Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/10949
Назва: Землевпорядкування та оцінка нанесеної шкоди землекористуванню на територіях, що зазнали військових дій в Україні
Інші назви: Land management and assessment of damage to land use in the territories that have undergone military operations in Ukraine
Автори: Третяк, А. М.
Третяк, В. М.
Капінос, Н. О.
Гетманьчик, І. П.
Третяк, Р. А.
Tretyak, A. M.
Tretyak, V. M.
Kapinos, N. O.
Hetmanchyk, I. P.
Tretyak, R. A.
Ключові слова: землевпорядкування
оцінки нанесеної шкоди земельним та іншим природним ресурсам
воєнні дії
land planning
assessment of damage to land and other natural resources
militaryaction
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Землевпорядкування та оцінка нанесеної шкоди землекористуванню на територіях, що зазнали військових дій в Україні [Електронний ресурс] / А. М. Третяк, В. М. Третяк, Н. О. Капінос [та ін.] // Агросвіт. – 2022. – № 11-12. – С. 3-11.
Короткий огляд (реферат): З'ясовано, що існуюче законодавчо-нормативне та методичне забезпечення землевпорядкування та оцінки нанесеної шкоди землекористуванню на територіях, що зазнали військових дій в Україні, не відображає зміст необхіднихземлевпорядних та відновлювальних робіт із відновлення земельних та інших природних ресурсів. Обгрунтовано, щодля розрахунків шкоди, завданої земельним ресурсам територіальних громад та землекористуванню природно-запо-відному фонду і іншого природоохоронного призначення, що знищені або порушені бойовими діями та терористичними актами військовою агресією російської федерації можна використовувати нормативи затверджені постановоюКабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р. N 1279, Методику оцінки збитків від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 р. N 175, Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства проохорону та раціональне використання водних ресурсів. Крім того, необхідно терміново розробити і затвердити цілунизку нормативно-методичних документів що здійснення оцінки завданої шкоди. Приведено склад та зміст проектів комплексних планів територіально-просторового відновлення та розвитку землекористування на територіях, що зазнали прямої шкоди внаслідок надзвичайних ситуацій, бойових дій та терористичних актів. Для реалізації запропонованих пропозицій щодо здійснення землеустрою необхідно здійснити законодавчі зміни і доповнення до земельного кодексу України та законів України "Про землеустрій", "Про охорону земель" та інших, методично-нормативне і інституційне забезпечення вказаного комплексу землевпорядних заходів.
Опис: It was found out that the existing legislative and methodological support for land management and assessment ofdamage to land use in areas affected by hostilities in Ukraine do not reflect the content of the necessary land managementand restoration work to restore land and other natural resources. It is substantiated that the norms approved by theCabinet of Ministers of Ukraine of November 17, 1997 can be used to calculate the damage caused to land resources ofterritorial communities and land use of nature reserves and other nature protection, destroyed or violated by hostilitiesand terrorist acts by military aggression of the Russian Federation. The norms are: N 1279, Methodology for assessinglosses from the consequences of emergencies of man-made and natural nature by the Cabinet of Ministers of Ukrainedated February 15, 2002; N 175, Methodology for calculating compensation for damages caused to the state due toviolations of legislation on protection and rational use of water resources. In addition, it is urgent to develop and approvea number of normative and methodological documents that assess the damage. In this regard, there is a need to developappropriate regulatory and methodological documents for countryside comunities, including: 1) land inventory and theidentification of rights to land and other natural resources destroyed or damaged as a result of emergencies, hostilitiesand terrorist acts; 2) composition and content of technical documentation on inventory of land plots and identificationof rights to land and other natural resources destroyed or damaged as a result of emergencies, hostilities and terroristacts; 3) methodological recommendations for recording direct damage to the productive potential of land (soil) andother natural resources, biodiversity and property (except buildings and structures due to armed aggression of the RussianFederation; 4) methods and procedures for assessing the value of damage to land use, productive land potential of land(soil) and other natural resources, biodiversity and property (except buildings and structures) destroyed or damaged asa result of emergencies, hostilities and terrorist acts, 5) composition and content of technical documentation to assessthe value of damage to land use, productive potential of land (soil) and other natural resources, biodiversity and property(except buildings and structures) destroyed or damaged as a result of emergencies, hostilities and terrorist acts, 6) theprocedure for developing comprehensive plans for territorial and spatial restoration and development of land use inareas that have suffered direct damage as a result of emergencies, hostilities and terrorist acts. This problem is partiallycovered in the collective monograph of A. Tretіak and other "Terytorial'no-prostorove planuvannia: bazovi zasady teorii,metodolohii, praktyky"; 7) the composition and content of draft comprehensive plans for territorial and spatial restorationand development of land use in areas that have suffered direct damage as a result of emergencies, hostilities and terroristacts. It is proposed that the development of comprehensive plans for territorial and spatial restoration and developmentof land use of countryside communities, in structure and content should include: 1) Analysis and assessment ofanthropogenic disturbance of land and other natural resources and property in need of restoration; 2) Assessment ofenvironmental stability and safety for the livelihoods of the population of land use; 3) Development of land planning andlegal rehabilitation measures to stabilize the use of land and other natural resources and property, as well as sustainabledevelopment of land use; 4) Development of land planning and urban planning measures for the restoration anddevelopment of land use of housing and public buildings; 5) Development of land planning and urban planning measuresfor the restoration and development of land use of road and engineering infrastructure; 6) Development of land planningmeasures for the restoration and development of land use of nature reserves and other environmental purposes; 7)Development of land planning measures for the restoration and development of forestry land use; 8) Development ofland planning measures for the restoration and development of water management land use; 8) Development of landplanning measures for the restoration and development of agricultural land use; 9) Development of land planning measuresfor the restoration and development of health and recreational land use; 10) Development of land planning measures forthe restoration and development of land use in industry and other purposes; 11) Comprehensive assessment ofenvironmental, economic, social, budgetary and investment efficiency of regenerative and land use development measures;12) Increased needs of financial and other resources, their approximate sources and the order of implementation ofmeasures over time.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10949
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
3.pdf3,58 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.