Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14389
Title: | The Influence of the Impeller Inter-blade Channels Roughness on the Energy Parameters of the Submersible Pump |
Other Titles: | Вплив шорсткості міжлопаткових каналів робочого колеса на енергетичні параметри занурювального насоса |
Authors: | Kondus, V. Andrusiak, V. Sotnyk, M. Polkovnychenko, V. Mushtai, M. Кондусь, В. Андрусяк, В. Сотник, М. Полковниченко, В. Муштай, М. |
Keywords: | roughness inter-blade channels pressure шорсткість міжлопаткові канали напір |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | The Influence of the Impeller Inter-blade Channels Roughness on the Energy Parameters of the Submersible Pump [Electronic resource] / V. Kondus, V. Andrusiak, M. Sotnyk [and athers] // Advances in Design, Simulation and Manufacturing VII Proceedings of the 7th International Conference on Design, Simulation, Manufacturing : The Innovation Exchange, DSMIE-2024, (Pilsen, Czech Republic, June 4-7, 2024). – Pilsen, 2024. – Vol. 2 «Mechanical and Materials Engineering». – Режим доступу : https://doi.org/10.1007/978-3-031-63720-9_22. – Заголовок з екрану. |
Abstract: | In the research, it was practically proven that the roughness of the inner surfaces of the inter-blade channels has a high influence on the head created by the blade impeller of the submersible pump. The study was conducted due to the method of numerical research using Ansys CFX software. It was determined that the roughness of the inner surfaces of the inter-blade channels has a high influence on the head created by the impeller of the centrifugal (submersible) pump. The research data complement the existing knowledge base on the comprehensive determination of the head created by the impeller. The authors added mechanisms for determining the head created due to viscous fluid friction and hydraulic pressure losses due to friction in the impeller inter-blade channels. The study results can be used to more accurately predict the head created by the blade impeller of the pump and, if necessary, to increase or decrease the head by changing the roughness of the inner surfaces of the impeller inter-blade channels. |
Description: | У дослідженні було практично доведено, що шорсткість внутрішніх поверхонь міжлопаткових каналів має великий вплив на напір, створюваний лопатковим робочим колесом заглибного насоса. Дослідження проводилося методом числового дослідження з використанням програмного забезпечення Ansys CFX. Було визначено, що шорсткість внутрішніх поверхонь міжлопаткових каналів має великий вплив на напір, створюваний робочим колесом відцентрового (занурювального) насоса. Дані дослідження доповнюють існуючу базу знань щодо комплексного визначення напору, створюваного робочим колесом. Автори додали механізми для визначення напору, створюваного внаслідок тертя в'язкої рідини та втрат гідравлічного тиску через тертя в міжлопаткових каналах робочого колеса. Результати дослідження можуть бути використані для більш точного прогнозування напору, створюваного лопатковим робочим колесом насоса, та, за необхідності, для збільшення або зменшення напору шляхом зміни шорсткості внутрішніх поверхонь міжлопаткових каналів робочого колеса. |
URI: | https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/14389 |
Appears in Collections: | Статті, тези доповідей |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
п.2.3.1_2.pdf | 863,6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.