Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12145
Title: Зміна парадигми в філософії науки з появою штучного інтелекту
Other Titles: Paradigm change in the philosophy of science with the emergence of artificial intelligence
Authors: Шевель, Анжеліка Олександрівна
Shevel, Аnzhelika
Keywords: інформація
міждисциплінарні науки
моделювання мислення людини
information
interdisciplinary sciences
modeling of human thinking
Issue Date: 2023
Citation: Шевель А. О. Зміна парадигми в філософії науки з появою штучного інтелекту [Електронний ресурс] / А. О. Шевель // Актуальні проблеми філософії та соціології. – 2023. – № 45. – С. 65-69.
Abstract: Здійснено аналіз проблеми зміни парадигми в філософії науки з появою штучного інтелекту. Автор розкриває поняття штучного інтелекту як однієї із синтетичних форм науки. В статті визначено поняття природного людського інтелекту і штучного інтелекту та показано відмінності між цими поняттями. Проаналізовано, що міждисциплінарні науки є одним з видатних досягнень, заново відкритих у ХХІ столітті. Штучний інтелект і штучне життя є чудовим прикладом такої інтеграції багатьох наукових галузей. Основною філософською проблемою в галузі штучного інтелекту, на думку автора є можливість чи не можливість моделювання мислення людини, та наводяться докази: схоластичний та доказ мети створення. В статті підкреслюється, що гуманітарне трактування поняття штучного інтелекту має на увазі, перш за все, здатність до рефлексії. Тому одним із головних понять сучасних міждисциплінарних досліджень, на стику математики та інформатики, когнітівістики та лінгвістики є «самореференція». Штучний інтелект відкриває нові можливості для дослідження та розуміння світу, що вимагає перегляду традиційних філософських підходів. Одна з основних змін полягає у сприйнятті інтелекту. Раніше інтелект був вважаний виключно людською якістю, але тепер штучний інтелект показує, що інтелектуальні здібності можуть бути реалізовані і в машинах. Це безперечно доповнює перспективний розвиток нових технологій. Коли процес розробки враховує якнайбільше можливих результатів як проблеми, так і запропонованого технічного рішення, майбутні проблеми можуть бути вирішені стійким чином. Все це стосується штучного інтелекту як підвиду технології, яку тепер слід визначити як «науку та технологію створення інтелектуальних машин, особливо інтелектуального програмного забезпечення.
Description: An analysis of the problem of a paradigm shift in the philosophy of science with the advent of artificial intelligence was carried out. The author reveals the concept of artificial intelligence as one of the synthetic forms of science. The article defines the concepts of natural human intelligence and artificial intelligence and shows the differences between these concepts. It is analyzed that interdisciplinary sciences are one of the outstanding achievements rediscovered in the 21st century. Artificial intelligence and artificial life are a great example of this integration of many scientific fields. The main philosophical problem in the field of artificial intelligence, according to the author, is the possibility or not of the possibility of modeling human thinking, and evidence is given: scholastic and proof of the purpose of creation. The article emphasizes that the humanitarian interpretation of the concept of artificial intelligence implies, first of all, the ability to reflect. Therefore, one of the main concepts of modern interdisciplinary research, at the junction of mathematics and informatics, cognitive science and linguistics, is «self-reference». Artificial intelligence opens up new opportunities for research and understanding of the world, which requires a revision of traditional philosophical approaches.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12145
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шевель_штучний інтелект.pdf273,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.