Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2189
Назва: Європейська освітня політика із забезпечення якості вищої освіти: становлення та розвиток у доболонський період
Інші назви: Европейская образовательная политика по обеспечению качества высшего образования: становление и развитие в доболонский период
European educational policy in quality assurance of higher education: formation and stages of development
Автори: Білокопитов, В. І.
Белокопытов, В. И.
Bilokopytov, V. I.
Ключові слова: освітня політика
європейський вимір освіти
забезпечення якості вищої освіти
образовательная политика
европейское измерение образования
обеспечение качества высшего образования
educational policy
European dimension of education
quality assurance of higher education
Дата публікації: 2014
Видавництво: СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Білокопитов В. І. Європейська освітня політика із забезпечення якості вищої освіти: становлення та розвиток у доболонський період [Електронний ресурс] / В. І. Білокопитов // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. - Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. - № 4 (38). - С. 36-44.
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлено передумови європейської інтеграції у галузі вищої освіти; показано становлення та етапи розвитку європейської освітньої політики із забезпечення якості вищої освіти у доболонський період; проаналізовано економічні, історичні та військово-політичні чинники розвитку європейської освітньої політики, що виступають визначальними для етапів; визначено пріоритети європейської освітньої інтеграції; окреслено спільні освітні цілі; детально проаналізовано етапи розвитку освітньої політики із забезпечення якості вищої освіти; охарактеризовано основні освітні європейські програми щодо академічної співпраці. В статье высветлены предпосылки европейской интеграции в сфере высшего образования; показаны становление и этапы развития европейской образовательной политики по обеспечению качества высшего образования в доболонский период; проанализированы экономические, исторические и военно-политические факторы развития европейской образовательной политики, которые являются определяющими для этапов; определены приоритеты европейской образовательной интеграции; очерчены общие образовательные цели; детально проанализированы этапы развития образовательной политики по обеспечению качества; охарактеризованы основные образовательные программы относительно академического сотрудничества.
Опис: Preconditions of European integration in the sphere of higher education have been given in the article; formation and stages of European educational policy in quality assurance of higher education during pre-Bologna period have been shown; determinating factors for stages have been analyzed: civilization factors – existence of common spiritual values, compatibility of social and political ideals; economic factors – possibility of complementary economic, scientific and technological development; historical factors – traditional cooperation, mutual respect, traditional desire for unit; military and political factors – common interests of the main international matters, cooperation in military and political alliances, settlements of territorial disputes; priorities of European educational integration have been defined: equality of educational chances, improvement of education quality, forming of a modern system of educational personnel training; joint educational goals (the formation of European solidarity and understanding the importance of advances in the field of democracy, justice and respect for human rights; preparing to participate in building and socio-economic development of the EU; knowledge of the history, culture, economy and traditions of the member states) have been outlined; the main stages of educational policy in quality assurance and their specific features have been analyzed in details; main educational programs as for academic association have been characterized. They are: 1) professional education programs to foster links with industry – Comett (cooperation between universities to improve the quality of training); Petra (professional training of youth); Eurotecnet (development of innovations in the field of vocational training); Power (development of innovation policy and exchange of training experience); 2) mobility programs to establish contacts between universities – Erasmus (student exchange program); Youth For Europe (encourage of students to participate in the democratic process); Jean Monnet (assurance the best quality of teaching, research in European integration of higher education institutions within EU and outside); 3) support programs for marginalized groups and regions: Now, Iris (development of innovation in vocational training to ensure greater woman participation in the European education policy): 4) program to provide the development of methods for the diploma recognition (Eurydice, ECTS).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/2189
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття Білокопитов В.І..pdf215,95 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.