Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11918
Title: Управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства
Other Titles: Management of the competitiveness of an agrarian enterprise
Authors: Мартоліс, Михайло Олександрович
Martolis, Myhailo Oleksandrovich
Keywords: управління
сільськогосподарське підприємство
конкурентоспроможність
management
agricultural enterprise
competitiveness
Issue Date: 2024
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Я. І. Цебро
Abstract: У кваліфікаційній роботі досліджено теоретико-методичні основи управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства. Досліджено вплив факторів внутрішнього і зовнішнього середовища на формування конкурентоспроможності підприємств. Запропоновані стратегічними напрямками підвищення конкурентоспроможності аграрного підприємства. Було визначено, що підприємство має достатній конкурентний потенціал для успішної діяльності та розвитку, а саме: достатню кількість кваліфікованого персоналу, який знає та підтримує цілі організації, забезпечення основними фондами є оптимальним, що вказує на ефективне управління підприємством. Аналіз зовнішнього і внутрішнього середовища показав, що обмеження та заборони через впровадження військового стану в країні суттєво вплинули на виробничу та збутову діяльність підприємства, призводячи до великих втрат та додаткових витрат. Крім того, посилення регулювання галузі з боку держави також призводить до негативних наслідків. Необхідність дотримання нових законодавчих вимог, включаючи вимоги щодо санітарних та гігієнічних стандартів, безпеки праці та оподаткування, тому в роботі запропоновані заходи оптимізації додаткових витрат для аграрних підприємств. Ефективне управління аграрним підприємством потребує ретельного розробки та реалізації всіх рівнів стратегій. Стратегічними напрямками підвищення конкурентоспроможності аграрного підприємства було обрано наступні: зміцнення фінансової стійкості, ефективне управління, інноваційна діяльність, сприятливий імідж та репутація, конкурентна ситуація на ринку. З метою досягнення відповідного рівня конкурентоспроможності був розроблений алгоритм розробки стратегії, який складається з таких етапів як: визначення місії та цілей, аналіз конкурентного середовища, оцінка власних ресурсів та компетенцій, вибір конкурентної стратегії, розробка плану реалізації, впровадження та контроль. Отже, підвищення конкурентоспроможності є ключовим фактором успіху будь-якого підприємства. Це дозволяє підприємству виживати та розвиватися, збільшувати прибутки, виходити на нові ринки, підвищувати імідж та стійкість до змін. Саме від вдалого вибору та розробки стратегії підвищення конкурентоспроможності аграрного підприємства залежатиме його майбутній розвиток.
Description: The theoretical and methodological foundations of managing the competitiveness of an agrarian enterprise were investigated in the qualification work. The influence of internal and external environmental factors on the formation of the competitiveness of enterprises has been studied. Proposed strategic directions for increasing the competitiveness of an agrarian enterprise. It was determined that the enterprise has sufficient competitive potential for successful operation and development, namely: a sufficient number of qualified personnel who know and support the goals of the organization, provision of fixed assets is optimal, which indicates effective management of the enterprise. Analysis of the external and internal environment showed that restrictions and prohibitions due to the introduction of martial law in the country significantly affected the production and sales activities of the enterprise, leading to large losses and additional costs. In addition, increased regulation of the industry by the state also leads to negative consequences. The need to comply with new legislative requirements, including requirements for sanitary and hygienic standards, labor safety and taxation, therefore measures to optimize additional costs for agricultural enterprises are proposed in the work. Effective management of an agricultural enterprise requires careful development and implementation of all levels of strategies. The following strategic directions for increasing the competitiveness of the agricultural enterprise were chosen: strengthening of financial stability, effective management, innovative activity, favorable image and reputation, competitive situation on the market. In order to achieve the appropriate level of competitiveness, a strategy development algorithm was developed, which consists of such stages as: definition of mission and goals, analysis of the competitive environment, assessment of own resources and competencies, selection of a competitive strategy, development of an implementation plan, implementation and control. Therefore, increasing competitiveness is a key factor in the success of any enterprise. This allows the enterprise to survive and develop, increase profits, enter new markets, increase image and resistance to change. Its future development will depend on the successful choice and development of a strategy to increase the competitiveness of an agricultural enterprise.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11918
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Диплом_Мартол_с бак.pdf
  Restricted Access
1,4 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.