Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2969
Title: Повышение качества соединения крупногабаритных составных изделий
Other Titles: Підвищення якості з'єднання великогабаритних складених виробів.
Improving the quality of the connection of large composite products
Authors: Лебедь, В. Т.
Тарельник, Н. В.
Лашкарев, О. Н.
Ропьяк, Л. Я.
Лебідь, В. Т.
Тарельник, Н. В.
Лашкарьов, О. М.
Роп'як, Л. Я.
Keywords: метод
неподвижные соединения
технология нанесения комбинированных покрытий
метод
нерухомі з'єднання
технологія нанесення комбінованих покриттів
a method
fixed joints
application technology combined coatings
Issue Date: 2015
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Лебедь В. Т. Повышение качества соединения крупногабаритных составных изделий [Электронный ресурс] / В. Т. Лебедь, Н. В. Тарельник, О. Н. Лашкарев, Л. Я. Ропьяк / Вісник Національноо технічного університету "Харківський політехнічний інститут". - Сер. "Технології в машинобудуванні". - Х. : НТУ "ХПІ", 2015. - № 4 (1113). - С. 181-185.
Abstract: Приведен анализ проблем и существующих методов повышения надежности неподвижных соединений. Для повышения качества крупногабаритных составных изделий предложена технология нанесения в области торцов охватываемых деталей на контактирующие поверхности сопрягаемых деталей, методом электроэрозионного легирования (ЭЭЛ) комбинированного покрытия: мягкого, например, из бронзы, и твердого - сплавы группы ВК (или ТК). Прогнозируется повышение работоспособности крупногабаритных составных изделий (зубчатых колес, прокатных валков, универсальных шпинделей) до 24% при промышленной реализации технологии нанесения комбинированных покрытий на посадочную поверхность охватываемой детали. Наведено аналіз проблем та існуючих методів підвищення надійності нерухомих з'єднань. Для підвищення якості великогабаритних складених виробів, запропонована технологія нанесення в області торців охоплюються деталей на контактуючі поверхні сполучених деталей, методом електроерозійного легування (ЕЕЛ) комбінованого покриття: м'якого, наприклад, з бронзи, і твердого - сплаву групи ВК (або ТК). Прогнозується підвищення працездатності великогабаритних складених виробів (зубчастих коліс, прокатних валків, універсальних шпинделів) до 24% при промисловій реалізації технології нанесення комбінованих покриттів на посадочну поверхню охоплюваної деталі.
Description: The analysis of the problems and existing methods of improving the reliability of fixed joints. To improve the quality of large composite products proposed technology application in the field of end faces covered details on the contact surfaces of mating parts, the method of electrical discharge alloying (EEL) combined coating: soft, for example, of bronze, and solid - alloys group VC (or TC). Is projected to increase efficiency of large composite products (gears, rolls, universal spindles) to 24% in industrial implementation of the technology application of combined coatings on the seat surface covered in detail. Theoretical calculations found that the implementation of the technology combined coverage (alternating hard and soft annular areas of pavement), improving the coefficient of friction f to...0,40 0,30 increases the stiffness of the composite articles 10 to 15 %, and increases the force of the RAS-pressing; reduces the amount of residual deflection of 1.5 to 2.0 times the area of distribution of the fretting process on the mating surfaces with 70% to 25%; eliminates fatigue failure covering parts.
URI: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/2969
Appears in Collections:Статті, тези доповідей



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.