Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/10212
Title: | Регіональна політика соціального захисту учасників бойових дій |
Other Titles: | Regional policy of social protection of combatants |
Authors: | Мордванюк, О. В. Mordvaniuk, O. V. |
Keywords: | регіональна політика соціальний захист реформування regional policy social protection reformation |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | СНАУ |
Citation: | Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Т. О. Харченко |
Abstract: | В першому розділі кваліфікаційної роботи досліджено, що регіональна політика є широкою категорією, яка охоплює різні концепції. Державна політика має бути орієнтована на результат, який можна визначити залежно від курсу її реалізації. Це пояснюється тим, що при реалізації конкретного напряму державної політики уповноважені органи зобов’язані аналізувати поточну діяльність з метою досягнення максимально позитивного результату. В другому розділі дослідження визначено, що функціональні інституції в сфері реалізації регіональної політики соціального захисту учасників бойових дій мають трирівневу структуру. Вищим рівнем управління виступає Сумська міська рада, у складі функціональних інституцій другого рівня представлено Департамент соціального захисту населення та Департамент фінансів, економіки та інвестицій. У складі інституцій нижчого рівня розглядають КУ "Центр учасників бойових дій" Сумської міської ради. Ключова функція Сумської міської ради, як інституції в сфері реалізації регіональної політики соціального захисту учасників бойових дій, полягає в затвердженні Програм підтримки учасників бойових дій та членів їх сімей та забезпечення їх належного фінансування, котра успішно реалізується. В третьому розділі кваліфікаційної роботи доведено, що перевагами регіональних інструментів соціальної підтримки учасників АТО/ООС є можливість швидкого реагування на зміни. Аналіз співставності пріоритетних напрямів соціального захисту учасників бойових дій, затверджених Програмою «Соціальна підтримка захисників України та членів їх сімей» СМР на 2022-2024 рр., вказує на забезпечення виконання трьох з п’яти представлених напрямів. В даному контексті важливим є розробка системи інформаційного супроводу на рівні територіальних громад, адже результати опитування учасників бойових дій визначили, що джерело отримання інформації на 68,0% виступають їх побратими, також вони знаходять інформацію через інтернет та волонтерів. Проведені розрахунки дозволи детально проаналізувати стан реалізації регіональної політики соціального захисту учасників бойових дій в Сумській міській територіальній громаді, визначити відповідності між структурними елементами та нормативними актами загальнодержавного та локального рівнів. Обґрунтований методичний підхід може бути використаний для комплексної оцінки результативності регіональної політики соціального захисту учасників бойових дій IR територіальної громади. |
Description: | In the first chapter of the qualification work, it was investigated that regional policy is a broad category that encompasses various concepts. State policy should be focused on the result, which can be determined depending on the course of its implementation. This is explained by the fact that when implementing a specific direction of state policy, the authorized bodies are obliged to analyze the current activity in order to achieve the most positive result. In the second chapter of the study, it is determined that functional institutions in the sphere of implementation of the regional policy of social protection of combatants have a three-level structure. The highest level of management is the Sumy City Council, the Department of Social Protection of the Population and the Department of Finance, Economy and Investments are represented as second-level functional institutions. The key function of the Sumy City Council, as an institution in the sphere of implementation of the regional policy of social protection of combatants, consists in approving the Support Programs for combatants and their family members and ensuring their proper funding, which is successfully implemented. In the third section of the qualification work, it is proved that the advantages of regional instruments of social support for ATO/OOS participants are the ability to quickly respond to changes. An analysis of the comparability of the priority areas of social protection of combatants, approved by the Program "Social support of defenders of Ukraine and their family members" of the SMR for 2022-2024, indicates the implementation of three of the five presented areas. In this context, it is important to develop a system of information support at the level of territorial communities, because the results of the survey of combatants determined that 68.0% of the sources of information are their comrades, they also find information through the Internet and volunteers. The importance of forming a systematic approach in providing information to combatants and their family members is substantiated. The performed calculations allowed to analyze in detail the state of implementation of the regional policy of social protection of combatants in the Sumy urban territorial community, to determine the correspondence between structural elements and normative acts of the national and local levels. A justified methodical approach can be used for a comprehensive assessment of the effectiveness of the regional policy of social protection of the participants in the combat operations of the IR territorial community. |
URI: | https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10212 |
Appears in Collections: | Економіки та менеджменту |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Мордванюк_ОВ_кваліфікаційна_робота.pdf Restricted Access | 710,76 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.