Please use this identifier to cite or link to this item: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8875
Title: Визначення основних елементів системи управління якістю медичних послуг
Other Titles: Определение основных элементов системы управления качеством медицинских услуг
Defining the main elements of the quality management system of medical services
Authors: Шумкова, Олена Володимирівна
Шумков, Ігор Владиславович
Шумкова, Елена Владимировна
Шумков, Игорь Владиславович
Shumkova, Olena Volodymyrivna
Shumkov, Igor Vladislavovich
Keywords: медична послуга
медична допомога
якість послуг
медицинская услуга
медицинская помощь
качество услуг
medical service
medical care
quality of services
Issue Date: 2020
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Шумкова О. В. Визначення основних елементів системи управління якістю медичних послуг [Електронний ресурс] / О. В. Шумкова, І. В. Шумков // Приазовський економічний вісник : електронне наукове фахове видання. – Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2020. – Вип. 4 (21). – С. 71-75. – Режим доступу : http://pev.kpu.zp.ua/vyusk- . - Заголовок з екрану.
Abstract: Авторами визначено, що проблеми якості медичної допомоги та визначення головних елементів для здійснення їх управління є найбільш актуальною проблемою в системі управління охороною здоров’я, оскільки саме від якості медичних послуг, які надаються, залежить якість життя населення. У досліджені визначено різні підходи до трактування поняття якості медичних послуг та вказано, що якість є змістовним поняттям. Авторами зазначено, що для реалізації ефективного процесу управління якістю медичними послугами необхідно працювати за трьома головними напрямками: структура медичного закладу, ресурси, які забезпечують діяльність медичного закладу та результати діяльності закладу. Автором було проведено оцінку якості надання медичних послуг на прикладі Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний онкологічний диспансер» у відповідності до параметрів структури, ресурсозабезпечення та результативності діяльності та визначено які завдання необхідно реалізувати для покращення якості медичних послуг, що надаються в онкологічному диспансері. Авторами установлено, что проблемы качества медицинской помощи и определения главных элементов для осуществления их управления является наиболее актуальной проблемой в системе управления здравоохранением, поскольку именно от качества медицинских услуг зависит качество жизни населения. В исследовании определены различные подходы к трактовке понятия качества медицинских услуг и указано, что оно является содержательным. Авторами отмечено, что для реализации эффективного процесса управления качеством медицинских услуг необходимо работать по трем основным направлениям: структура медицинского учреждения, ресурсы, которые обеспечивают деятельность медицинского учреждения и результаты деятельности учреждения. Автором была проведена оценка качества предоставления медицинских услуг на примере коммунального некоммерческого предприятия Сумского областного совета «Сумской областной клинический онкологический диспансер» в соответствии с параметрами структуры, ресурсообеспечения и результативности деятельности и определены задачи необходимо реализовать для улучшения качества медицинских услуг в онкологическом диспансере.
Description: The authors identify that health care quality issues and the identification of key elements for quality management are among the most important things for any country, regardless of its political, ideological or economic orientation and model of health care system. The purpose of the article is to study the elements of the quality management system of medical services and determine the main indicators to ensure the provision of quality medical services by a medical institution working in the field of oncology. The study identifies different approaches to the interpretation of the concept of quality of medical services (from the point of view of the International Organization for Standardization, the Law of Ukraine "On State Financial Guarantees of Medical Care" and the order of the Ministry of Health "On Quality Control"). The authors point out that quality is a meaningful concept that is difficult to measure. The quality of medical services is a characteristic that depends not only on the employees of the medical institution who are the parties providing the services, but also on the consumers of medical services. The authors determined that in order to implement an effective process of quality management of medical services it is necessary to work in three main areas: the structure of the medical institution, resources that ensure the medical institution and the results of the work of medical institution, which include volume indicators and performance indicators. The author assessed the quality of medical services on the example of the Municipal Non-Profit Enterprise of the Sumy Regional Council «Sumy Regional Clinical Oncology Center» in accordance with the parameters of the structure, resource supply and performance. The authors identified the tasks to be implemented to improve the quality of medical services provided in the oncology center. The article established that in order to provide quality medical services by medical institutions, it is necessary to provide a quality approach to quality assurance at all stages of providing medical services to consumers with mandatory involvement of the population, health care institutions, public authorities and investors.
URI: http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8875
Appears in Collections:Статті, тези доповідей

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шумкова О.В_Шумков І.В..pdf474,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.