Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6239
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorХоменко, Лідія Миколаївна-
dc.contributor.authorХоменко, Лидия Николаевна-
dc.contributor.authorKhomenko, Lidiia Mykolaivna-
dc.date.accessioned2019-01-04T07:47:11Z-
dc.date.available2019-01-04T07:47:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationХоменко Л. Підручники та посібники з іноземної мови як засіб реалізації змісту іншомовної освіти у вищих навчальних аграрних закладах України (друга половина 40-х – 80-ті рр. ХХ ст. [Електронний ресурс] / Л. Хоменко // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / ред. кол.: А. А. Сбруєва (гол. ред.[та інші]). - Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. - №5(79). - С. 360-370.uk_UK
dc.identifier.urihttp://repo.snau.edu.ua/handle/123456789/6239-
dc.descriptionThe purpose of the article is to investigate how the content of a foreign language education was implemented in textbooks and methodological manuals on a foreign language in higher agricultural educational institutions of Ukraine during the second half of the 40's - 80's of the twentieth century. Research methods: theoretical analysis, comparison and generalization of sources. Results: the educational and educative directions of the content of textbooks and methodological manual on a foreign language of the studied period have been revealed. Practical significance: the study, based on historical experience, makes it possible to identify ways of improving the educational literature on a foreign language, which is used in training specialists in institutions of higher education of the agricultural profile. Conclusions and prospects for further scientific research: it has been found out that as a means of realizing the content of foreign language education in higher agrarian educational institutions of Ukraine textbooks and methodological manuals on a foreign language during the period under study underwent two stages in their development, both having their peculiarities. The first stage covers the second half of the 1940's - 50's. It was characterized by the fact that textbooks and tutorials focused on the development of the ability to read and master knowledge of grammar. The educational material used in agrarian higher educational institutions of Ukraine was represented by grammatical constructions, overloaded with rules and explanations. Texts selected for textbooks and tutorials were to cultivate a sense of love for the homeland, devotion to the ideas of internationalism, solidarity with the working and oppressed peoples of the world. At the second stage, which covered the 60's - 80's, the educational material was subordinated to the task of practical language acquisition that was understood as comprehensive reading of special literature and oral communication on professional topics, the amount of theoretical information on grammar and linguistics being reduced. Further research will be aimed at analyzing of structural components of foreign language textbooks and tutorials that were used in higher agricultural educational institutions of Ukraine.uk_UK
dc.description.abstractМета статті: дослідити як протягом другої половини 40-х – 80-х рр. ХХ ст. у підручниках та навчальних посібниках з іноземної мови реалізовувався зміст іншомовної освіти у вищих аграрних навчальних закладах України. Методи дослідження: теоретичний аналіз, порівняння та узагальнення джерел. Результати дослідження: розкрито навчальне та виховне спрямування змісту підручників та посібників з іноземної мови досліджуваного періоду. Практичне значення: дослідження, на основі історичного досвіду, дозволяє виявити шляхи удосконалення навчальної літератури з іноземної мови, що використовується при підготовці фахівців у закладах вищої освіти аграрного профілю. Висновки та перспективи подальших наукових розвідок: встановлено, що як засіб реалізації змісту іншомовної освіти у вищих аграрних навчальних закладах України підручники та посібники з іноземної мови протягом досліджуваного періоду у своєму розвитку пройшли два етапи, які мали свої характерні особливості. Подальшого вивчення потребує аналіз структурних компонентів підручників та посібників з іноземної мови, що використовувалися у вищих аграрних навчальних закладах України. Цель статьи: исследовать как начиная со второй половины 40-х и по 80-е годы ХХ ст. в учебниках и учебных пособиях по иностранному языку реализовывалось содержание иноязычного образования в высших аграрных учебных заведениях Украины. Методы исследования: теоретический анализ, сравнение и обобщение источников. Результаты исследования: раскрыты учебное и воспитательное направления содержания учебников и пособий по иностранному языку исследуемого периода. Практическое значение: исследование, на основе исторического опыта, позволяет выявить пути совершенствования учебной литературы по иностранному языку, которая используется при подготовке специалистов в учреждениях высшего образования аграрного профиля. Выводы и перспективы дальнейших научных исследований: установлено, что как средство реализации содержания иноязычного образования в высших аграрных учебных заведениях Украины учебники и пособия по иностранному языку в течение исследуемого периода в своем развитии прошли два этапа, которые имели свои характерные особенности. Дальнейшего изучения требует анализ структурных компонентов учебников и пособий по иностранному языку, используемых в высших аграрных учебных заведениях Украины.uk_UK
dc.language.isootheruk_UK
dc.publisherСумДПУ ім. А. С. Макаренкаuk_UK
dc.subjectпідручник та посібник з іноземної мовиuk_UK
dc.subjectзміст освітиuk_UK
dc.subjectіншомовна освітаuk_UK
dc.subjectучебник и пособие по иностранному языкуuk_UK
dc.subjectсодержание образованияuk_UK
dc.subjectиноязычное образованиеuk_UK
dc.subjecttextbooks and methodological manuals on a foreign languageuk_UK
dc.subjecteducation contentuk_UK
dc.subjectforeign educationuk_UK
dc.titleПідручники та посібники з іноземної мови як засіб реалізації змісту іншомовної освіти у вищих навчальних аграрних закладах України (друга половина 40-х – 80-ті рр. ХХ ст.)uk_UK
dc.title.alternativeУчебники и пособия по иностранному языку как средство реализации содержания иноязычного образования в высших аграрных учебных заведениях Украины (вторая половина 40-х – 80-е гг. ХХ ст.)uk_UK
dc.title.alternativeTextbooks and methodological manuals on a foreign language as a means of implementing the content of a foreign language education in higher agricultural educational institutions of Ukraine (second half of the 40's - 80's of XX-th century)uk_UK
dc.typeOtheruk_UK
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Хоменко Л. Підручники та посібники.pdf709,92 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.