Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://repo.snau.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9064
Назва: Удосконалення методів фінансування закладів освіти з місцевого бюджету
Інші назви: Совершенствование методов финансирования учреждений образования из местного бюджета
Improving methods of financing educational institutions from the local budget
Автори: Рибіна, Лариса Олександрівна
Рыбина, Лариса Александровна
Rybina, Larysa Alexandrovna
Ключові слова: заклад освіти
місцевий бюджет
програмно-цільовий метод
учебное заведение
местный бюджет
программно-целевой метод
educational institution
local budget
program-target method
Дата публікації: 2021
Видавництво: Класичний приватний університет
Бібліографічний опис: Рибіна Л. О. Удосконалення методів фінансування закладів освіти з місцевого бюджету [Електронний ресурс] / Л. О. Рибіна // Приазовський економічний вісник : електронний науковий журнал. - Запоріжжя : Класичний приватний університет, 2021. - №2 (25). - С. 175-180
Короткий огляд (реферат): У статті автором розглянуто переваги використання програмно-цільового методу фінансування освіти з місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації порівняно із традиційним кошторисним методом фінансування та визначено доцільність його подальшого вивчення та впровадження в українську практику бюджетного фінансування закладів освіти. Автором систематизовано і наведено основні характеристики концепції бюджетування, орієнтованого на результат, яка лежить в основі програмно-цільового методу фінансування закладів освіти з місцевих бюджетів. Встановлено, що впровадження програмно-цільового методу фінансування загальноосвітньої школи на місцевому рівні сприяє поліпшенню якості бюджетних послуг шляхом підвищення відповідальності виконавців програм (надавачів послуг) та порівняння затрат і результатів від надання таких послуг для суспільства. В статье автором рассмотрены преимущества использования программно-целевого метода финансирования образования из местных бюджетов в условиях бюджетной децентрализации по сравнению с традиционным сметным методом финансирования и определена целесообразность его дальнейшего изучения и внедрения в украинскую практику бюджетного финансирования учебных заведений. Автором систематизированы и приведены основные характеристики концепции бюджетирования, ориентированного на результат, которая лежит в основе программно-целевого метода финансирования учебных заведений из местных бюджетов. Установлено, что внедрение программно-целевого метода финансирования общеобразовательной школы на местном уровне способствует улучшению качества бюджетных услуг путем повышения ответственности исполнителей программ (поставщиков услуг) и сравнения затрат и результатов от предоставления таких услуг для общества.
Опис: The education system is a significant basis for the development of both society and an individual. With the help of education, the future development potential of the state is formed, both in economic and spiritual terms. It was revealed that today the financing mechanism of the school is closely related to its management system, due to which the methods of administrative distribution of financial resources prevail at the local level, the planning of expenses for the maintenance of the school is carried out on the basis of last year's expenses, and only protected items of expenditure are mainly provided with full funding. All this prompts school leaders to solve a significant part of financial problems at the expense of parents or sponsorship, and not by conducting effective financial and economic activities of the institution, responsible spending of budgetary funds. It has been substantiated that it is efficient to finance the school with the help of the target-oriented format of the local budget execution, which is constantly being improved. When developing a budget program, the main administrators of budget funds need to clearly understand how to measure the results of its implementation. It is to measure such results that effective indicators of the implementation of budget programs are used - indicators, on the basis of which the assessment and analysis of the effectiveness of the use of budget funds provided for the implementation of the budget program (subprogram) is carried out to achieve the goal of the budget program (subprogram) and the implementation of its tasks. The introduction of a program-targeted method of forming a school budget, focused on the result, as a mechanism for financing the activities of budgetary institutions, eliminates the shortcomings of the estimated financing method. The target-oriented method assumes the definition of the goal to be achieved as a result of the use of budgetary funds, and provides information on the quality of service delivery, the resulting social effect. The program-target planning method is at the heart of the results-based budgeting model, it involves the formation of a program budget that combines the requirements for the planned result and for the allocation of resources.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9064
Розташовується у зібраннях:Статті, тези доповідей

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Рибіна Л.О. Удосконалення методів фінансування.pdf516,8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.