (mmax) та (hmax), а також енергію активації процесу зношування ЕА, які можуть бути критеріями вибору найбільш раціональної технології підвищення довговічності ПК. 5. Вперше обґрунтовано розроблений і апробований новий спосіб цементації методом ЕІЛ стальних поверхонь при якому легування вуглецем відбувається компактним електродом-інструментом з графіту та графітовим порошком, що дозволяє в порівнянні з аналогами зменшити шорсткість поверхні з Rа = 8,3-9,0 до 3,2-4,8 мкм; збільшити суцільність легованого шару з 80 до 100%; мікротвердість «білого» шару і його товщину, відповідно з 8492 до 10796 МПа і з 60 до 230 мкм (патент України на корисну модель № 142822). 6. Вперше встановлені взаємозв’язки між параметрами обладнання ЕІЛ та параметрами якості поверхневих шарів деталей, що дозволило на стальну поверхню наносити методом ЕІЛ сульфомолібденове покриття, яке у своєму складі містить до 5% дисульфіду молібдену (MoS2), який є сухою змащувальною речовиною і наявність якого в поверхневому шарі встановлено рентгеноструктурним аналізом (патент України на корисну модель №144932). Практичне значення одержаних результатів полягає в розробці ряду технологічних рекомендацій виготовлення, реновації та модернізації деталей і вузлів НА, задіяних в системах зрошувального землеробства, використання яких дозволить збільшити їх надійність та довговічність. Отриманні в роботі технологічні рішення, захищені 11 патентами і впроваджені на Комунальному підприємстві «Міськводоканал» Сумської міської ради; ПАТ «Сумихімпром» та ТОВ «ТРІЗ ЛТД», м. Суми із загальним очікуваним економічним ефектом 856000 (вісімсот п’ятдесят шість тисяч) гривен. Розробки, які виконані в дисертаційній роботі, впроваджені в навчальний процес кафедри технічного сервісу Сумського національного аграрного університету і використовуються при викладанні дисциплін «Матеріалознавство і ТКМ», «Технологія машинобудування в галузі» і «Триботехнологія», а також кафедри комп’ютерної механіки імені Володимира Марцинковського Сумського державного університету і використовуються при викладанні дисциплін «Трибомеханіка та основи контактної механіки» і «Конструкції та розрахунок підшипників ковзання» для студентів спеціальності 131 «Прикладна механіка» (освітня програма «Комп’ютерний інжиніринг в механіці»). Основні результати дисертаційної роботи, їхні узагальнення, викладені наукові положення та висновки, що становлять сутність роботи, отримані та сформульовані автором самостійно.
Опис: The dissertation is dedicated to the solution of an actual scientific and technical problem in the field of mechanical engineering: the development of innovative, short-term, energy-saving and environmentally safe technologies for surface strengthening and repair of parts pump units used in irrigation systems. Solving this problem will allow to increase the reliability and durability of machines by increasing the service life of their working bodies, while reducing energy consumption, which is very important for modern Ukraine. Object of study- technological process the formation of functional coatings on the surface of parts of pump assemblies of elements, involved in irrigation systems. Subject of study – regularities of the technological process of forming a surface layer with specified operational properties that ensure the necessary quality (durability, environmental safety, wear resistance, performance) of parts of pump units used in irrigation systems. The purpose of the work is to increase the durability of pump units (PU) used in irrigated agriculture by improving the manufacturing technology and restoring their parts, due to the use of effective and environmentally safe technologies for the formation of protective coatings and modernization of the drive and connecting coupling. Tasks for research: 1. To develop a system of targeted selection of the technology of applying a babbitt coating on sliding bearing (SB) liners. 2. To improve the technology of strengthening and restoring the surfaces of shafts that wear out during the operation of centrifugal pumps, due to the use of environmentally safe technologies of electrospark alloying (ESA), surface plastic deformation (SPD) and application of metal-polymer materials (MPM) and their combinations. 3. To develop a mathematical model of wear of babbitt coatings of SB liners. 4. Develop a mathematical model for the restoration of babbitt coatings of SB liners. 5. Modernize the pumping units by replacing the gear coupling with a more progressive elastic coupling with flexible elements. 6. To develop and introduce into production a new environmentally safe technology for the manufacture and restoration of parts of pump units used in irrigated agriculture. In the introduction justified choice of the dissertation topic and scientific tasks, the goal and tasks of the research are formulated, the scientific novelty and practical significance of the obtained results are determined, as well as information about the approval, structure and scope of the work is given. In the first chapter, on the basis of the analysis of the structure of the machines systems of irrigated agriculture of Ukraine, involved in various methods of introducing water into the soil, showed that the most important and responsible for ensuring high quality irrigation are the PU, the components of which are electric motors, couplings and centrifugal pumps. It is indicated that all components and parts of PU work in difficult conditions of abrasive, corrosive and other types of wear. The methods of manufacturing and repairing parts are environmentally hazardous, and individual units need modernization. All this made it possible to formulate the purpose and task for conducting research. In the second chapter within order to increase the reliability and durability of PU, a system of targeted selection was developed environmentally safe and the most rational technology for improving the quality of the surfaces of their parts. At the same time, all stages of their life cycle, as well as economic and environmental requirements, are taken into account. On the basis of the established correlation dependence between the wear of babbitt coatings of sliding bearings (SB) of centrifugal pumps and the work spent on friction, a physically based mathematical model of the wear process (wear equation) is proposed, which allows solving both the direct problem of determining weight and linear wear based on the known work of friction, and the inverse problem of finding the necessary work of friction to obtain whether other wear and tear. Knowing the time to reach a certain amount of wear, it becomes possible to use the products more rationally, timely appointing the time of repair, preventing catastrophic wear of the friction surface. In the course of the research, a methodology was developed for determining the constants of the wear equation: activation energy (EA), as well as maximum weight and linear wear, which can be used as criteria for choosing the most rational technology for applying a babbitt coating. The third section dedicated to the methodology of experimental studies of the influence of various technologies on the quality of the surfaces of parts of the PU, involved in the system of irrigated agriculture. The peculiarities of the ESA technology during the renovation of the babbitt coatings of SB centrifugal pumps were considered. A range of methods has been developed aimed at improving the surface layers of PU parts during both manufacturing and renovation. At the same time, combinations of environmentally safe and low-cost methods were mainly used: ESA, ball treatment (BT), non-abrasive ultrasonic finishing treatment (NUFT), MPM coating. The stability of shaft necks under SB and babbitt coatings, applied using different technologies, was evaluated by weight loss and reduced thickness of the sample on the SMC-2 (СМЦ-2) friction machine according to the "disk-pad" scheme, and the relative wear resistance of the samples for the restoration of the shaft landing surfaces - "disk - flat sample ". In the fourth chapter, in order to increase the reliability and durability of PU, a number of new technologies for improving the quality of the surface layers of their parts have been proposed. Yes, improved the CESA method of bearing necks of rotor shafts of centrifugal pumps, in which the surface roughness decreases from Ra = 9.0 to 3.2 μm in steel 20; the integrity of the alloyed layer increases from 80 to 100%, the depth of the carbon diffusion zone from 35 to 70 μm, the microhardness of the "white" layer and its thickness from 8492 to 10796 MPa and from 60 to 230 μm, respectively. When replacing steel 20 with steel 40X and 30X13, the microhardness of the "white" layer and its thickness increase, respectively, to 11823 and 10991 MPa and 240 and 240 μm. Proposed a new way o fsulfomolybdenation by the ESA method the neck of SB shafts, the use of which at discharge energy Wp = 3.4 J leads to appearance of 40 to 30% martensitic phase, up to 6% residual austenite (fcc phase), and up to 5% molybdenum disulfide in the surface layer of steel. Proposed a new method of forming by the ESA method on the seating surfaces of the shafts of wear-resistant coatings of the warehouse Al-CB, when applied, the microhardness of the "white" layer increases as the discharge energy increases: at Wp=0.13 J - Нμ = 6487 MPa, and at Wp = 4.9 J - 12350 MPa. Comparative studies on the SMC-2 (СМЦ-2) friction machine established that the weight and linear wear of round samples made of polished steel 40X for the bearing necks of shafts is greater than that of steel 30X13, by 1.15 and 1.09 times, respectively. The smallest weight and linear wear of samples made of 30X13 steel with a composition coating (Mo+S) and NUFT is, respectively, 0.013·10-3kg and 0.90 μm. For the landing necks of the shafts the best wear resistance was shown by samples made of steel 30X13, strengthened in ESA sequences (Al-CB)→NUFT; the weight and linear wear of which after 8 hours of tests was, respectively, 0.105х10-3 kg and 1.645 μm. In the fifth chapter developed technological recommendations for implementing the results of the conducted research into production. To restore the layer of increased hardness destroyed after regrinding the bearing neck, a new environmentally safe method of nitrocementation is proposed, which includes CESA, which is accompanied by the supply of nitrogen to the doping zone. The process of nitrocementation is characterized by an increase in microhardness from 10,500 to 10,600 MPa, a gradual decrease in it in the transition zone, an increase in the depth of the zone of increased hardness from 120 to 150 μm, as well as a decrease in surface roughness Ra, from 0.7 to 0.6 μm. A new environmentally safe method of forming wear-resistant thick-layer combined electrospark coatings on the worn surfaces of the seating necks of rotor shafts of centrifugal pumps is proposed, which allows the formation of restored surface layers with a thickness of 1.5 mm, 100% integrity, a microhardness of 10100 MPa and a roughness of Ra=1.2 μm. The thickness of the coating can be increased by applying the ESA method before the CESA steel 08X15Н5Д2Т. In order to improve SB repair: the dependences of the characteristics of the quality of the surface layers of babbitt coatings, restored by the ESA method, on the discharge energy were found, which made it possible to carry out the renovation of products with babbitt coatings; proposed physically based mathematical models (equation of mass transfer and prediction of roughness of the surface layer), which allows to determine the main technological parameters of the quality of the formed layer based on the energy parameters of the ESA equipment: the amount of transferred material, increase in its thickness and surface roughness; the method of determining the constants of the mass transfer equations (the activation energy of the mass transfer process, the pendant weight and the increase in the thickness of the applied layer, as well as the equation for predicting the surface roughness (the maximum roughness and the activation energy of the process of its formation) has been developed, As a result of the analysis of the operating conditions of the technological equipment, involved in the technological cycle of irrigation it is proposed to solve the problems of tightness of bearing assemblies of PU drives by modernizing them through implementation a new type of seals - magnetofluid sealers. In order to replace the traditional toothed and sleeve-finger clutches used in the PU, involved in the technological cycle of irrigation, on elastic couplings (EC) with flexible elements, which compared to the above, have a number of important advantages: the possibility to compensate for radial misalignment and misalignment of drive and unit shafts, silent in operation, do not require lubrication and maintenance during operation, research was conducted aimed at improving the latter. Studies of the of flexible EC elements wear resistance, formed into packages according to the new way, it was established that when using metal-lubricating materials in the form of paraffin with additives of copper, molybdenum disulfide and graphite, wear from fretting corrosion (F-C), compared to the prototype, decreases by 50%. To protect EC fasteners from F-C, an epilation method is proposed, after which the surface roughness parameters (Ra, Rz, and Rmax) treated by the epilation method, compared to untreated ones, decreased by 1.55, respectively; 1.53 and 1.39 times. The proposed method not only significantly increases the wear resistance of the connected parts, but also reduces the cost of the process. Obtained in actual work technological solutions, used ecologically and technogenically safe methods, implemented at the Municipal Enterprise "Miskvodokanal" of the Sumy City Council; PJSC "Sumykhymprom" and LLC "TRIZ LTD", Sumy with a total expected economic effect of 856,000 (eight hundred and fifty six thousand) hryvnias. In accordance with the set goal and tasks, the following results were obtained in the work: 1. Analysis of the current state of the irrigated agriculture system engineering infrastructure in the southern regions of Ukraine revealed many significant shortcomings associated with insufficient understanding of the technical subsystem role, problems with personnel, incompetent operation, maintenance and repair of equipment, which as a result restrain the use of environmentally safe and resource saving technologies, without which it is impossible to obtain highly profitable products with low cost. The result of the research presented in the work was a number of combined environmentally safe technologies, the use of which makes it possible to eliminate the above-mentioned shortcomings and carry out modernization of irrigation system equipment. 2. In order to ensure stable and trouble-free operation of pump unit (PU) used in irrigation, the technology for ensuring the necessary quality parameters of bearing and seat necks of VC shafts, which is achieved through the use of environmentally safe methods of EIL, PPD and MPM application, has been improved. Thus, new methods of cementation and application of sulfomolybdenum coatings are proposed for the bearing necks of centrifugal compressor (CC) rotor shafts (Ukrainian patents for a useful model No. 142822 and 144932), the use of which, in addition to reducing the surface roughness from Ra = 8.3 to 3.2 μm, increasing the integrity of the alloy layer from 80 to 100%, the thickness of the "white" layer from 60 to 230 μm and its microhardness up to 10796 MPa during cementation, when applying sulfomolybdenum coatings ensures the microhardness of the "white" layer up to 10731 MPa and the presence of up to 5% molybdenum disulfide in the surface layer. For the renovation of the destroyed layer of sliding bearing (SB) necks, an environmentally safe method of nitrocementation is proposed, the use of which ensures the creation of a strengthened layer up to 150 μm with microhardness on the surface up to 10,600 MPa and a reduction in roughness, Ra, to 0.6 μm. A new method of strengthening their surfaces by the electrospark alloying (ESA) method, by applying Al-C-B coatings, is proposed for the manufacture of shaft necks, and for their renovation after wear, a new environmentally safe method of applying combined electrospark coatings (CEC), the thickness of which reaches more than 1.5 mm, integrity 100%, microhardness 10100 MPa and roughness Ra=1.20 μm (Ukrainian utility model patents No. 148495, 141919 and 141920). 3. The correlative dependence of the wear of SB babbitt liners on the work of friction was revealed, which made it possible to develop a mathematical model (wear equation) which can be used to solve both the direct task of finding the amount of wear of the babbitt coating applied by various methods according to the known work of friction, and the inverse - to determine the necessary work for wearing out a certain amount of babbit coating. A method of determining the constants of the wear equation is proposed, which are certain criteria for determining a more rational technology for applying babbitt coatings of SB liners. 4. Improved technology for the renovation of babbit SB liners, by establishing a correlation between the energy regimes of ESA and the quality parameters of the applied surface babbit layers (thickness, the applied babbit layer and the roughness of the formed layer), which made it possible to develop mathematical models (mass transfer equations and equations for predicting parameters of surface roughness layer) when using which it is possible to solve both the direct task - based on the known parameters of the thickness of the babbitt layer, necessary for the restoration of the worn part of the surface and its roughness, to determine the energy parameters of the ESA equipment necessary for this, and the reverse one - to determine the quality parameters based on the known energy parameters of the ESA equipment surface babbitt layer (thickness and roughness), which will be formed. A technique for determining the constants of the mass transfer equation and the equation for predicting the roughness parameters of the surface layer is also proposed, which are certain criteria for determining a more rational technology for restoring worn surfaces of babbitt coatings of SB liners. 5. For the possibility of using elastic couplings in PU, used in irrigated agriculture, improved technologies for protecting the surfaces of their parts from fretting - corrosion (patents of Ukraine for a useful model No. 151426 and 142811). Thus, the surfaces of the flexible elements are covered with a lubricant, in the composition of which it is proposed to additionally introduce graphite powder, which ensures up to 50% reduction in their wear, and the fastening parts of the coupling are processed in an epilam medium, which allows to reduce the friction coefficient by up to 3 times and, as a result, reduce the fretting corrosion process. 6. Environmentally safe, energy-saving combined technologies for the manufacture and renovation of PU irrigation farming parts, protected by 11 patents of Ukraine, have been put into production with an expected economic effect of UAH 856,000. Scientific novelty of the obtained results: 1. For the first time scientifically substantiated and agreed the parameters of the developed system of the directed choice most effective, ecologically and technogenically safe technologies for improving the quality of the parts surface layers at the manufacture of pumping units (PU). 2. For the first time, on the basis of the established correlations between the friction work and the babbitt coatings surface layers wear, formed in various ways on the liners of sliding bearings (SB), physically substantiated functional relationships between the main parameters of the wear process (wear equation), which allows for the friction work determine the linear and weight wear of the babbitt coating, as well as solve the inverse problem, which allows you to find the amount of friction work required to wear a certain amount of substance or to obtain the required linear wear. 3. For the first time, both the process of destruction and restoration of the sliding bearings babbitt coating is analytically described. 4. For the first time, for different materials of friction pairs (babbitt liner - SB neck), the developed methodology for determining of the wear equation constants: the largest weight and linear wear, respectively (mmax) and (hmax), as well as the activation energy of the wear process EA, which can to be the criteria for choosing the most rational technology for increasing the durability of a SB. 5. For the first time a new method of carbonization by the ESA method of steel surfaces has been reasonably developed and tested, in which carbon alloying occurs with a compact electrode-tool made of graphite and graphite powder, which allows to reduce the surface roughness from Ra = 8.3-9.0 to 3,2-4.8 μm; increase the integrity of the alloying layer from 80 to 100%; the microhardness of the "white" layer and its thickness, respectively, from 8492 to 10796 MPa and from 60 to 230 μm (Ukraine utility model patent No. 142822). 6. For the first time, the relationships between the parameters of the ESA equipment and the parts surface layers quality parameters were established, which made it possible to apply a sulfomolybdenum coating on the steel surface using the ESA method, which contains up to 5% molybdenum disulfide (MoS2), which is a dry lubricant and the presence which in the surface layer was determined by X-ray structural analysis (patent of Ukraine for a useful model No. 144932). Practical significance of the obtained results consists in the development of number of technological recommendations for the manufacture, renovation and modernization of PU parts and assemblies involved in irrigated agriculture systems, the use of which will increase their reliability and durability. Technological solutions obtained in the work, protected by 11 patents and implemented at the Municipal Enterprise "Miskvodokanal" of the Sumy City Council; PJSC "Sumykhymprom" and LLC "TRIZ LTD", Sumy with a total expected economic effect of 856,000 (eight hundred and fifty-six thousand) hryvnias. The developments made in the dissertation work are implemented in the educational process of the department of technical service of the Sumy National Agrarian University and are used in the teaching of the disciplines "Materials science and construction materials technology", "Technology of mechanical engineering in the industry" and "Tribotechnology, as well as the department of computer mechanics named after Volodymyr Marcinkovsky of Sumy State University and are used in the teaching of the disciplines "Tribomechanics and basics of contact mechanics" and "Design and calculation of sliding bearings" for students of specialty 131 "Applied mechanics" (educational program "Computer engineering in mechanics". The main results of the dissertation work, their summaries and the stated scientific propositions and conclusions, which constitute the essence of the work, were obtained and formulated by the author independently.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11015
Розташовується у зібраннях:Дисертації та автореферати

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Пирогов дисер 24_07.pdf8,2 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.