Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4089
Title: Психологічна підготовка студентів-спортсменів аграрного ВНЗ, які займаються командними спортивними іграми
Other Titles: Психологическая надежность студентов аграрного ВУЗа, которые занимаются командными спортивными играми
Psychological reliability of the students of agricultural Universities that are engaged in komandnyj sportivnimi games
Authors: Самохвалова, Ірина Юріївна
Андреєва, Ірина Анатоліївна
Матлаш, Віталій Анатолійович
Самохвалова, Ирина Юрьевна
Андреева, Ирина Анатольевна
Матлаш, Виталий Анатольевич
Samokhvalova, Iryna
Andreeva, Iryna
Matlash, Vitaliy
Keywords: студенти
психологічна підготовка
командні спортивні ігри
студенты
психологическая подготовка
командные спортивные игры
students
psychological training
team sports and games
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ ім. А. С. Макаренко
Citation: Самохвалова І. Ю. Психологічна підготовка студентів - спортсменів аграрного ВНЗ, які займаються командними спортивними іграми [Електронний ресурс] / І. Ю. Самохвалова, І. А. Андреєва, В. А. Матлаш // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренко, 2016. – в друці.
Abstract: У статті представлено результати педагогічного експерименту, проведеного на базі жіночих та чоловічих команд студентів-спортсменів 1-5 курсів, які удосконалюють свою майстерність у баскетболі і волейболі. Досліджено 56 студентів - гравців збірних команд з баскетболу та волейболу (32 - студенти першого та другого курсів, 24 – студенти третього та четвертого курсів) Сумського національного аграрного університету. Використовувалось тестування психічної надійності спортсменів та метод математичної статистики. Визначено можливості психолого-педагогічної корекції психічної надійності студентів до та після проведення на тренуваннях комплексного психолого-педагогічного підходу. В статье представлены результаты педагогического эксперимента, проведенного на базе женских и мужских команд спортсменов-студентов 1-5 курсов, которые совершенствуют свое мастерство в баскетболе и волейболе. Исследовано 56 студентов - игроков сборных команд по баскетболу и волейболу (32 - студенты первого и второго курсов, 24 – студенты третьего и четвертого курсов) Сумского национального аграрного университета. Использовалось тестирование психической надежности спортсменов, и метод математической статистики Определены возможности психолого-педагогической коррекции психической надежности студентов до и после проведения на тренировках комплексного психолого-педагогического подхода.
Description: Insufficient psychological preparation of the athlete is one of the reasons for his poor performance in the competition. The ability to show the best results and realize their potential depends on both technical training and mental reliability of athlete. This issue is of particular importance when the team is completed by students on different courses and have different psychological preparation for competitions. In our study we used an integrated pedagogical approach. By the method of V. E. Milman compared the mental performance of students secure 1 – 2 and 3 – 5 years before and after the training on the complex psychological and pedagogical approach. Analysis of the obtained data allowed to establish the differences in components of mental performance reliability before and after the application of psycho – pedagogical approach. The study revealed that the students 3 – 5 courses the mental level of reliability higher than that of students 1 – 2 courses. Experimentally confirmed the effectiveness of the psycho – pedagogical approach for the correction of indicators of psychological reliability of athletes - students of the agrarian University.
URI: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/4089
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Самохвалова І. Ю. Психологічна підготовка.pdf192,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.