Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/12353
Title: Формування стратегічних напрямів планування нової продукції у маркетинговій діяльності аграрного підприємства
Other Titles: The formation of strategic directions for the planning of new products in the marketing activity of an agricultural enterprise
Authors: Тимошенко, Володимир Григорович
Tymoshenko, Volodimir Grigorovich
Keywords: стратегічні напрями
планування
нова продукція
strategic directions
planning
new products
Issue Date: 2024
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник В. А. Муштай
Abstract: В кваліфікаційній роботі розглянуто теоретико – методичні аспекти маркетингового планування нової продукції, досліджено стан маркетингової діяльності товариства, здійснено аналіз планування нової продукції та надано оцінку ринкових перспектив інноваційних продуктів, запропоновано до впровадження в діяльність підприємства елементи механізму планування інноваційної діяльності на засадах маркетингу, розроблено модель планування виведення нового товару на ринок сільськогосподарської продукції та здійснено оцінку економічної ефективності від формування стратегічних напрямів впровадження нової продукції товариством. Здійснено ґрунтовну оцінку планування нової продукції в товариства за концептуальними положеннями. Виявлено проблеми в плануванні товарної політики товариства, визначено результативність функціонування загальної системи планування дяльності товариства та планування нової продукції зокрема та зазначено, що планування нової продукції в товаристві здійснюється не на належному рівні і тому вимагає удосконалення. Обґрунтовано, що інноваційна діяльність товариства, в напрямі планування нової продукції з подальшим введенням її у виробництво, не може бути результативною без цілісної та ефективно функціонуючої маркетингової інформаційної системи, яка б забезпечувала надходження інформації та опрацювання даних щодо факторів зовнішнього середовища. Запропоновано формування, в межах системи планування товариства, елементів механізму планування нової продукції на засадах маркетингу, що забезпечуватиме розподілення функцій планування інноваційної діяльності товариства за кількома напрямами, кожен з яких буде пов'язаний з трьома сторонами планування та сприйматиметься за концепцію впровадження в практику науково обґрунтованої методики планування інновацій у межах стратегічного планування діяльності підприємства. Розроблено для практичної реалізації план виведення на ринок нової продукції що базується на застосуванні маркетингової моделі SOSTAC з пропозицією використання методик для оцінки зовнішнього середовища та внутрішнього потенціалу товариства та реалізації стратегії розвитку товару, яка сприятиме формуванню більш раціональної структури товарного асортименту товариства. Виявлено наявність у товариства ресурсних складових маркетингового потенціалу необхідних для здійснення інноваційної діяльності. Прораховано ефективність оновленого товарного асортименту товариства. Спрогнозовано показники діяльності товариства за реалізації плану з оновлення раціоналізації структури товарного асортименту.
Description: In the qualification work, the theoretical and methodological aspects of marketing planning of new products were considered, the state of the marketing activity of the company was investigated, an analysis of the planning of new products was carried out and an assessment of the market prospects of innovative products was provided, elements of the mechanism for planning innovative activities on the basis of marketing were proposed for implementation in the enterprise, a planning model was developed the introduction of a new product to the market of agricultural products and an assessment of the economic efficiency of the formation of strategic directions for the introduction of new products by the company. A thorough assessment of the planning of new products in the company was carried out according to the conceptual provisions. Problems in the planning of the company's product policy were identified, the effectiveness of the general system of planning the company's activities and the planning of new products in particular was determined, and it was noted that the planning of new products in the company is not carried out at the proper level and therefore requires improvement. It is substantiated that the innovative activity of the company, in the direction of planning new products with their subsequent introduction into production, cannot be effective without a coherent and effectively functioning marketing information system, which would ensure the receipt of information and processing of data regarding the factors of the external environment. It is proposed to form, within the planning system of the company, the elements of the new product planning mechanism on the basis of marketing, which will ensure the distribution of the planning functions of the innovative activity of the company in several directions, each of which will be connected with three sides of planning and will be perceived as the concept of implementation into practice of scientifically based methods of innovation planning within the strategic planning of the enterprise. A plan for introducing new products to the market based on the application of the SOSTAC marketing model was developed for practical implementation, with a proposal to use methods to assess the external environment and internal potential of the company and implement a product development strategy that will contribute to the formation of a more rational structure of the company's current assortment. It was revealed that the company has resource components of marketing potential necessary for the implementation of innovative activities. The effectiveness of the updated product range of the company was calculated. The indicators of the company's activity for the implementation of the plan for updating the rationalization of the structure of the product assortment are predicted.
URI: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12353
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тимошенко В.Г._ Кваліфікаційна_робота_2024.pdf
  Restricted Access
1,67 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.