Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13507
Title: Management of competitiveness in civil engineering enterprises
Other Titles: Управління конкурентоспроможністю на підприємствах цивільного будівництва
Authors: Dang, Xinfeng
Дан, Сіньфен
Keywords: Enterprise Competitiveness Management
Road Construction Enterprises
Competitiveness Evaluation Methods
управління конкурентоспроможністю підприємств
підприємства дорожнього будівництва
методи оцінки конкурентоспроможності
Issue Date: 2025
Publisher: SNAU
Citation: Faculty of Economics and Management ; of science manager L. Kalachevska
Abstract: This qualification thesis studies the theoretical basis, scientific methodology and how to evaluate and enhance the competitiveness of enterprises. The evolution of the theory of enterprise competitiveness is considered and studied, from the international trade analysis framework based on production factor endowment in classical economics, to the breakthrough of modern theory at the firm level, to the deepening stage of the theory and the new development dimension in the 21st century. This paper studies a variety of enterprise competitiveness evaluation methods, including analytic hierarchy Process (AHP), data envelopment analysis (DEA), fuzzy comprehensive evaluation method, comprehensive index evaluation method, factor analysis method, grey system evaluation method, and their characteristics, application scenarios and advantages. The first chapter "The theory and scientific method basis of Enterprise competitiveness" determines the important position of enterprise competitiveness evaluation in enterprise management, through scientific evaluation can help enterprises understand their own competitive position, find advantages and disadvantages and formulate effective competitive strategies; It is determined that enterprises should choose appropriate evaluation methods according to their own actual conditions to achieve a comprehensive and objective evaluation of competitiveness. It is pointed out that the development of enterprise competitiveness theory has experienced a paradigm shift from static comparative advantage to dynamic capability building, and the research paradigm has changed from static comparison to dynamic evolution, from single dimension to system integration, and from economic efficiency to sustainable value. It is pointed out that enterprises need to consider many factors comprehensively and apply scientific evaluation methods and management strategies to enhance competitiveness. The second chapter, "the analysis of the competitiveness level of highway construction enterprises", contains three sections, focusing on the competitiveness of highway construction enterprises to carry out various research, to provide a comprehensive and in-depth basis for improving the competitiveness of enterprises. A comprehensive study Beijing Road and Bridge Branch of China Railway Construction Co., Ltd. Various factors affecting the competitiveness of highway construction enterprises, including internal and external factors, and in-depth discussion of the strategy to enhance the competitiveness of enterprises. The present situation and problems of highway construction enterprises are described. Analyze the relevant aspects of the competitiveness of highway construction enterprises: carry on the multi-dimensional analysis of the competitiveness of highway construction enterprises. The third chapter, "How to improve the competitiveness of highway construction enterprises", contains three sections, and studies the ways to improve the competitiveness of highway construction enterprises: mainly studies how to improve the competitiveness of highway construction enterprises from multiple dimensions. Focusing on the core goal of enhancing competitiveness, we explore effective ways covering organizational management, economic strategy, quality control, safety assurance and other aspects, aiming to provide comprehensive solutions for highway construction enterprises to achieve sustainable development in the fierce market competition.
Description: Дана кваліфікаційна дисертація вивчає теоретичні основи, наукову методологію та способи оцінки та підвищення конкурентоспроможності підприємств. Розглянуто та досліджено еволюцію теорії конкурентоспроможності підприємства, починаючи з концепції міжнародного торговельного аналізу, що базується на обдарованості виробничим фактором, у класичну економіки, до прориву сучасної теорії на рівні фірми, до етапу поглиблення теорії і нового виміру розвитку в XXI столітті. У даній роботі розглядаються різноманітні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства, включаючи аналітичний процес ієрархії (AHP), аналіз оболонки даних (DEA), Fazicomprechensev, Evallu, Artion Mesold, Kamprechensev, Indeks, Evallu, Artion Mesold, Faktor, Analisis, Mesold, Gracis, Evallu, Artion Mesold, Ansel, Charak, Tristic, Aplication, Schenariosand Переваги. Перший розділ «Теоретичні та наукові методичні основи конкурентоспроможності підприємства» визначає важливе місце оцінки конкурентоспроможності підприємства в управлінні підприємством. Наукова оцінка може допомогти підприємствам зрозуміти свою конкурентну позицію, виявити переваги та недоліки та розробити ефективні конкурентні стратегії. Визначено, що підприємства повинні обирати відповідні методи оцінки з урахуванням власних реальних умов, щоб забезпечити комплексне та об'єктивне оцінювання конкурентоспроможності. Вказано, що розвиток теорії конкурентоспроможності підприємств пройшов парадигмальний зсув від статичної порівняльної переваги до динамічної побудови здібностей, а дослідницька парадигма змінилася від статичного порівняння до динамічного розвитку, від одновимірності до системної інтеграції та від економічної ефективності до стійкого значення. Визначено, що підприємства повинні комплексно враховувати численні фактори та застосовувати наукові методи оцінки та управлінські стратегії для підвищення конкурентоспроможності. Другий розділ «Аналіз рівня конкурентоспроможності підприємств дорожнього будівництва» складається з трьох розділів. Він зосереджується на дослідженні різних аспектів конкурентоспроможності підприємств дорожнього будівництва, щоб забезпечити всебічний і глибокий підґрунтя для підвищення конкурентоспроможності підприємств. Було проведено комплексне дослідження впливу різних факторів, як внутрішніх, так і зовнішніх, на конкурентоспроможність підприємства Beijing Road and Bridge Branch of China Railway Construction Co., Ltd., а також глибоко обговорено стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємств. Описано поточну ситуацію та проблеми підприємств дорожнього будівництва. Проаналізовано окремі аспекти конкурентоспроможності підприємств дорожнього будівництва, здійснивши багатовимірний аналіз конкурентоспроможності таких підприємств. Третій розділ «Як підвищити конкурентоспроможність підприємств дорожнього будівництва» складається з трьох розділів і досліджує шляхи підвищення конкурентоспроможності таких підприємств. Головним чином досліджується, як підвищити конкурентоспроможність підприємств дорожнього будівництва з кількох вимірів. Зосереджуючись на основній мети підвищення конкурентоспроможності, досліджується ефективні шляхи, охоплюючи організаційне управління, економічну стратегію, контроль якості, забезпечення безпеки та інші аспекти, з метою надання комплексних рішень для підприємств дорожнього будівництва з метою досягнення стійкого розвитку в жорсткій ринковій конкуренції. У висновках та пропозиціях узагальнено результати дослідження.
URI: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13507
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master thesis Dang Xinfeng.pdf
  Restricted Access
1,71 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.