Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8893
Назва: Організація безпаперового управлінського обліку на підприємствах малого бізнесу
Інші назви: Организация безбумажного управленческого учета на предприятиях малого бизнеса
Organization of paperless management accounting in small business enterprises
Автори: Гаркуша, Сергій Анатолійович
Гаркуша, Сергей Анатольевич
Harkusha, Serhii
Ключові слова: управлінський облік
мале підприємство
автоматизація обліку
управленческий учет
малое предприятие
автоматизация учета
management accounting
small business
accounting automation
Дата публікації: 2021
Бібліографічний опис: Гаркуша С. А. Організація безпаперового управлінського обліку на підприємствах малого бізнесу [Електронний ресурс] / С. А. Гаркуша // Економіка та суспільство. – 2021. – № 23. – Режим доступу : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/155. - Заголовок з екрану.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню організації безпаперового управлінського обліку на малих підприємствах. На сьогоднішній день значні зміни умов господарювання, що відбуваються в економіці країни, вимагають підвищення якості інформації, яку використовують для прийняття управлінських рішень. Досліджено основні переваги та недоліки основних систем управлінського обліку та показані найбільш типові проблеми, що виникають у сучасних умовах при впровадженні управлінського обліку на малих підприємствах України. Порівняно особливості систем обліку за МСФЗ і НП(С)БО для використання в управлінському обліку. Розглянуто програмне забезпечення для ведення управлінського обліку малими підприємствами. Що стосується обмежень дослідження, слід визнати, що дослідження було зосереджено виключно на впроваджені управлінського обліку на малих підприємствах. Статья посвящена исследованию организации безбумажного управленческого учета на малых предприятиях. На сегодняшний день значительные изменения условий хозяйствования, происходящие в экономике страны, требуют повышения качества информации, используемой для принятия управленческих решений. Исследованы основные преимущества и недостатки основных систем управленческого учета и показаны наиболее типичные проблемы, возникающие в современных условиях при внедрении управленческого учета на малых предприятиях Украины. Проведено сравнение особенностей систем учета по МСФО и НП(С)БУ для использования в управленческом учете. Рассмотрены программное обеспечение для ведения управленческого учета малыми предприятиями. Что касается ограничений исследования, следует признать, что исследование было сосредоточено исключительно на внедрены управленческого учета на малых предприятиях.
Опис: The article considers the organization of paperless management accounting in small enterprises. It is determined that management accounting is the basis of a paperless information system, which allows you to make informed management decisions, both in the short and long term. It is established that it is expedient for small business to introduce paperless management accounting, as: small business is strongly influenced by external changes; management accounting needs to be adjusted so that it is as clear as possible; with the established account it is possible to analyze consequences of decisions; accounting helps manage cash flows. A comparison of the features of IFRS and NAR (S) accounting systems for use in management accounting was performed. It is concluded that the financial data of IFRS are more suitable for management purposes, as initially these standards were created taking into account the needs of investors to make economic decisions, the principles and objectives of IFRS largely correspond to the principles and objectives of management accounting. The tasks of the implemented system of management accounting at the small enterprise which consist in the control of economic efficiency of work of the enterprise and the centers of responsibility are defined; improving the system of operational management of the enterprise; ensuring effective control over the availability, rational distribution, movement of property, labor, financial and material resources for the rapid achievement of goals by the enterprise, etc. The software for paperless management accounting is given and their characteristic is given. It is established that any program will have both positive and negative components, as developers will never be able to take into account all the variety of factors and the rate of change in market conditions in today's world. It is concluded that when organizing a system of paperless management accounting in small businesses, errors often occur: managers of small businesses seek to automate all processes; insufficient funding; lack of clear tasks. The introduction of a paperless management accounting system allows the company's management to make the right decisions based on data on the economic condition of the enterprise.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8893
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гаркуша.pdf200,98 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.