Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8680
Title: Дослідження валового вмісту нікелю та арсену у смугах відведення автошляхів м. Суми
Other Titles: Исследование валового содержания никеля и мышьяка в полосах отвода автодорог м. Сумы
Investigation of gross content of nickel and arsene in motorway trains of Sumy
Authors: Тихонова, Олена Михайлівна
Кирильчук, Катерина Сергіївна
Шаповал, Вікторія Петрівна
Тихонова, Елена Михайловна
Кирильчук, Екатерина Сергеевна
Шаповал, Виктория Петровна
Tykhonova, O. M.
Kyrylchuk, K. S.
Shapoval, V. P.
Keywords: важкі метали
нікель
арсен
тяжелые металлы
никель
мышьяк
heavy metals
nickel
arsenic
Issue Date: 2020
Publisher: СНАУ
Citation: Тихонова О. М. Дослідження валового вмісту нікелю та арсену у смугах відведення автошляхів м. Суми [Електронний ресурс] / О. М. Тихонова, К. С. Кирильчук, В. П. Шаповал // Вісник Сумського національного аграрного університету : науковий журнал. – Сер. «Агрономія і біологія» / Сумський національний аграрний університет. – Суми : СНАУ, 2020. – Вип. 2 (40). – С. 62-71.
Abstract: Питання вивчення забруднюючого впливу автотранспорту на екологічний стан міста важливе і невідкладне. Індикатором цього впливу виступають ґрунти смуг відведення автомагістралей. Міські ґрунти є базовою складовою урбоеко-систем, адже здійснюють ряд найважливіших екологічних і господарських функцій і значною мірою визначають умови життя людей. Мета дослідження полягала у проведенні кількісного аналізу рівня забруднення нікелем та арсеном поверхневого шару ґрунтів смуг відведення основних автотранспортних магістралей м. Суми. Встановлено, що порівняно з фоновою концентрацією, вміст нікелю в грунтах резервно-технологічних смуг на відстані 1‒2 м від дороги перевищено у 2,3 рази на вул. Г. Кондратьєва та Харківській, у 2 рази – на вулицях Металургів та Роменській; на відстані 10‒13 м виявлено перевищення фонової концентрації 26 мг/кг у 2 рази на вул. Г. Кондратьєва, в 1,7 разів – на вул. Роменська, Металургів, Харківська, Ковпака. В грунтах захисних смуг на відстані 50 м від автошляхів перевищення ГДК з урахуванням фону виявлено на вул. Металургів на 30 %, вул. Г. Кондратьєва та Привокзальній ‒ на 6 %. Найнижчій валовий вміст цього елементу виявився на вулицях Героїв Крут та Миру, відповідно 19,5 та 22,5 мг/кг, що нижче кларку на 25 % та 13,5 % відповідно. Перевищення гранично-допустимої концентрації рсену спостерігали практично по всіх вулицях, за виключенням вул. Білопільскої. При цьому в грунтах смуг відведення автошляхів на вулицях Привокзальна, Г. Кондратьєва ГДК перевищено у 2 рази, а по вул. Роменській ‒ у 4 рази. Однак при цьому потрібно зауважити, що при віддаленні від автошляхів рівень забруднення зменшується й знаходиться у межах норми ‒ на відстані 50 м перевищення вмісту арсену на вул. Харківській складає 25 %, Роменській – 12 % від гранично-допустимої концентрації. Вопросы изучения загрязняющего воздействия автотранспорта на экологическое состояние города важное и безотлагательное. Индикатором этого влияния выступают почвы полос отвода автомагистралей. Городские почвы является базовой составляющей урбоэко-систем, ведь осуществляют ряд важнейших экологических и хозяйственных функций и в значительной степени определяют условия жизни людей. Цель исследования заключалась в проведении количественного анализа уровня загрязнения никелем и мышьяком поверхностного слоя почв полос отвода основных автотранспортных магистралей г. Сумы.
Description: The issue of studying the polluting impact of vehicles on the ecological condition of the city is important and urgent. An indicator of this impact are the soils of the right-of-way. Urban soils are a basic component of urban ecosystems, as they perform a number of important ecological and economic functions and largely determine the living conditions of people. The purpose of the study is to conduct a quantitative analysis of the level of nickel and arsenic contamination of the surface ayer of the soil of the right-of-way of the main highways of Sumy. It was found that compared to the background concentration, the nickel content in the soils of the reserve-technological strips at a distance of 1‒2 m from the road is exceeded 2.3 times on the G. Kondratieva and Kharkivska streets, 2 times ‒ on Metallurgiv and Romenska streets; at a distance of 10‒13 m, the background concentration of 26 mg/kg was exceeded 2 times on Gerasim Kondratiev, 1.7 times ‒ on the Romenskaya, Metallurgists, Kharkivskaya, Kovpaka streets. In the soils of protective strips at a distance of 50 m from the roads, the excess of the MPC, taking into account the background, was found on the street. Metallurgiv - by 30 %, Gerasim Kondratiev and Pryvokzalna ‒ by 6 %. The lowest gross content of this element was found on Heroiv Krut and Myru streets, 19.5 and 22.5 mg/kg, respectively, which is 25,0 % and 13.5 % lower than Clark, respectively. Exceeding the maximum allowable concentration of arsenic was observed on almost all streets, except for the Bilopilska street. Thus, in soils of lanes of assignment of highways on Privokzalna, Gerasim Kondratiev streets the maximum concentration limit is exceeded 2 times, and on Romenskaya street – 4 times. However, it should be noted that when moving away from highways, the level of pollution decreases and is within normal limits - at a distance of 50 m exceeding the arsenic content on the Kharkivska street ‒ 25 %, Romenska street – 12 % of the maximum allowable concentration.
URI: http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8680
Appears in Collections:Науковий журнал "Вісник СНАУ"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.pdf811,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.