Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7671
Title: Implementation of the right totheanti-corruption expertiseas a strategy for the protection of business
Other Titles: Впровадження правих антикорупційних експертиз як стратегія захисту бізнесу
Осуществление правильных антикоррупционных экспертиз как стратегия защиты бизнеса
Authors: Vashchenko, Svitlana
Riabchenko, Yurii
Dzhafarova, Olena
Bila, Victoriia
Aristova, Iryna
Ващенко, Світлана
Рябченко, Юрій
Джафарова, Олена
Біла, Вікторія
Арістова, Ірина
Ващенко, Светлана
Рябченко, Юрий
Джафарова, Елена
Била, Виктория
Аристова, Ирина
Keywords: Anti-Corruption Expertise
Expert
Business Protection
антикорупційна експертиза
експерт
захист бізнесу
антикоррупционная экспертиза
эксперт
защита бизнеса
Issue Date: 2019
Citation: Implementation of the right to the anticorruption expertise as a strategy for the protection of business [Electronic resource] / S. Vashchenko, Y. Riabchenko, O. Dzhafarova [and other] // Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues. – 2019. – Vol. 22, Special Issue 2. – Режим доступу: https://www.abacademies.org/articles/Implementation-of-the-right-to-the-anti-corruption-expertise-as-a-strategy-for-the-protection-of-Business-1544-0044-22-SI-2-378.pdf . – Заголовок з екрану.
Abstract: The article describesthe role and essence of the anti-corruption expertise inthe prevention of corruption. The author proved that the prevention of corruption requires the identification and eradication of the roots of corruption in drafts and existing regulatory legal acts. In the study of the essence of the anti-corruption expertise the attention was paid to the subjects of its implementation.It was proposed to actively involve business in conducting anti-corruption expertise through the Public Councils under the executive and local government bodies, the Council of Business Ombudsman, and civil society institutions. The gaps in the legislation onthepublic anti-corruption expertise were characterized, in particular, the lack of a uniform methodology for its conduct, the procedure for accrediting independent experts, the possibility of using the conclusion of the anti-corruption expertise as evidence in administrative, civil, economic proceedings. In the conclusion, the characteristic features of the anti-corruption expertise were formulated and directions for enhancing the participation of civil society institutions in the realization of the right to the anti-corruption expertise as the main business protection strategy were identified. У статті описано роль та суть антикорупційної експертизи у запобіганні корупції. Автор довів, що запобігання корупції вимагає виявлення та викорінення коріння корупції у проектах та чинних нормативно-правових актах. Вивчаючи суть антикорупційної експертизи, увага приділялась предметам її впровадження. Було запропоновано активно залучати бізнес до проведення антикорупційної експертизи через Громадські ради при виконавчих та місцевих органах влади, Раді. Омбудсмена з бізнесу та інститутів громадянського суспільства. Прогалини в законодавстві про державну антикорупційну експертизу характеризувались, зокрема, відсутністю єдиної методології її проведення, процедурою акредитації незалежних експертів, можливістю використання висновку антикорупційної експертизи як доказів в адміністративних, цивільне, господарське провадження. На закінчення було сформульовано характерні особливості антикорупційної експертизи та визначено напрями посилення участі інститутів громадянського суспільства у реалізації права на антикорупційну експертизу як основної стратегії захисту бізнесу.
Description: В статье описывается роль и сущность антикоррупционной экспертизы в предупреждении коррупции. Автор доказал, что предупреждение коррупции требует выявления и искоренения корней коррупции в проектах и действующих нормативных правовых актах. При изучении сущности антикоррупционной экспертизы было уделено внимание вопросам ее проведения. Было предложено активно привлекать бизнес к проведению антикоррупционной экспертизы через общественные советы при органах исполнительной власти и местного самоуправления, Совете делового омбудсмена и институтов гражданского общества. Пробелы в законодательстве о государственной антикоррупционной экспертизе характеризовались, в частности, отсутствием единой методологии его проведения, процедурой аккредитации независимых экспертов, возможностью использования заключения антикоррупционной экспертизы в качестве доказательств в административном, гражданское, хозяйственное производство. В заключении были сформулированы характерные черты антикоррупционной экспертизы и определены направления расширения участия институтов гражданского общества в реализации права на антикоррупционную экспертизу как основную стратегию защиты бизнеса.
URI: http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7671
Appears in Collections:Статті, тези доповідей



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.