Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6329
Назва: Функціональна адаптація студентів легкоатлетів до навчально-тренувальної діяльності
Інші назви: Функциональная адаптация студентов легкоатлетов к учебно-тренировочной деятельности
Functional adaptation of students athletes for educational and training activities
Автори: Гриб, Тетяна Олександрівна
Клименченко, Тетяна Григорівна
Гриб, Татьяна Александровна
Клименченко, Татьяна Григорьевна
Hryb, Tatiana
Klymenchenko, Tatiana
Ключові слова: тренувальна діяльність
легка атлетика
студенти
тренировочная деятельность
легкая атлетика
студенты
training activity
athletics
students
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЧНПУ
Бібліографічний опис: Гриб Т. О. Функціональна адаптація студентів легкоатлетів до навчально-тренувальної діяльності [Електронний ресурс] / Т. О. Гриб, Т. Г. Клименченко // Вісник Чернигівського національного педагогічного університету. – Чернигів : ЧНПУ, 2018. – Вип. 151. – С. 222-225.
Короткий огляд (реферат): В представленій статті удосконалено організаційно-методичне забезпечення змісту і методів щодо психологічних особливостей студентів легкоатлетів. Обґрунтовано використання мотиваційних компонентів спрямованих на поліпшення психофізіологічного стану студентів легкоатлетів та їх функціональної готовності до виконання специфічного навантаження у позанавчальний час. Доповнено дані попередніх досліджень про особливості підбору засобів психоемоційного розвантаження та їх змісту. В представленной статье усовершенствовано организационно – методическое обеспечение содержания и методов психологических особенностей студентов легкоатлетов. Обосновано использование мотивационных компонентов направленных на улучшение психофизиологического состояния студентов легкоатлетов и их функциональной готовности к выполнению специфической нагрузки во внеурочное время. Дополнено данные предварительных исследований про особенности способов психоэмоциональной нагрузки и её содержания.
Опис: The research is that: organizational and methodological support has been improved; further development of the study of content and methods regarding the psychological characteristics of athlete students. The use of motivational components of directed psychophysiological state of athletes' students and their functional readiness to perform specific loading in extracurricular time are substantiated. The data of previous studies on the peculiarities of selection of means of psychological emotional unloading and their contents have been supplemented. The results obtained in the studies can be used in the training process as a separated health - preventive unit for optimizing the psychophysiological and functional state of the body of students of athletes in sports and physical education institutions. Also, in the process of practical application, it is possible to dynamically increase the duration of psycho-emotional unloading methods, directing the students' general physical training and the functional readiness of the body to perform a specific load of athletes. Psychophysiological training of trained personsis represented by the formationan dimprovement of essential personality characteristics. Thus, in athletics, on the background of systematic exhausting training, students cross the line of disruption of the psycho-emotional state, which reduces the effectiveness of training, training and competitive activities. The refore, there is a nurgent need for implementation of the program of influence by psychological method sandmeans of restoration on the functional read in esstoper form a specific load of students athletes. In the process of anthropometric and functional research, there is a clear tendency to change the characteristics of the body structure depending on the chosen sports specialization of students during extracurricular time. The relationship between the specialization of athlete students and the indicators of the functional state of the cardiovascular system is determined. The evaluation of the effectiveness of the research results after the introduction of elements of psycho-physiological unloading enabled the predominance of the parasympathetic link of NS.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua/handle/123456789/6329
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття.pdf400,82 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.