Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11349
Назва: Підвищення ефективності товарного асортименту переробного підприємства
Інші назви: Increasing the efficiency of the product range of the processing enterprise
Автори: Гнідаш, М. О.
Hnidash, M. O.
Ключові слова: товарний асортимент
ефективність товарного асортименту
ранговий аналіз
product range
product range efficiency
rank analysis
Дата публікації: 2023
Видавництво: СНАУ
Бібліографічний опис: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Н. В. Дегтярь
Короткий огляд (реферат): В роботі на основі вивчення літературних джерел та власних досліджень поглиблено поняття «товарний асортимент переробного підприємства», розроблена послідовність формування товарного асортименту для молокопереробного підприємства, систематизовано чинники, що впливають на формування товарного асортименту, а також показники товарного асортименту для молокопереробного підприємства. Проаналізовано товарний асортимент досліджуваної Філії «Сумський молочний завод». Виявлено, що товарний асортимент досить широкий та глибокий. Він складається з трьох асортиментних груп: цільномолочні вироби, м’які сири, глазуровані сирки. Кожна група включає від 6 до 31 товарних позицій. Виявлено, що вартість реалізованої продукції Філії змінювалася стрибкоподібно. Поясненням є зменшення обсягів виробництва внаслідок воєнних дій, зменшення сировинної бази, зменшення попиту. Проаналізовано структуру товарного асортименту Філії, на основі чого виявлено, що він майже не змінилася за аналізований період, що свідчить про дотримання традиційного напряму спеціалізації виробництва. Найбільшу питому вагу в структурі асортименту мають такі товарні групи, як «Молоко пастеризоване», «Мʼякі сири». Встановлено, що Філія «Сумський молочний завод» має товарний асортимент з майже стабільною структурою, з достатньо великою глибиною, виробляючи велику кількість товарних позицій в товарній групі «Цільномолочні вироби», однак, доцільно було би дещо збільшити ширину товарного асортименту, освоївши виробництво нових товарних груп. Проаналізовано показники ефективності діяльності Філії, на основі чого виявлено, що валова маржа, чиста маржа та показник EBITDA мають позитивні значення, на основі чого зроблено висновок, що склад товарного асортименту Філії дав їй можливість утриматися на ринку навіть в умовах війни. За результатами рангового аналізу раціональності товарного асортименту Філії встановлено, що м’які сири є найбільш рентабельними, отже їх виробляють найбільше. Кефір та сметана також не характеризуються змінами у попиті, оскільки кефір – це дуже корисний продукт харчування, який населення стабільно купує, хоча він і забезпечує нижчий рівень рентабельності, ніж м’які сири та сметана. По сметані, яка отримала 3-тю рангову позицію, як по обсягу, так і по рентабельності, також не характерні зміни попиту, оскільки вона, як і кефір користується попитом у споживачів і забезпечує дещо вищу рентабельність для підприємства. По молоку відмічається значна різниця у рангах. По глазурованим сиркам ранг обсягу значно поступається рангу по рентабельності. За допомогою матриці Бостонської консалтингової групи встановлено, що до групи «Важкі діти» увійшли три товарні позиції: кефір, ряжанка та сир кисломолочний. Потрапили вони на в цей квадрант через відносно невисокий рівень рентабельності та стабільний обсяг попиту. До «Зірок» відноситься товарна позиція «м’які сири», оскільки ця продукція має найвищий рівень рентабельності і постійно зростаючий попит. До «Дійних корів» увійшли молоко та сметана завдяки постійному стабільному попиту, бо молоко є продуктом першої необхідності та ще й соціальним продуктом. А сметана забезпечує досить високий рівень рентабельності. До групи «Собак» увійшли йогурти, сироватка та глазуровані сирки через те, що всі ці продукти не є продуктом першої необхідності, тому попит на йогурти та глазуровані сирки є еластичним і зростає лише при високих доходах населення. А щодо сироватки, то її обсяги реалізації є незначними через недостатність попиту на неї. В роботі зроблені наступні пропозиції по підвищенню ефективності товарного асортименту: розширити асортимент, збільшивши кількість видів продукції з різними смаками за рахунок збільшення кількості наповнювачів; удосконалити упаковку та збільшити можливості реклами; переглянути політику встановлення націнок на різні види продукції в залежності від потенційного попиту на них; освоїти виробництво нових видів продукції із сироватки, щоб підвищити рівень використання сировини та розширити асортимент. Зроблено прогноз доходу від реалізації, валової маржі та чистої маржі, на основі чого зроблено висновок про доцільність впровадження запропонованих заходів з підвищення ефективності товарного асортименту.
Опис: In the work, based on the study of literary sources and own research, the concept of "product assortment of a processing enterprise" was deepened, the sequence of the formation of the product assortment for a dairy processing enterprise was developed, the factors influencing the formation of the product assortment, as well as the indicators of the product assortment for a dairy processing enterprise were systematized. The product range of the investigated Branch "Sumy Dairy Plant" was analyzed. It was found that the product range is quite wide and deep. It consists of three assortment groups: whole milk products, soft cheeses, glazed cheeses. Each group includes from 6 to 31 product items. It was found that the value of the Branch's sold products changed in leaps and bounds. The explanation is a decrease in production volumes as a result of military operations, a decrease in the raw material base, and a decrease in demand. The structure of the Branch's product range was analyzed, based on which it was found that it almost did not change during the analyzed period, which indicates compliance with the traditional direction of production specialization. Product groups such as "Pasteurized milk" and "Soft cheeses" have the largest specific weight in the assortment structure. It was established that the Sumy Dairy Plant Branch has a product range with an almost stable structure, with a sufficiently large depth, producing a large number of product items in the product group "Whole milk products", however, it would be advisable to slightly increase the width of the product range by mastering the production of new products groups. The performance indicators of the Branch were analyzed, based on which it was found that the gross margin, net margin and EBITDA indicator have positive values, based on which it was concluded that the composition of the product range of the Branch gave it the opportunity to stay on the market even in war conditions. According to the results of the ranking analysis of the rationality of the product range of Filia, it was established that soft cheeses are the most profitable, therefore they are produced the most. Kefir and sour cream are also not characterized by changes in demand, since kefir is a very useful food product that the population buys steadily, although it provides a lower level of profitability than soft cheeses and sour cream. Sour cream, which received the 3rd rank position, both in terms of volume and profitability, is also not characterized by changes in demand, since it, like kefir, is in demand among consumers and provides somewhat higher profitability for the enterprise. A significant difference in ranks is noted for milk. For glazed cheeses, the rank of volume is significantly inferior to the rank of profitability. With the help of the matrix of the Boston Consulting Group, it was established that the "Difficult children" group includes three product positions: kefir, ryazhenka, and sour milk cheese. They got into this quadrant due to a relatively low level of profitability and a stable volume of demand. The product line "soft cheeses" belongs to the "Stars", since this product has the highest level of profitability and constantly growing demand. Dairy cows have included milk and sour cream thanks to constant stable demand, because milk is a product of basic necessity and also a social product. And sour cream provides a fairly high level of profitability. Yogurts, whey and glazed curds are included in the "Dogs" group due to the fact that all these products are not essential products, so the demand for yogurts and glazed curds is elastic and increases only with high incomes of the population. As for serum, its volume of sales is insignificant due to insufficient demand for it. The work made the following suggestions for increasing the product range: expand the range by increasing the number of types of products with different tastes due to the increase in the number of fillers; improve packaging and increase advertising opportunities; review the policy of setting markups for various types of products depending on the potential demand for them; master the production of new types of products from serum in order to increase the level of use of raw materials and expand the assortment. A forecast of sales revenue, gross margin and net margin was made, based on which a conclusion was drawn about the feasibility of implementing the proposed measures to increase the efficiency of the product range.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11349
Розташовується у зібраннях:Економіки та менеджменту

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гнідаш Марія диплом.pdf
  Restricted Access
1,26 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити    Запит копії


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.