Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12048
Title: | Роль самоосвітньої компетентності у професійному розвитку майбутніх фахівців аграрного профілю |
Other Titles: | The role of self-education competence in the professional formation of future specialists in the agricultural profile |
Authors: | Борозенець, Наталія Сергіївна Borozenets, Nataliіa |
Keywords: | самоосвітня компетентність самоосвіта майбутні фахівці аграрного профілю self-education competence self-education future agricultural specialists |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Борозенець Н. С. Роль самоосвітньої компетентності у професійному розвитку майбутніх фахівців аграрного профілю [Електронний ресурс] / Н. С. Борозенець // Наукові записки. – Сер. «Педагогічні науки». – 2024. – № 7. – С. 77-81. – Режим доступу : https://akim.uz.ua/img/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2/%D0%9D%D0%97/7/7_all.pdf . – Заголовок з екрану. |
Abstract: | Стаття присвячена одній з актуальних проблем професійної підготовки майбутніх фахівців аграрного профілю - формуванню самоосвітньої компетентності. Метою статті є розгляд науково-теоретичних аспектів структури самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю. Продемонстровано, що необхідність формування у фахівців аграрного профілю самоосвітньої компетентності обумовлена новими методами та підходами, що застосовуються сьогодні в аграрному виробництві. Скориговано поняття «самоосвіта» для фахівців аграрного профілю, що трактується як здатність особистості здійснювати аналіз та об’єктивно оцінювати власну діяльність, яка передбачає щоденну роботу з інформацією, реагування на зміни в суспільстві та економіці, конкуренцію, громадську та суспільну думку і набуття знань, навичок та умінь необхідних для ефективного їх використання в подальшій професійній діяльності. На основі аналізу різних підходів до визначення поняття «самоосвітня компетентність» у контексті нашого дослідження цей термін розглядаємо як інтегровану соціально значущу якість особистості, що є поєднанням теоретичних та професійних знань, умінь та навичок в аграрній галузі, готовність та здатність до самоосвіти, професійного саморозвитку з метою неперервного вдосконалення теоретичних знань і практичних навичок для гнучкого реагування на зміни в аграрному виробництві, економіки в цілому, суспільстві, та підвищення конкурентоспроможності. Наведені ключові аспекти формування самоосвітньої компетентності (спроможність до самонавчання; аналіз і оцінка інформації; розвиток технічних навичок; співпраця та обмін досвідом; уміння використовувати он-лайн ресурси та програмне забезпечення; підтримка кар’єрного розвитку). Описано структуру самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю через наступні елементи: мотивація, організаційні навички, аналітичні навички, комунікативні навички, самооцінка та рефлексія, технологічна грамотність. Визначено компоненти, які має містити самоосвітня компетентність майбутніх фахівців аграрного профілю: мотиваційний, інформаційний (когнітивно-цифровий), праксеологічний, рефлексивно-прогностичний. Зроблено висновок щодо необхідності формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю під час навчання в ЗВО. |
Description: | The article deals with one of the urgent problems of professional training of future specialists in the agrarian profile - the formation of self-educational competence. The purpose of the article is to investigate the scientific and theoretical aspects of the structure of the self-educational competence of future specialists in the agrarian profile. It is shown that the need for the formation of self-educational competence among future specialists in the agrarian profile is determined by new methods and approaches that are used today in agricultural production. The concept of "self-education" for future specialists in the agricultural profile is designed in such a way as to include the ability of an individual to analyze and objectively evaluate his own activity, which involves daily work with information, responding to changes in society and the economy, competition, public opinion and the acquisition of knowledge, skills and skills necessary for their effective use in further professional activities. Based on the analysis of different approaches to the definition of the concept of "self-educational competence" in the context of our research, this term is considered as an integrated socially significant quality of the individual, which combines theoretical and professional knowledge, skills and abilities in agriculture, readiness and ability for self-education, professional self-development for constant improvement of theoretical knowledge and practical skills, to respond flexibly to changes in agricultural production, economy in general, society, to increase competitiveness. The key aspects of the formation of self-educational competence are outlined (the ability to self-study, analyze and evaluate information, develop technical skills, cooperate and share experiences, the ability to use online resources and software, career development support). The structure of self-educational competence of future agrarian professionals is described through the following elements: motivation, organizational skills, analytical skills, communication skills, self-assessment and reflection, technological literacy. The components that should be included in the self-educational competence of future specialists in the agrarian profile are defined: motivational, informational (cognitive-digital), praxeological, reflexive-prognostic. A conclusion was made about the necessity of forming the self-educational competence of future agricultural specialists during their studies at higher educational institutions. |
URI: | https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12048 |
Appears in Collections: | Статті, тези доповідей |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Борозенець Н.С. Наукові записки.pdf | 324,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.