Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6069
Title: | Сутність впровадження інновацій в освітню діяльність вищого навчального закладу |
Other Titles: | Сущность внедрения инноваций в образовательную деятельность высшего учебного заведения The Essence of Innovation Implementation in the Educational Activities of Higher Educational Institution |
Authors: | Клочкова, Тетяна Іванівна Кобжев, Олександр Миколайович Клочкова, Татьяна Ивановна Кобжев, Александр Николаевич Klochkova, Tetiana Ivanivna Kobzhev, Oleksandr Mykolaiovych |
Keywords: | система вищої освіти освітня діяльність вищий навчальний заклад система высшего образования образовательная деятельность высшее учебное заведение the system of higher education educational activities higher education |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Гнозис |
Citation: | Клочкова Т. І. Сутність впровадження інновацій в освітню діяльність вищого навчального закладу [Електронний ресурс] / Т. І. Клочкова, О. М. Кобжев // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : Тем. вип. «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». – К. : Гнозис, 2017. – Вип. 37(3), Том II (22). – С. 24-31. |
Abstract: | У статті визначено сутність поняття «інновації» у контексті здійснення освітньої діяльності та сутність реалізації інноваційного процесу у межах діяльності вищого навчального закладу. Охарактеризовано антиінноваційні бар’єри, що заважають ефективному впровадженню інновацій на сучасному етапі, а саме: перешкоди з боку професорсько-викладацького складу, перешкоди, пов’язані з системою та університетом. З’ясовано принципи організації процесу впровадження інновацій в освітню діяльність. Визначено та схарактеризовано фактори, що впливають на успішність впровадження інновацій у навчальний процес сучасного вищого навчального закладу. В статье определена сущность понятия «инновации» в контексте осуществления образовательной деятельности и сущность инновационного процесса в рамках деятельности высшего учебного заведения. Охарактеризованы антиинновационные барьеры, которые препятствуют эффективному внедрению инноваций на современном этапе, а именно: препятствия со стороны профессорско-преподавательского состава, препятствия, связанные с системой и университетом. Выяснены принципы организации процесса внедрения инноваций в образовательную деятельность. Определены и охарактеризованы факторы, влияющие на успешность внедрения инноваций в учебный процесс современного высшего учебного заведения. |
Description: | The article focuses on the definition of innovations in educational activities context and determines innovations as proposals for qualitative change in pedagogical materials, approaches, and values that are perceived as new by individuals who comprise a formal education system. It has been revealed the essence of the innovation process which is introduced in the activities of higher education institution. The authors characterize the antiinnovative barriers which impede the effective implementation of innovations at the present stage. These main barriers facing innovations are grouped into three categories: faculty-related (lack of academic staff understanding of the innovations; innovations which are in no line with faculty staff’s values and beliefs; negative attitude triggered by the additional workload), system-related (poor communication and lack of trust between change agents and innovation champions; lack of appropriate resources to support innovations; insufficient professional development and support for academics; failure to fill up the gap between rhetoric and reality; scepticism caused by previous failed attempts at innovation) and university-related (lack of support for innovations; lack of support from senior management; inadequate university-based resources; student difficulties in adapting to innovations implemented by academic staff). The principles of the organisation of the innovation implementation process in educational activities are clarified. The article provides for the identification and description of the factors influencing the successful implementation of innovations in educational process of modern higher educational institution, such as motivation, communication, commitment, realistic and proper evaluation, institutionalisation. |
URI: | http://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/6069 |
Appears in Collections: | Статті, тези доповідей |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Клочкова_Т.І.__Кобжев_О.М.__стаття_Сутність_впровадження_інновацій_в_освітню_діяльність_вищого_навчального_закладу.PDF | 476,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.