Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3456
Title: | Sociocultural competence: peculiarities of forming it in agrarian higher educational establishments |
Other Titles: | Соціокультурна компетентність: особливості її формування в аграрних вищих навчальних закладах Социокультурная компетентность: особенности ее формирования в аграрных высших учебных заведениях |
Authors: | Fomenko, Tetyana Mykolayivna Фоменко, Тетяна Миколаївна Фоменко, Татьяна Николаевна |
Keywords: | sociocultural competence future agrarians humanitarian disciplines соціокультурна компетентність майбутні аграрії гуманітарні дисципліни социокультурная компетентность будущие аграрии гуманитарные дисциплины |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Przemysl, Publishing house Education and Science, Poland |
Citation: | Fomenko T. N. Sociocultural competence: peculiarities of forming it in agrarian higher educational establishments [Електронний ресурс] / T. N. Fomenko // Nauka i studia. –2016. – № 20 (151). – C. 19 –26. |
Abstract: | The research deals with the analysis of effective strategies for forming sociocultural competence. In the context of our study interdisciplinary ties between and humanitarian disciplines are defined as one of pedagogical conditions for forming future agrarians’ sociocultural competence. Studying such disciplines as Foreign Language, Ukrainian for Specific Purposes, Ukrainian Culture, Ukrainian Studies, Sociology provides cognition of native and foreign countries, national character and mentality; develop person’s qualities. Studying humanitarian disciplines provides cognition of native and foreign countries, national character and mentality; develop personal qualities. The study of humanitarian disciplines focused on developing social and personal competencies contributes to more effective socialization and adaptation in changing sociocultural conditions. These competencies are necessary for the occurrence of future agrarians in the society, for their professional adaptation and realization of professional activity. Professional values and personal qualities of future agrarians necessary for intercultural communication and professional socialization are highlighted as well. У статті проаналізовано особливості формування соціокультурної компетентності майбутніх фахівців у процесі вивчення гуманітарних дисциплін. У результаті дослідження впровадження міжпредметних зв’язків гуманітарних дисциплін визначено як одну із важливих педагогічних умов формування соціокультурної компетентності майбутніх аграріїв. Окреслено також професійні цінності та особистісні якості майбутнього аграрія, від рівня засвоєння та оволодіння якими залежить якість його професійної підготовки, готовність до міжкультурного спілкування, діалогу культур. |
Description: | В статье проанализированы основные подходы к формированию социокультурной компетентности будущих специалистов. В результате исследования внедрение межпредметных связей гуманитарных дисциплин определено как одно из важных педагогических условий формирования социокультурной компетентности будущих аграриев. Очерчены также профессиональные ценности и личностные качества будущего агрария, от уровня усвоения и овладения которыми зависит качество его профессиональной подготовки, готовность к межкультурному общению, диалогу культур. |
URI: | http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/3456 |
Appears in Collections: | Статті, тези доповідей |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
стаття Sociocultural competence.pdf | 340,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.