Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/3485
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorБілокопитов, В. І.-
dc.contributor.authorБелокопытов, В. И.-
dc.contributor.authorBilokopytov, V. I.-
dc.date.accessioned2016-06-14T11:42:09Z-
dc.date.available2016-06-14T11:42:09Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationБілокопитов В. І. Основні аспекти міжнародного виміру процесу забезпечення якості вищої освіти [Електронний ресурс] / В. І. Білокопитов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – у друці.uk_UK
dc.identifier.urihttp://repo.sau.sumy.ua/handle/123456789/3485-
dc.descriptionThe main aspects of national dimension of higher education quality assurance have been determined in the article. They are quality education management, licensing, certification, accreditation, quality assessment, audit, monitoring, rating. As for international dimension the main aspects of higher education quality assurance are internationalization, globalization, Europeanization, regionalization, integration. Internationalization involves both changes in curricula, programs of higher education and mobility of students, teachers, administration, training programs and institutions engaged in education. Internationalization of education is interpreted as: a) implementation of international educational content, international teaching materials, forms of activity; b) the integration of international and intercultural dimension in teaching, research, social services; c) process that includes not only changes in the curriculum and student mobility, but also mobility of teachers and administrators, specially designed strategy of higher education adaptation to new conditions to profit from internationalization. Factors that contribute to internationalization acceleration: 1) large-scale participation in higher education; 2) development of global service competition and internationalization of labor markets; 3) cost reduce of transport services; 4) the ability to obtain rapid information. The term "globalization" combines a number of related concepts: the internationalization of production, trade, finance, development of international corporations; international mobility of professionals, international communication flows; global exchange of ideas and concepts, export of western values, the spirit of democracy, ecological awareness; development of international civil society organizations; the growing importance of international law standards to determine the national legislation. Modern concept of "Europeanization" includes two contradictory trends. On the one hand, regionalization in higher education could be defined as the process of regional cooperation increasing. On the other hand, regionalization in higher education is an integral part of the globalization process in the sense that cooperation between neighbors strengthens to counter pressure from other countries and regions of the world. Integration is defined as the union of organized people communities in certain areas, depending on the decision, will and aspirations of people.uk_UK
dc.description.abstractУ статті виокремлено основні аспекти розгляду процесу забезпечення якості вищої освіти у національному вимірі; визначено поняття, які характеризують міжнародний вимір забезпечення якості вищої освіти; висвітлено інтернаціоналізацію вищої освіти у наукових роботах вітчизняних та зарубіжних дослідників; схарактеризовано два виміри та причини розвитку інтернаціоналізації вищої освіти; наголошено на феномені глобалізації вищої освіти; проаналізовано вплив процесів інтернаціоналізації та глобалізації на якість вищої освіти; показано принципову відмінність між поняттями «інтернаціоналізація» та «глобалізація»; розглянуто сучасні концепції європеїзації, регіоналізації та інтеграції. В статье выделены основные аспекты рассмотрения процесса обеспечения качества высшего образования в национальном измерении; определены понятия, которые характеризуют международное измерение обеспечения качества высшего образования; высветлена интернационализация в научных работах отечественных и зарубежных исследователей; охарактеризованы два измерения и причины развития интернационализации высшего образования; уделено внимание феномену глобализации высшего образования; проанализовано влияние процессов интернационализации и глобализации на качество высшего образования; показано принципиальное различие между понятиями «интернационализация» и «глобализация»; рассмотрены современные концепции европеизации, регионализации и интеграции.uk_UK
dc.language.isootheruk_UK
dc.publisherСумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренкаuk_UK
dc.subjectвища освітаuk_UK
dc.subjectякість вищої освітиuk_UK
dc.subjectглобалізаціяuk_UK
dc.subjectвысшее образованиеuk_UK
dc.subjectкачество высшего образованияuk_UK
dc.subjectглобализацияuk_UK
dc.subjecthigher educationuk_UK
dc.subjectquality of educationuk_UK
dc.subjectglobalizationuk_UK
dc.titleОсновні аспекти міжнародного виміру процесу забезпечення якості вищої освітиuk_UK
dc.title.alternativeОсновные аспекты международного измерения процесса обеспечения качества высшего образованияuk_UK
dc.title.alternativeThe Main Aspects of International Dimension of Quality Assurance in Higher Educationuk_UK
dc.typeOtheruk_UK
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
стаття 2.pdf196,33 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.