Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13511
Title: Організація та перспективи розвитку первинної медичної допомоги
Other Titles: Organisation and prospects of primary healthcare development
Authors: Сєлін, Максим Сергійович
Selin, Maxim Sergijovych
Keywords: організація
ефективність управління
стратегія розвитку
organization
management efficiency
development strategy
Issue Date: 2025
Publisher: СНАУ
Citation: Факультет економіки та менеджменту ; наук. керівник Л. І. Калачевська
Abstract: Кваліфікаційна робота розглядає теоретико-методологічні аспекти організації та перспектив розвитку первинної медичної допомоги. В першому розділі кваліфікаційної роботи досліджено, що особливості менеджменту надання стоматологічних послуг обумовлені особливістю самих послуг та їх характеристиками. Медичні послуги виробляються, реалізуються і споживаються одночасно. Система попереднього запису на прийом, чітке дотримання розкладу роботи медичного персоналу - всі ці заходи дозволяють розрахувати максимальне завантаження медичного закладу і відповідно скоординувати управлінські зусилля. Всі медичні послуги надаються безпосередньо: пацієнт обов'язково повинен відвідати лікувальнопрофілактичний заклад, тому обстановка, в якій надаються медичні послуги, грає вкрай важливу роль. Для надання медичних послуг потрібна відповідна кваліфікація персоналу. В другому розділі дослідження визначено, що чистий дохід від ведення діяльності КНП «Клінічна стоматологічна поліклініка» СМР збільшився в 2024 р. в порівнянні з 2022 р. на 6715,9 тис. грн., що склало 76,6%. Інші операційні доходи зросли відповідно на 855,4 тис. грн., що склало 5,9%. Отримані результати щодо ведення фінансово-господарської діяльності свідчать про зростання доходів КНП «Клінічна стоматологічна поліклініка» СМР на 7747,6 тис. грн., що у відносному вимірі складає 33,3%. Аналіз витрат вказує на їх зростання в 2024 р. в порівнянні з 2022 р. на 8875,2 тис. грн., що склало 42,5%. Найбільшу частку в загальній структурі витрат протягом досліджуваного періоду складає собівартість наданої стоматологічної допомоги та стоматологічних послуг. Зростання собівартості наданих послуг в 2024 р. в порівнянні з 2022 р. складає 17,2%. Окреслена динаміка забезпечила скорочення обсягу чистого прибутку в 2024 р. в порівнянні з 2022 р. на 1127,6 тис. грн., що склало 47,5%. Відповідно в 2024 р. в порівнянні із 2022 р. відбулось зниження рівня рентабельності на 6,2 в.п. до 4,0%. В третьому розділі кваліфікаційної роботи обґрунтовано, що важливим кроком у професійній діяльності сімейного лікаря є безперервна освіта. Обов’язкова система безперервної освіти спрямована на підтримання необхідних знань і практичних навичок лікаря, підвищення його професійного рівня, удосконалення раніше набутих умінь і знань, набуття нових науково-технічних знань у галузі медицини, в тому числі стоматології. Все це створює умови для надання якісної допомоги пацієнтам, попередження розвитку захворювань, своєчасної діагностики та лікування. Для реалізації стратегії та досягнення цілей лікувального закладу співробітники КНП «Клінічна стоматологічна поліклініка» СМР повинні повністю розуміти, мати мотивацію на успіх і мати регулярний нагляд. Для цього розроблено систему кількісних показників, що відповідають особливостям специфіки діяльності стоматологічної поліклініки. У висновках та пропозиціях узагальнено результати дослідження.
Description: The qualification work examines the theoretical and methodological aspects of the organisation and prospects for the development of primary health care. In the first section of the qualification work, it was investigated that the features of the management of the provision of dental services are determined by the features of the services themselves and their characteristics. Medical services are produced, implemented and consumed simultaneously. The system of advance appointments, strict adherence to the work schedule of medical personnel - all these measures allow you to calculate the maximum load of the medical institution and, accordingly, coordinate management efforts. All medical services are provided directly: the patient must necessarily visit the medical and preventive institution, therefore, the environment in which medical services are provided plays an extremely important role. The provision of medical services requires appropriate qualifications of personnel. The second section of the study determined that the net income from the activities of the KNP "Clinical Dental Polyclinic" SMR increased in 2024 compared to 2022 by 6715.9 thousand UAH, which was 76.6%. Other operating income increased accordingly by 855.4 thousand UAH, which was 5.9%. The results obtained regarding the conduct of financial and economic activities indicate an increase in the income of the KNP "Clinical Dental Polyclinic" SMR by 7747.6 thousand UAH, which in relative terms is 33.3%. Analysis of expenses indicates their increase in 2024 compared to 2022 by 8875.2 thousand UAH, which was 42.5%. The largest share in the total structure of expenses during the studied period is the cost of dental care and dental services provided. The growth in the cost of services provided in 2024 compared to 2022 is 17.2%. The outlined dynamics ensured a reduction in net profit in 2024 compared to 2022 by UAH 1,127.6 thousand, which amounted to 47.5%. Accordingly, in 2024 compared to 2022, there was a decrease in the level of profitability by 6.2 pp to 4.0%. The third section of the qualification work substantiates that an important step in the professional activity of a family doctor is continuing education. The mandatory system of continuing education is aimed at maintaining the necessary knowledge and practical skills of a doctor, increasing his professional level, improving previously acquired skills and knowledge, acquiring new scientific and technical knowledge in the field of medicine, including dentistry. All this creates conditions for providing quality care to patients, preventing the development of diseases, timely diagnosis and treatment. To implement the strategy and achieve the goals of the medical institution, the employees of the KNP "Clinical Dental Polyclinic" SMR must fully understand, be motivated for success and have regular supervision. For this purpose, a system of quantitative indicators has been developed that correspond to the specific features of the activities of the dental polyclinic. A set of management procedures for making decisions on ensuring the quality of medical care has been formed, which ensure the implementation of feedback in the quality management system. The conclusions and proposals summarise the results of the study.
URI: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/13511
Appears in Collections:Економіки та менеджменту

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сєлін_М.С._кваліфікаційна робота.pdf
  Restricted Access
780,2 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.