Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/10708
Назва: | Судова правотворчість судів, органів державного правління та місцевого самоврядування |
Інші назви: | Judicial law-making of courts and law-making of state administration and local self-government bodies |
Автори: | Ясинок, Д. М. Yasynok, D. M. |
Ключові слова: | судова правотворчість правозастосовча практика законодавчі прогалини judicial law-making law-enforcement practice legislative gaps |
Дата публікації: | 2023 |
Бібліографічний опис: | Ясинок Д. М. Судова правотворчість судів, органів державного правління та місцевого самоврядування [Електронний ресурс] / Д. М. Ясинок // Юридичний науковий електронний журнал. – 2023. – № 2. – С. 210-214. |
Короткий огляд (реферат): | В статті проведено дослідження локальної правотворчості у сфері цивільного судочинства та органів державного управління і місцевого самоврядування. Розкрито особливості такої правотворчості в умовах реалій сьогодення. Звернуто увагу на те, що правозастосовчий процес у сфері державного управління та місцевого самоврядування не має своєї законодавчо урегульованої процедури, хоча і може мати процес узгодження. Рішення правового характеру приймаються службовими чи посадовими особами органів державного управління та місцевого самоврядування і відразу стають обов’язковими до виконання всіма особами, які зобов’язані на їх виконання відповідно до своїх трудових обов’язків, а в окремих випадках і всього населення. На відміну від такого підходу до правозастосування на рівні державного управління та місцевого самоврядування, правотворчий процес у сфері цивільного судочинства характеризується: а) наявністю спеціального суб’єкта, яким є суд; б) такий процес може мати місце лише при наявності звернення особи до суду за захистом свого порушеного, невизнаного чи оспорюваного права, свободи чи законного інтересу; в) за наявності спеціальної процедури, яка урегульована процесуальним законодавством і може мати місце лише в межах процесуальної форми судових засідань; г) дослідження наявних доказів в процесі змагальності сторін; ґ) за наявності неповноти, не точності чи спірності норм права, або їх відсутності. Разом з тим, спільним для правотворчого процесу в обох правотворчих групах є те, що суспільні відносини як спірного (судового) так і безспірного (управлінського) характеру набувають свого локального урегулювання при відсутності норм права чи норм їх неповноті, нечіткості чи суперечливості, при неможливості застосування правових аналогій. При наявності таких обставин, суддя змушений вдаватись до судової правотворчості як за рахунок правотлумачення, так і застосування правових аналогій, вносячи певні вкраплення правової новизни в той чи інший правозастосовчий процес. В окремих випадках при відсутності правого урегулювання спірних відносин судова правотворчість зводиться до формування нових правових понять, принципів та положень, які дають можливість по новому поглянути на наявність тих чи інших суспільних відносин, які набули спірного характеру. Аналогічний підхід, до правотворчості має місце і у сфері державного управління та місцевого самоврядування. І хоча ні суд, ні органи державного управління чи місцевого самоврядування, їх службові та посадові особи не мають повноважень на творення права, але об’єктивна наявність щодо стрімкого розвитку суспільних відносин об’єктивно порушує законодавчі прогалини, а відтак між реальністю і правом починають утворюватись розриви, що приводять до правозастосовчих ускладнень, які часто неможливо подолати за рахунок правових аналогій чи тлумачення норм права з метою розширення горизонту їх змістовно-правової суті. Не дивлячись на такі ускладнення законодавець заборонив судам відмовляти особі в правосудді з підстав відсутності, неповноти, неточності, чи спірності норм права. З цих підстав хоча і опосередковано, але законодавець надав можливість судам і зокрема Верховному Суду при наявності виключної правової проблеми долати її, розвиваючи в такий спосіб право та формуючи єдину правозастосовчу практику (ч. 5 ст. 403 ЦПК України) Безумовно, такі положення повинні ґрунтуватися на суспільних цінностях, принципах права та нормах моралі. Ці та інші питання правотворчої практики у сфері державного управління та місцевого самоврядування, а також правової природи правотворчої практики судів досліджуються в даній роботі. |
Опис: | The article examines local law-making in the field of civil justice and state administration and local self-government bodies. The peculiarities of such law-making in the conditions of today’s realities are revealed. Attention was drawn to the fact that the law enforcement process in the field of state administration and local self-government does not have its own legally regulated procedure, although it may have a process of coordination. Decisions of a legal nature are made by officials or officials of state administration and local self-government bodies and immediately become mandatory for implementation by all persons who are obliged to implement them in accordance with their work duties, and in some cases, the entire population. In contrast to this approach to law enforcement at the level of state administration and local self-government, the law-making process in the field of civil justice is characterized by: a) the presence of a special entity, which is a court; b) such a process can take place only if there is a person’s appeal to the court to protect their violated, unrecognized or disputed right, freedom or legitimate interest; c) for the novelty of a special procedure, which is regulated by procedural legislation and can take place only within the procedural form of court hearings; d) research of the available evidence in the process of competition between the parties; e) in the presence of incompleteness, inaccuracy or dispute of legal norms, or their absence. At the same time, common to the law-making process in both law-making groups is the fact that social relations, both of a contentious (judicial) and non-contentious (administrative) nature, acquire their local regulation in the absence of legal norms or norms of their incompleteness, vagueness or contradiction, in the event of impossibility of application legal analogies. In the presence of such circumstances, the judge is forced to resort to judicial law-making both at the expense of legal interpretation and the application of legal analogies, introducing certain interspersions of legal novelty into this or that law enforcement process. In some cases, in the absence of a legal settlement of disputed relations, judicial lawmaking is reduced to the formation of new legal concepts, principles and provisions, which make it possible to take a new look at the presence of certain social relations that have acquired a controversial nature. A similar approach to law-making takes place in the sphere of state administration and local self-government. And although neither the court, nor the bodies of state administration or local self-government, their officials and officials have the authority to create law, the objective existence of the rapid development of social relations objectively violates legislative gaps, and as a result, gaps begin to form between reality and the law, which lead to law enforcement complications that are often impossible to overcome due to legal analogies or interpretation of legal norms with the aim of expanding the horizon of their substantive and legal essence. Despite such complications, legislators forbade courts to deny justice to a person on the grounds of absence, incompleteness, inaccuracy, or dispute of legal norms. For these reasons, although indirectly, the legislator gave the opportunity to the courts, and in particular the Supreme Court, in the presence of an exceptional legal problem, to overcome it, thus developing the law and forming a unified law enforcement practice (Part5 of Article403 of the Code of Civil Procedure of Ukraine) on social values, principles of law and norms of morality. These and other issues of law-making practice in the field of state administration and local self-government, as well as the legal nature of the law-making practice of courts are investigated in this work. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10708 |
Розташовується у зібраннях: | Статті, тези доповідей |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
(2)Ясинок Д.М. СУДОВА ПРАВОТВОРЧІСТЬ СУДІВ, ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОГО ПРАВЛІННЯ.pdf | 371,61 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.