Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11333
Title: | Розвиток публічного адміністрування в сфері освіти на місцевому рівні |
Other Titles: | Development of public administration in the field of education at the local level |
Authors: | Ніколаєнко, Тетяна Сергіївна Nikolaienko, Tetiana Serhiivna |
Keywords: | публічне адміністрування державне управління сфера освіти public administration state governance education sector |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | СНАУ |
Citation: | Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник О. М. Маслак |
Abstract: | Кваліфікаційна робота включає теоретико-методичні аспекти публічного адміністрування в сфері освіти на місцевому рівні, містить аналіз публічного адміністрування в сфері освіти на регіональному та місцевому рівнях, аналіз тенденцій трансформації і розвитку сфери освіти в Україні та публічного адміністрування в сфері освіти Лебединської міської територіальної громади Сумської області. В роботі наведені концептуальні аспекти розвитку публічного адміністрування в сфері освіти територіальної громади на державно-громадських засадах управління. У вступі обґрунтовано актуальність теми дослідження, сформульовано її мету та задачі, визначено об’єкт, предмет і методи дослідження, розкрито наукову новизну, теоретичне й практичне значення дослідження, надано відомості щодо апробації результатів та структури роботи. У першому розділі – «Теоретико-методичні аспекти публічного адміністрування в сфері освіти на місцевому рівні» - визначено сутність публічного адміністрування в сфері освіти в контексті еволюції державного управління, реформування структури та змісту освіти з урахування адміністративно-територіальної реформи та децентралізації влади в Україні. У другому розділі – «Аналіз публічного адміністрування в сфері освіти на регіональному та місцевому рівнях», який складається із трьох підрозділів, проведений поглиблений аналіз становлення місцевого самоврядування та нормативно-правового забезпечення повноважень ОМС у сфері освіти, тенденцій трансформації і розвитку сфери освіти в Україні та публічного адміністрування в сфері освіти Лебединської міської територіальної громади Сумської області (яка була об’єктом практики та апробації результатів дослідження). У третьому розділі - «Концептуальні аспекти розвитку публічного адміністрування в сфері освіти територіальної громади на державно-громадських засадах управління», який складається із трьох підрозділів, обґрунтовуються впровадження державно-громадського управління як напрямку розвитку публічного адміністрування сферою освіти на місцевому рівні; розкриваються організаційно-правові засади державно-громадського управління освітою на рівні ТГ та ЗЗСО; реалізація концепції державно-громадського управління освітою в КУ «Будильський ЗЗСО І-ІІІ ступенів» Лебединської міської ради Сумської області. У висновках узагальнено результати дослідження. |
Description: | The qualification work includes theoretical and methodological aspects of public administration in the field of education at the local level, contains an analysis of public administration in the field of education at the regional and local levels, an analysis of trends in the transformation and development of the field of education in Ukraine and public administration in the field of education of the Lebedyn city territorial community of Sumy region. The work presents the conceptual aspects of the development of public administration in the field of territorial community education on the basis of state-community management. The introduction substantiates the relevance of the research topic, formulates its purpose and tasks, defines the object, subject and methods of the research, reveals the scientific novelty, theoretical and practical significance of the research, provides information on the approval of the results and the structure of the work. In the first chapter - "Theoretical and methodological aspects of public administration in the field of education at the local level" - the essence of public administration in the field of education is defined in the context of the evolution of state administration, reforming the structure and content of education, taking into account the administrative-territorial reform and decentralization of power in Ukraine. In the second chapter - "Analysis of public administration in the field of education at the regional and local levels", which consists of three subsections, an in-depth analysis of the formation of local self-government and regulatory and legal support of the powers of local self-government bodies in the field of education, trends of transformation and development of the field of education in of Ukraine and public administration in the field of education of Lebedynsk urban territorial community of Sumy region (which was the object of practice and approbation of research results). In the third chapter - "Conceptual aspects of the development of public administration in the field of education of the territorial community on the state-public basis of management", which consists of three subdivisions, the introduction of state-public administration as a direction of development of public administration in the field of education at the local level is substantiated; the organizational and legal foundations of the state-public management of education at the level of the territorial community and the institution of general secondary education are disclosed; implementation of the concept of state-public management of education in the Communal Institution "Budyla Institution of General Secondary Education of I-III Levels" of the Lebedyn City Council of the Sumy Region. The results of the research are summarized in the conclusions. |
URI: | https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11333 |
Appears in Collections: | Економіки та менеджменту |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Кваліфікаційна робота_Ніколаєнко ТС_ПУА_2023.pdf Restricted Access | 1,76 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.