Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/10478
Title: Управління маркетинговим потенціалом розвитку аграрного підприємства
Other Titles: Management of the marketing potential of agricultural enterprise development
Authors: Лазоренко, Ірина Андріївна
Lazorenko, Iryna Andriivna
Keywords: маркетинговий потенціал
економічний розвиток
аграрна сфера
potential
economic development
agrarian sphere
Issue Date: 2023
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Т. В. Устік
Abstract: У кваліфікаційній роботі розглянуто визначення поняття та сутність «маркетинговий потенціал підприємства», теоретичні основи управління маркетинговим потенціалом підприємства. Розглянуто вплив управління маркетинговим потенціалом підприємства на забезпечення його сталого розвитку. Визначено сутність поняття маркетингового потенціалу як сукупного потенціалу маркетингових ресурсів та поняття маркетингові ресурси підприємства. Визначено фактори (внутрішні, що знаходяться в зоні впливу підприємства,та зовнішні, які знаходяться поза межами його впливу), що впливають на маркетинговий потенціал підприємства. Розглянуто напрями розвитку маркетингового потенціалу аграрного підприємства у розрізі сильних та слабких сторін, можливостей та загроз підприємства. Представлено загальну характеристику та аналіз економічних показників фінансово-господарської діяльності підприємства. Проведено дослідження маркетингового потенціалу за його основними структурними елементами: організаційного, кадрового, фінансового потенціалу, а також програмного забезпечення маркетингу підприємства та застосування маркетингового інструментарію. Проведено кількісну оцінку рівня маркетингового потенціалу підприємства за елементами внутрішнього маркетингового середовища. Проаналізовано потенціал зовнішнього маркетингового середовища господарства, виконано SWOT-аналіз підприємства. Обґрунтовано шляхи підвищення маркетингового потенціалу аграрного підприємства.
Description: The qualification work defines the concept and essence of "marketing potential of the enterprise", the theoretical foundations of management of the marketing potential of the enterprise. The influence of the management of the enterprise's marketing potential on ensuring its sustainable development is considered. The essence of the concept of marketing potential as the aggregate potential of marketing resources and the concept of marketing resources is definedenterprises. The factors (internal, which are in the zone of influence of the enterprise, and external, which are outside the limits of its influence) affecting the marketing potential of the enterprise are determined. The areas of development of the marketing potential of the agricultural enterprise in terms of strengths and weaknesses, opportunities and threats of the enterprise are considered. The general characteristics and analysis of the economic indicators of the financial and economic activity of the enterprise are presented on the example of the State Enterprise "Experimental Farm of the Institute of Agriculture of the Northeast of the National Academy of Agrarian Sciences of Ukraine". Marketing research was conductedpotential by its main structural elements: organizational, personnel, financial potential, as well as enterprise marketing software and the use of marketing tools. A quantitative assessment of the level of the enterprise's marketing potential by elements of the internal marketing environment was carried out. The potential of the external marketing environment of the farm was analyzed, and a SWOT analysis of the enterprise was performed. Ways to increase the marketing potential of an agricultural enterprise are substantiated.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10478
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лазоренко І._кваліф.робота_2023.pdf
  Restricted Access
1,1 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.