Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7240
Назва: Вплив колового тренування на розвиток м’язової витривалості студенток спеціальної медичної групи
Інші назви: Влияние круговой тренировки на развитие мышечной выносливости студенток специальной медицинской группы
Influence of circular training on development of muscular endurance female students in special medical group
Автори: Самохвалова, Ірина Юріївна
Самохвалова, Ирина Юрьевна
Samokhvalova, І.
Ключові слова: м’язова витривалість
студенти спеціальної медичної групи
колове тренування
мышечная выносливость
студенты специальной медицинской группы
круговые тренировки
muscular endurance
students of a special medical group
circle workout
Дата публікації: 2019
Видавництво: ЧНПУ
Бібліографічний опис: Самохвалова І. Ю. Вплив колового тренування на розвиток м’язової витривалості студенток спеціальної медичної групи [Електронний ресурс] / І. Ю. Самохвалова // Вісник Прикарпатського університету. – Сер. «Фізична культура» / Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2019. – Вип. 32. – С. 113-116.
Короткий огляд (реферат): В статті проведений аналіз динаміки зміни показників силової витривалості студенток, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи під час занять з фізичного виховання. Педагогічний експеримент проведений на базі Сумського національного аграрного університету. В тестуванні взяли участь 15 студенток першого курсу, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи. Порівняльний аналіз результатів тестування до і після проведення педагогічного експерименту засвідчив вірогідні зміни м’язової витривалості всіх досліджуваних м’язових груп. Абсолютні значення вказують на середній рівень досягнень студенток. Встановлено, що застосування силових вправ в процесі фізичного виховання студенток спеціальної медичної групи, які передбачали виконання їх в динамічному і статичному режимах з використанням власної ваги, еластичних гумових стрічок, опору партнера, тренажерів з постійним та змінним обтяженнями 20-60% від максимального забезпечує вірогідні зміни м’язової витривалості. В статье проведен анализ динамики изменения показателей силовой выносливости студенток, которые по состоянию здоровья отнесены к специальной медицинской группе во время занятий по физическому воспитанию. Педагогический эксперимент проведен на базе Сумского национального аграрного университета. В тестировании приняли участие 15 студенток первого курса, которые по состоянию здоровья отнесены к специальной медицинской группе. Сравнительный анализ результатов тестирования до и после проведения педагогического эксперимента показал возможные изменения мышечной выносливости всех исследуемых мышечных групп. Абсолютные значения указывают на средний уровень достижений студенток. Установлено, что применение силовых упражнений в процессе физического воспитания студенток специальной медицинской группы, которые предусматривали выполнение их в динамическом и статическом режимах с использованием собственного веса, эластичных резиновых лент, сопротивления партнера, тренажеров с постоянным и переменным отягощениями 20-60% от максимального обеспечивает достоверные изменения мышечной выносливости.
Опис: The article analyzes dynamics changes in indicators of power endurance female students, which, by their health, are classified in a special medical group during physical education classes. The pedagogical experiment was conducted on the basis of Sumy National Agrarian University. In the test was attended by 15 first-year students who, by their health, are referred to a special medical group. To determine the level of development of muscular endurance students used the following tests: lifting the body from a lying position; bending arms in the emphasis on knees for 30 sec.; keeping position sitting near the wall. The development of muscular endurance was carried out by the method of circular workout with application of developed complexes of power exercises which provided for their implementation in dynamic and static regimes using own weight, with elastic rubber belts, partner's resistance, using simulators. Each time students performed 10-15, and in some exercises 40 repetitions. The size of the resistance, or the encumbrance, was 20-60% of the maximum for each student in particular. For performance of exercises in one approach were allocated 15 - 80 sec. The interval between the execution of the next exercise was in the first circle one minute and in the second one - 2 minutes. After and before each exercise, the students measured heart rate. It was allowed to increase the heart rate after performing the load up to 160 beats / min., and before the exercise - 120 beats / min.. Duration of the pedagogical experiment was four months with the frequency of classes twice a week. The duration of each training is 90 minutes. A comparative analysis of the test results before and after the pedagogical experiment showed probable changes in muscular endurance of all studied muscle groups. So, the dynamic muscular endurance of skeletal muscle of the abdomen increased by 40, 84%, shoulder girdle - 29.68%, and muscles of the lower extremities - by 19.99%. Absolute values indicate the average level of student achievements. Installed that the use of force exercises in the process of physical education of female students in special medical group , which provided for their implementation in dynamic and static modes using their own weight, elastic rubber tapes, partner resistance, permanent and variable weight training simulators of 20-60% of the maximum, provides for possible changes in muscular endurance.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua/handle/123456789/7240
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Самохвалова - конференція.pdf412,19 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.