Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12107
Title: | The evolution of artificial intelligence : problems and prospects of rational cognition |
Other Titles: | Еволюція штучного інтелекту : проблеми та перспективи раціонального пізнання |
Authors: | Rybalko, Petro Рибалко, Петро Федорович |
Keywords: | information technology intelligent systems artificial intelligence інформаційні технології інтелектуальні системи штучний інтелект |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Rybalko P. The evolution of artificial intelligence : problems and prospects of rational cognition [Electronic resource] / Р. Rybalko // Review of Artificial Intelligence in Education. – 2024. – № 5. – Р. 01-09. |
Abstract: | This article undertakes a comprehensive exploration of the constructivist paradigm in artificial intelligence (AI) development, aiming to uncover how constructivist perspectives shape our understanding of AI. It delves into the evolution of AI thought, emphasizing the significance of constructivist epistemology in comprehending AI's philosophical and cognitive dimensions.Method: The study employs a variety of philosophical methodologies, including historical-philosophical analysis, comparative analysis of philosophical teachings, and a system-structural dialectical approach. These methods facilitate an in-depth examination of AI's conceptual intricacies within a constructivist framework, focusing on the relationship between artificial and natural intelligence and the epistemological implications of AI.Results: The investigation reveals that the main challenge in AI research is the absence of clear problem-solving rules, highlighting the current limitations of human self-knowledge in logical and emotional intelligence. It showcases AI's vast capabilities, from extensive knowledge bases to real-time processing, and emphasizes AI's role in enhancing human cognitive processes.Conclusions: Artificial intelligence, as a construct of human intellect, mirrors the capacity for design and creativity inherent in human thought. The study underscores AI's foundational role in the epistemology of science and technology, advocating for a holistic understanding of the human brain as a dynamic system to further our grasp of AI and its cognitive potential. |
Description: | В статті детально досліджено конструктивістську парадигму в розробці штучного інтелекту (ШІ) з метою розкрити, як конструктивістські погляди формують наше розуміння ШІ. Заглиблюючись в еволюцію думки ШІ, наголошує на значенні конструктивістської епістемології в розумінні філософських і когнітивних вимірів ШІ. У дослідженні використовуються різноманітні філософські методології, включаючи історико-філософський аналіз, порівняльний аналіз філософських вчень і системний аналіз. структурно-діалектичний підхід. Ці методи сприяють поглибленому дослідженню концептуальних тонкощів ШІ в конструктивістській структурі, зосереджуючись на взаємозв’язку між штучним і природним інтелектом і епістемологічними наслідками ШІ. Дослідження показує, що головною проблемою в дослідженнях ШІ є відсутність чітких правила розв’язування проблем, підкреслюючи поточні обмеження людського самопізнання в логічному та емоційному інтелекті. В результаті дослідження продемонстровано величезні можливості штучного інтелекту, від великих баз знань до обробки в реальному часі, і підкреслено роль штучного інтелекту в покращенні когнітивних процесів людини. Штучний інтелект, як конструкція людського інтелекту, відображає здатність до проектування та творчості, притаманну людському мисленню. Дослідження підкреслює основоположну роль штучного інтелекту в епістемології науки та технологій, виступаючи за цілісне розуміння людського мозку як динамічної системи для подальшого нашого розуміння ШІ та його когнітивного потенціалу. |
URI: | https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12107 |
Appears in Collections: | Статті, тези доповідей |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Рибалко.pdf | 138,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.