Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11735
Title: Удосконалення системи управління персоналом закладу охорони здоров'я
Other Titles: Improvement of the personnel management system of the health care institution
Authors: Рєкало, Жанна Володимирівна
Rekalo, Zhanna Volodymyrivna
Keywords: системи управління персоналом
кадри управління
медичний заклад
management
human resources
medical institution
Issue Date: 2024
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник А. В. Галинська
Abstract: У кваліфікаційній роботі досліджено теоретичні основи системи управління персоналом закладу охорони здоров'я. У результаті узагальнення думок вчених та враховуючи специфіку діяльності визначено, що система управління персоналом – це система у якій реалізуються функції управління персоналом, та включається підсистема загального і лінійного керівництва, а також ряд функціональних підсистем, що спеціалізуються на виконанні однорідних функцій. В роботі наведена загальну організаційно-економічна характеристика КНП «Клінічна стоматологічна поліклініка» СМР, охарактеризовано стан управління персоналом медичного закладу, розглянуті основні тенденції його розвитку в контексті системи управління. Наголошено, що заклад надає стоматологічну допомогу за основними напрямками та може прийняти за одну зміну 600 пацієнтів. Штат співробітників медичної установи складає 126 осіб в 2022 р. Більшість їх ˗ медичні працівники, питома вага їх в загальній кількості в 2022 р. становила 70,6%. В досліджуваному нами закладі переважають працівники зі стажем роботи понад 30 років. У процесі аналізу системи управління персоналом в КНП «СМКСП» СМР нами виявлено проблеми, з - поміж яких недоукомплектованість штату медичного персоналу кваліфікованим персоналом, відсутність автоматизації функцій управління персоналом, недосконалість управління розвитком, оплати праці та мотивації персоналу, неефективність системи адаптації. Пропонується налагодженням кадрової роботи в частині кадрового планування, внесено практичні пропозиції щодо вдосконалення системи підбору і відбору персоналу. Розроблено рекомендації по розширенню переліку функцій служби персоналу та його реструктуризація. Доведено, шо в умовах посилення ролі інформаційних цифрових технологій удосконаленню управління персоналом та оперативному вирішенню проблем управління сприятиме використання таких інструментів, як створення сучасної інформаційної системи, зокрема, пропонується використання програмного забезпечення CRM-системи «Медичні кадри», забезпечення технічного супровіду пропонується покласти на спеціаліста служби персоналу. З метою оптимізації матеріального стимулювання розроблено систему додаткових виплат за високу якість медичних послуг, досягнення високого професійно-кваліфікаційного рівня, інноваційну активність та відданість медичній установі. Запропоновано програму адаптації персоналу в КНП «СМКСП» СМР та шляхи її реалізації.
Description: The theoretical basis of the personnel management system of the health care institution was investigated in the qualification work. As a result of summarizing the opinions of scientists and taking into account the specifics of the activity, it was determined that the personnel management system is a system in which personnel management functions are implemented, and includes a subsystem of general and line management, as well as a number of functional subsystems specializing in the performance of uniform functions. The work presents the general organizational and economic characteristics of the KNP «Clinical Stomatological Polyclinic» of the SMR, the state of personnel management of the medical institution is characterized, and the main trends of its development in the context of the management system are considered. It was emphasized that the institution provides dental care in the main areas and can receive 600 patients in one shift. The staff of the medical institution will be 126 people in 2022. Most of them are medical workers, their specific weight in the total number in 2022 was 70.6%. Employees with more than 30 years of experience prevail in the institution we are investigating. In the process of analyzing the personnel management system in the CNP «SMKSP» SMR, we identified problems, among which the shortage of medical staff with qualified personnel, the lack of automation of personnel management functions, the imperfection of management of development, remuneration and motivation of personnel, and the ineffectiveness of the adaptation system. It is proposed to adjust personnel work in the part of personnel planning, and practical proposals have been made to improve the system of recruitment and selection of personnel. Recommendations on expanding the list of personnel service functions and its restructuring have been developed. It has been proven that in the conditions of strengthening the role of information digital technologies, the use of such tools as the creation of a modern information system will contribute to the improvement of personnel management and the prompt resolution of management problems, in particular, the use of the software of the CRM system «Medical personnel» is suggested, and the provision of technical support is suggested to be entrusted to a specialist personnel services. In order to optimize material incentives, a system of additional payments for high quality medical services, achievement of a high professional qualification level, innovative activity and dedication to a medical institution has been developed. The program of adaptation of personnel in KNP «SMKSP» SMR and ways of its implementation are proposed.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11735
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РЕКАЛО Ж КВАЛІФ РОБОТА 073.pdf
  Restricted Access
1,17 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.