Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5133
Title: Вітчизняна школа як канал вертикальної циркуляції номад у концепції Питирима Сорокіна
Other Titles: Отечественная школа как канал вертикальной циркуляции номадов в концепции Питирима Сорокина
National school as a channel of vertical circulation of nomads in the concept of Pitirim Sorokin
Authors: Книш, Інна Василівна
Кочубей, Наталія Василівна
Кныш, Инна Васильевна
Кочубей, Наталья Васильевна
Knysh, Inna Vasylevna
Kochubei, Natalya Vasylivna
Keywords: вертикальна соціальна циркуляція
традиційне суспільство
інформаційне суспільство
вертикальная социальная циркуляция
традиционное общество
информационное общество
vertical social mobility
traditional society
information society
Issue Date: 2017
Publisher: SAUL Publishing Ltd (Ireland)
Citation: Книш І. В. Вітчизняна школа як канал вертикальної циркуляції номад у концепції Питирима Сорокіна [Електронний ресурс] / І. В. Книш, Н. В. Кочубей // Perspectives of research and development : Collection of scientific articles. – Dublin : SAUL Publishing Ltd, 2017. – Р. 132-137. – Режим доступу : http://conf.at.ua/25.08.2017_irlandija.pdf . – Заголовок з екрану.
Abstract: Зазначено, що інституції освіти і виховання, за уявленнями П. Сорокіна, є засобами вертикальної соціальної циркуляції та своєрідним «соціальним ліфтом», завдяки якому відбувається рух індивідів поверхами соціальної будівлі. Наголошено, що «шкільне (університетське) сито», здійснюючи якісне розмежування Учнів (Студентів), уможливлює поповнення верхніх суспільних прошарків за рахунок людей, які наділені високими інтелектуальними здібностями, але водночас засвідчують моральну слабкість. Зауважено, що результатом такої організації школи (університету) є її (його) повна нездатність піднести мораль населення, оскільки спосіб трансляції основних культурних здобутків уже не відповідає викликам і вимогам сьогодення. З’ясовано, що наразі шляхом подолання активізму, антропоцентризму й євроцентризму, впровадженню LLL-освіти та її гуманітаризації відбувається формування людини нового типу – номади: Нomo ludens і Homo cognoscens. Підкреслено, що після кількісного відсіву «шкільного (університетського) сита» відзначаються як понадвиробництво, так і недовиробництво еліти, що у традиційних суспільствах призводить до негативних наслідків. Натомість інформаційні суспільства, до яких належить і Україна, потребують великої кількості дипломованих фахівців (тут диплом розглядається як трамплін для LLL-освіти), налаштованих на вільний вибір місця роботи та самостійне працевлаштування. Отмечено, что институты образования и воспитания, согласно представлениям П. Сорокина, являются средствами вертикальной социальной циркуляции и своеобразным «социальным лифтом», благодаря которому происходит движение индивидов по этажам социального здания. Отмечено, что «школьное (университетское) сито», осуществляя качественное разграничение Учеников (Студентов), делает пополнение верхних общественных слоев за счет людей, которые наделены высокими интеллектуальными способностями, но в то же время свидетельствуют об их моральной слабости. Замечено, что результатом такой организации школы (университета) является ее (его) полная неспособность поднять мораль населения, поскольку способ трансляции основных культурных достижений уже не отвечает вызовам и требованиям современности. Выяснено, что сейчас через преодоление активизма, антропоцентризма и евроцентризма, благодаря внедрению LLL-образования и ее гуманитаризации происходит формирование человека нового типа - номады: Нomo ludens и Homo cognoscens. Подчеркнуто, что после количественного отсева «школьного (университетского) сита» отмечаются как надпроизводство, так и недопроизводство элиты, что в традиционных обществах приводит к негативным последствиям. Зато информационные общества, к которым относится и Украина, требуют большого количества дипломированных специалистов (здесь диплом рассматривается как трамплин для LLL-образования), настроенных на свободный выбор места работы и самостоятельном трудоустройстве.
Description: The authors refer to P. Sorokin who characterized institutions of education and upbringing as the means of vertical social circulation and which become a «social lift», due to which people move up and down the storeys of the social construction. It has been emphasized that a «school (university) sieve» due to the qualitative aspect of delimitation of Pupils (Students) provides an opportunity to replenish the upper strata of society (characteristic of traditional societies) with people of high intellectual abilities, but herewith who demonstrate moral weakness. The result of such organization of the school (university) is its complete inability to improve the moral spirit of citizens, as the transmission of main cultural achievements to the new generation no longer comes up to the challenges and requirements of the information society, so it has been introduced an idea of forming a new type of person – nomads: Nomo Ludens and Homo Cognoscens, by overcoming activism, anthropocentrism and Eurocentrism, and introducing LLL-education and its humanization. The authors ground that due to the quantitative aspect of the «school (university) sieve», two processes are quite possible – overproduction as well as underproduction of the elites, which is fraught with negative consequences in traditional societies. It has been assumed that a completely different thing can be observed in information societies (including Ukraine), which require a large number of qualified specialists with diplomas (a diploma is the initial stage for LLL – education) and a free choice for independent employment.
URI: http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/5133
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Книш.PDF326,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.