Короткий опис(реферат):
У дисертації здійснено комплексне дослідження теоретико-правових засад правового регулювання міграції, генези міжнародної та національної нормативно-правової бази, сучасних факторів впливу на соціально-трудове регулювання міграції, сформовано концептуальні пропозиції, об’єднані за напрямами реалізації та спрямовані на покращення міграційного профілю України. Актуальність дисертаційного дослідження зумовлена теоретичною та практичною значущістю питання, необхідністю наукового осмислення національного вектора соціально-трудового регулювання міграції як складової правової системи, що розвивається, з урахуванням глобальних викликів, світових досягнень та цінностей. Інтеграція України в єдиний європейський простір зумовлює актуальність аналізу національних міграційних процесів у контексті європейських шляхів міграції через дослідження історико-правових та глобалізаційних факторів становлення і розвитку системи правового регулювання міграції, вивчення зарубіжного досвіду регулювання трудової міграції в контексті можливого використання його окремих елементів у національному правовому полі.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що дисертаційна робота є новим та оригінальним за змістом дослідженням, яке присвячено соціально-трудовим особливостям правового регулювання міграції на основі комплексного аналізу статистичних даних, теоретичних та практичних проблем формування термінологічного інструментарію, генези становлення та розвитку національного міграційного законодавства та його відповідності міжнародним стандартам, досвіду соціально-трудового регулювання ринку праці в європейських країнах. Сформовано пропозиції з удосконалення правового регулювання відносин у міграційній сфері, враховуючи необхідність досягнення цілей сталого розвитку в умовах дії воєнного стану
Зазначено, що феномен міграції упродовж останніх десятиліть перебуває у сфері уваги наукової спільноти. Особливу зацікавленість учених викликають питання формування та вдосконалення термінологічної бази; різновекторні класифікації трудової міграції та прав мігрантів; особливості правового регулювання міграції в Україні, необхідність прийняття окремих нормативно-правових актів та врахування досвіду іноземних держав; створення ефективних міжнародних режимів у сфері міграційної політики; визначення загроз національній безпеці з точки зору масштабності міграційних потоків; запровадження в Україні окремих управлінських інституцій державного і регіонального рівнів. Крізь призму вивчення сукупності дисертаційних досліджень, наукової літератури, статистичних даних, різноманітних інформаційних ресурсів було сформовано основні напрями дослідження. Наголошено, що додатковим індикатором, який посилює фокус дослідження, є збройна агресія російської федерації проти України, оголошення воєнного стану та наявні у зв’язку з цим глобальні процеси як внутрішньої, так і зовнішньої міграції. Встановлено, що основними мегатрендами міграції, що актуальні сьогодні і залишатимуться такими в майбутньому, є зміни навколишнього середовища та екстремальні погодні явища, геополітична нестабільність; взаємозв’язок демографічних змін та майбутнього ринку праці.
Проаналізовано основні поняття та сутнісні характеристики трудової міграції як предмета соціально-трудового регулювання у співвідношенні з особливостями трудової міграції з точки зору наукових досліджень вітчизняних учених, а також міжнародної термінологічно-понятійної бази в порівнянні з аналогічним спектром дефініцій українського законодавства, що надало можливість підтвердити важливість уніфікації термінології у сфері міграції. Осмислення сутнісних характеристик та визначення науковцями поняття «трудова міграція» мають як спільні позиції, так і свої відмінності. У дисертаційному дослідженні запропоновано авторське бачення сутнісних характеристик трудової міграції як процесу постійного або тимчасового переміщення осіб з одного місця проживання до іншого з метою реалізації трудової діяльності, професійних здібностей, або покращення умов праці. Доведено, що зазначене визначення враховує основні сутнісні характеристики трудової міграції: добровільність переміщення працівника; тимчасовість або постійність трудового переміщення; зміна місця проживання; різноманітність форм і видів міграції; взаємозв'язок трудової міграції з соціальними та економічними процесами.
Встановлено, що основними компонентами правового статусу трудового мігранта є його права та обов’язки, дотримання процедур документального оформлення, міграційний контроль, легальність перебування та система правового захисту, на підставі чого розроблено авторську класифікацію видів трудової міграції. Констатовано, що існує потреба збагачення національного міграційного термінологічного словника, у зв’язку з чим сформовано авторські визначення окремих понять.
Досліджено європейські міграційні процеси другої половини ХХ – початку ХХІ століття та історичні передумови розвитку трудової міграції в епоху глобалізації, що дозволило доповнити вже сформовані науковцями періоди авторським баченням сучасних міграційних процесів.
Констатовано, що міжнародна трудова міграція в епоху глобалізації зумовлена низкою передумов та факторів. Основними передумовами визначено наступні: економічні передумови, які виникають через збільшення конкуренції на світовому ринку, що призводить, з одного боку, до підвищення рівня безробіття в окремих регіонах, з іншого – стимулює робочу силу здійснювати трудову міграцію у країни з більш високим рівнем заробітної плати та більш сприятливими умовами праці; демографічні передумови пов’язані зі зменшенням кількості людей працездатного віку, що викликає потребу у трудовій міграції, щоб заповнити вакансії на ринку праці; політичні передумови виникають через політичні кризи та конфлікти в окремих країнах, переслідування, війни та інші події, які можуть призводити до масової міграції населення до інших країн із метою пошуку безпеки та збереження життя; соціальні передумови спричинені різницею в рівні життя та рівні доходів між країнами, що може викликати потребу у трудовій міграції для забезпечення кращих умов життя для себе та своєї родини.
Проаналізовано основні міжнародні стандарти у сфері правового регулювання трудової міграції, серед яких Глобальний договір про безпечну, впорядковану та регулярну міграцію, Новий Пакт про міграцію та притулок, Європейська конвенція про правовий статус трудящих-мігрантів, План дій Ради Європи щодо захисту вразливих осіб у контексті міграції та притулку в Європі (2021-2025), центри формування узагальнених тенденцій у сфері міграції та «постачальники» поточних статистичних даних, зокрема Міжнародна організація праці, Центр моніторингу внутрішніх переміщень, Міжнародна організація з міграції. Установлено, що особливістю міграційного профілю України є те, що вона одночасно представляє країну походження, транзиту та призначення у зв’язку з її географічним розташуванням на перетині міжнародних шляхів міграції. Для ефективної правової координації міграції в Україні потрібен згуртований та цілісний підхід до розробки та управління міграційною політикою. Залучення зовнішніх експертів дозволить максимізувати переваги міграції, зокрема для сталого розвитку країни, мінімізувати недоліки та наблизити українські практики до міграційної політики ЄС та міжнародних стандартів.
Окреслено основні етапи становлення та розвитку національного законодавства, що регулює питання трудової міграції: проголошення незалежності України і початок формування міграційного законодавства; прийняття Конституції і проголошення на законодавчому рівні основних прав і свобод людини і громадянина, включаючи право на працю; лібералізація візового режиму з ЄС і необхідність адаптації вітчизняної нормативно-правової бази до європейських стандартів; анексія Криму та військовий конфлікт на Донбасі, що спричинили масові хвилі внутрішньої міграції; спалах пандемії COVID-19 та початок збройної агресії російської федерації проти України. Зауважимо, що правове регулювання трудової міграції здійснюється законодавством України, законодавством держави перебування, нормами міжнародних договорів України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України. Основними стейкхолдерами державної політики у сфері трудової міграції виступають КМУ, Міністерство економіки України, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерство соціальної політики України, Міністерство закордонних справ України, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство юстиції України, Міністерство освіти і науки України, Міністерство культури і інформаційної політики України, Міністерство охорони здоров’я України, Державна міграційна служба, Державна служба зайнятості, Національний банк, обласні органи виконавчої влади та ін.
Констатовано, що в рамках Цілей Сталого Розвитку міграція визнається «багатовимірною реальністю», яка має вагоме значення для розвитку країн походження, транзиту та призначення, а мігранти можуть зробити позитивний внесок в інклюзивне зростання окремих регіонів та країн у цілому. З метою дієвого реагування на виклики, пов’язані з подоланням наслідків COVID – 19 та збройних конфліктів, запропоновано доповнити Цілі сталого розвитку Ціллю «Врегульована міграція» із зазначенням проблеми працевлаштування.
З’ясовано, що політична реакція на COVID-19 зосереджена на визнанні мобільності як небезпечної та загрозливої, створюючи зв’язок між пересуванням людей і поширенням вірусу. Ключовими негативними наслідками спалаху хвороби COVID-19 у сфері забезпечення прав працівників є зменшення економічної активності та обмеження переміщення людей, зниження рівня зайнятості населення, поширення неповної або неформальної зайнятості, скорочення заробітної плати, погіршення ситуації з соціальним захистом населення, зростання нерівності. Водночас серед позитивних наслідків пандемії коронавірусної хвороби COVID-19 слід назвати набуття нового досвіду у сфері правового регулювання праці, серед яких тимчасове переведення працівника на іншу роботу, запровадження режиму простою, надання гнучкого графіку роботи, надання відпустки, переведення працівника на дистанційну (надомну) роботу, що зумовлює необхідність формування нового законодавчого сегменту для ефективного правового регулювання нових форм зайнятості.
Установлено, що унікальними особливостями регулювання праці мігрантів під час пандемії COVID-19 є наступні: обмеження на в'їзд та виїзд із країни; зміни у правилах працевлаштування; зміни у правилах праці; забезпечення безпеки мігрантів на робочому місці; захист прав мігрантів на роботі; доступ до соціального захисту. Загалом пандемія COVID-19 створила нові виклики для регулювання праці мігрантів, але водночас підкреслила необхідність створення більш справедливої та ефективної системи міграції, яка враховуватиме потреби мігрантів та забезпечуватиме їм належну підтримку та захист.
Аргументовано необхідність створення міжнародної нормативно-правової бази щодо вирішення проблем у сфері праці в умовах реагування на кризи. Український досвід правового регулювання трудових відносин в умовах збройного конфлікту орієнтує на поетапний багатовекторний підхід, який ураховує просторову диференціацію конфлікту, з особливою увагою до сприяння гідній праці, забезпечення доступу до ринку праці та інтеграції трудових мігрантів, розбудови спроможності та інституційного розвитку всіх учасників міграційного коридору. Враховуючи особливу вразливість трудових мігрантів в умовах воєнного стану, важливо забезпечити захист їх прав та потреб шляхом наступних заходів: забезпечення безпеки протягом усього коридору переміщення та створення безпечних умов на перехідних місцях; надання медичної допомоги в разі хвороби або отриманні травми; забезпечення доступу до освіти та роботи в разі втрати або необхідності перекваліфікації; забезпечення житла та інших пов’язаних із цим потреб; дотримання прав та свобод, включаючи доступ до правосуддя та захисту прав людини.
Проаналізовано досвід соціально-трудового регулювання міграції в зарубіжних країнах, що надало можливість згрупувати основні «привабливі» правові рішення для повернення українців, що виїхали за кордон, а також іноземних трудових мігрантів, серед яких: надання мігрантам та переміщеним особам соціального захисту, включно із грошовими виплатами; сприяння інтеграції у формальні ринки праці шляхом мінімізації правових перешкод і полегшення визнання попереднього навчання, досвіду роботи та кваліфікації; надання допомоги в пошуку роботи через державні служби зайнятості, що сприятиме виявленню професійних навичок та їх застосуванню згідно з потребами ринку праці, а також полегшенню пошуку роботи мігрантами.
Констатовано необхідність використання комплексного підходу щодо створення умов для повернення мігрантів в Україну через наступні механізми та ініціативи: створення державної програми забезпечення повернення мігрантів в Україну; організація рекламних та інформаційних кампаній; поліпшення умов життя та роботи в Україні; співпраця з міжнародними організаціями та іншими країнами. Загалом комплексний підхід до соціально-трудового регулювання міграції сприяє підвищенню якості життя мігрантів, їхньої інтеграції в нове середовище, а також зменшенню кількості соціальних конфліктів і підвищенню рівня їх адаптації до національного середовища. Україна потребуватиме повернення зовнішніх мігрантів у країну. З огляду на це комплексний підхід щодо питання міграції дозволить підвищити інтенсивність цього процесу.
Наголошено, що діджиталізація є перспективним напрямом розвитку правового регулювання міграції у цифровому світі, що надає можливість переосмислити наявні процеси та програми у світлі доступних нових технологій, досягти більш ефективної координації між відповідними службами на міжнародному та регіональному рівнях. Інноваційні способи використання технологій, соціальних медіа та додатків, надання мігрантам доступу до достовірної та практичної інформації про міграційні процеси та інші послуги у країнах призначення можуть підтримувати безпечну, упорядковану та регулярну міграцію та сприяти останній. Водночас електронні системи міграції мають бути максимально прозорими, доступними та захищеними.
Доведено корисність та важливість інформаційного ресурсу «Дія для мігрантів», що надає різноманітну інформацію для мігрантів та осіб, які знаходяться в Україні на тимчасовому перебуванні або постійному проживанні.
Сформовано власне бачення перспектив удосконалення правового регулювання трудової міграції згідно з міграційними трендами глобального та національного характеру у сфері соціально-трудового аспекту міграції, а саме: мир і безпека як рушії розвитку та безпечної міграції; міграція як «ліфт» можливостей; міграція та повільні зміни клімату; торгівля людьми на шляхах міграції; співпраця із зовнішніми та внутрішніми стейкхолдерами; діджиталізація; внески мігрантів у всьому світі; вплив COVID-19 на міграцію та мобільність мігрантів; збройні конфлікти (зокрема, збройна агресія російської федерації проти України та участь країн світу в розв’язанні цього конфлікту).
Акцентовано увагу на тому, що з метою удосконалення правового регулювання внутрішньої трудової міграції необхідно враховувати наступні аспекти: розробка чітких та прозорих механізмів реєстрації мігрантів та контролю за їхнім працевлаштуванням; підвищення відповідальності роботодавців за порушення законодавства про працю мігрантів та укладення незаконних угод; забезпечення доступу мігрантів до ринку праці, особливо в тих регіонах, де виникає підвищена потреба в робочій силі; підтримка мігрантів у процесі адаптації до нового соціального та культурного середовища, зокрема надання допомоги у вивченні мови та знайомстві з місцевою культурою; захист прав мігрантів на робочому місці, зокрема прав на гідні умови праці, соціальний захист та медичну допомогу; розробка та впровадження спеціальних програм та проєктів, спрямованих на підтримку внутрішньої трудової міграції, включаючи навчальні та професійні курси, фінансову підтримку та пільги для мігрантів; забезпечення координації між різними державними органами та міжнародними організаціями у сфері внутрішньої трудової міграції; вдосконалення механізмів міжнародного співробітництва в галузі трудової міграції, зокрема укладення угод про захист прав мігрантів, вирішення спірних питань та координація дій; розвиток онлайн-ресурсів; забезпечення правового захисту мігрантів шляхом правового супроводу процесів міграції та надання консультацій мігрантам.
Суть розробки, основні результати:
In the dissertation, a comprehensive study of the theoretical and legal
foundations of the legal regulation of migration, the genesis of the international and
national legal framework, modern factors of influence on the social and labor
regulation of migration was carried out, conceptual proposals were formed, united
by directions of implementation and aimed at improving the migration profile of
Ukraine. The relevance of the dissertation study is determined by the theoretical and
practical significance of the issue, the provision of scientific understanding of the
national vector of social and labor migration as a component of the developing legal
system, taking into account global challenges, world achievements and values. The
integration of Ukraine into a single space of migration determines the relevance of the analysis of national conditions of migration in the context of European migration
routes through the study of historical-legal and globalization factors of the formation
and development of the system of legal regulation of migration, the study of foreign
experience in the regulation of labor migration in the context of the possible use of
its individual elements in the national legal field . .
The scientific novelty of the obtained results arises from the fact that the
dissertation is a new and original research in terms of content, which is devoted to
the social and labor features of the legal regulation of migration on the basis of a
comprehensive analysis of statistical data, theoretical and practical problems of
forming a terminological toolkit, the genesis of the formation and development of
national migration legislation. and compliance with international standards,
experience of its social and labor regulation of the labor market in European
countries. Proposals have been made to improve the legal regulation of relations in
the migration sphere, taking into account the achievement of the goals of sustainable
development in the conditions of martial law.
It is noted that the phenomenon of migration has become the focus of the
scientific community during the last decade. Scientists were particularly interested
in the issues of formation and improvement of the terminological base; different
vector classifications of labor migration and migrants' rights; peculiarities of the
legal regulation of migration in Ukraine, the need to adopt separate legal acts and
take into account the experience of foreign countries; creation of effective
international regimes in the field of migration policy; identification of threats to
national security from the point of view of the scale of migration flows; the
introduction of separate management institutions at the state and regional levels in
Ukraine. Through the prism of studying the totality of dissertation studies, scientific
literature, statistical data, various information resources, the main directions of
research were formed. It is emphasized that an additional indicator that strengthens
the focus of the research is the armed aggression of the Russian Federation against
Ukraine, the declaration of martial law and the global processes of both internal and
external migration that exist in connection with this. It has been established that the
main migration megatrends that are relevant today and will remain so in the future
are environmental changes and extreme weather events, geopolitical instability; the
relationship between demographic changes and the future labor market.
The main concepts and essential characteristics of labor migration as a subject
of social and labor regulation were analyzed in relation to the peculiarities of labor
migration from the point of view of scientific research by domestic scientists, as well
as the international terminological and conceptual base in comparison with a similar
spectrum of definitions of Ukrainian legislation, which made it possible to confirm
the importance of unification terminology in the field of migration. The
understanding of the essential characteristics and the definition of the concept of
"labor migration" by scientists have both common positions and differences. The
author's vision of the essential characteristics of labor migration, as a process of
permanent or temporary movement of people from one place of residence to another
for the purpose of realizing work, professional abilities, or improving working
conditions, is proposed in the dissertation research. It is proved that the specified
definition takes into account the main essential characteristics of labor migration:
the voluntary movement of the employee; temporary or permanent labor transfer;
change of residence; variety of forms and types of migration; relationship between
labor migration and social and economic processes.
It was established that the main components of the legal status of a labor
migrant are his rights and obligations, compliance with documentation procedures,
migration control, legality of stay and the system of legal protection, on the basis of
which the author's classification of types of labor migration was developed. It was
established that there is a need to enrich the national migration terminological
dictionary, in connection with which the author's definitions of individual concepts
were formed.
The European migration processes of the second half of the 20th - the beginning
of the 21st century and the historical prerequisites of the development of labor
migration in the era of globalization were studied, which allowed to supplement the
periods already formed by scientists with the author's vision of modern migration
processes.
It has been established that international labor migration in the era of
globalization is determined by a number of prerequisites and factors. The main
prerequisites are defined as follows: economic prerequisites that arise due to
increased competition on the world market, which leads, on the one hand, to an
increase in the level of unemployment in certain regions, and on the other hand,
stimulates the labor force to carry out labor migration to countries with a higher level
of wages and more favorable working conditions; demographic prerequisites are
associated with a decrease in the number of people of working age, which causes the
need for labor migration to fill vacancies in the labor market; political prerequisites
arise due to political crises and conflicts in individual countries, persecution, wars
and other events that can lead to mass migration of the population to other countries
in order to find safety and preserve life; social prerequisites are caused by the
difference in living standards and income levels between countries, which can cause
the need for labor migration to ensure better living conditions for oneself and one's
family.
The main international standards in the field of legal regulation of labor
migration are analyzed, including the Global Compact on Safe, Orderly and Regular
Migration, the New Pact on Migration and Asylum, the European Convention on the
Legal Status of Migrant Workers, the Council of Europe Action Plan for the
Protection of Vulnerable Persons in the Context of Migration and asylum in Europe
(2021-2025), centers for the formation of generalized trends in the field of migration
and "providers" of current statistical data, such as the International Labor
Organization, the Center for Monitoring Internal Movements, the International
Organization for Migration. It was established that the peculiarity of the migration
profile of Ukraine is that it simultaneously represents the country of origin, transit
and destination in connection with its geographical location at the intersection of
international migration routes. Effective legal coordination of migration in Ukraine
requires a cohesive and holistic approach to the development and management of
migration policy. The involvement of external experts will allow to maximize the
benefits of migration, in particular, for the sustainable development of the country,
minimize the disadvantages and bring Ukrainian practices closer to the migration
policy of the EU and international standards.
The main stages of formation and development of national legislation
regulating the issue of labor migration are outlined: the declaration of Ukraine's
independence and the beginning of the formation of migration legislation; adoption
of the Constitution and declaration at the legislative level of the basic rights and
freedoms of man and citizen, including the right to work; liberalization of the visa
regime with the EU and the need to adapt the domestic legal framework to European
standards; the annexation of Crimea and the military conflict in Donbas, which
caused massive waves of internal migration; the outbreak of the COVID-19
pandemic and the beginning of the armed aggression of the Russian Federation
against Ukraine. We note that the legal regulation of labor migration is carried out
by the legislation of Ukraine, the legislation of the host country, the norms of
international treaties of Ukraine, the consent of which has been granted by the
Verkhovna Rada of Ukraine. The main stakeholders of state policy in the field of
labor migration are the CMU, the Ministry of Economic Development, Trade and
Agriculture of Ukraine, the Ministry of Foreign Affairs, the State Migration Service,
the State Employment Service, the Ministry of Social Policy, the Ministry of Justice,
the National Bank, regional executive bodies, etc.
It was established that within the framework of the Sustainable Development
Goals, migration is recognized as a "multidimensional reality" that is of great
importance for the development of the countries of origin, transit and destination,
and migrants can make a positive contribution to the inclusive growth of certain
regions. In order to effectively respond to the challenges associated with overcoming
the consequences of COVID-19 and armed conflicts, it is proposed to supplement
the Sustainable Development Goals with the Goal "Regulated Migration" with an
indication of the employment problem.
It found that the political response to COVID-19 focused on framing mobility
as dangerous and threatening, creating a link between the movement of people and
the spread of the virus. The key negative consequences of the outbreak of the
COVID-19 disease in the field of ensuring the rights of workers are a decrease in
economic activity and restrictions on the movement of people, a decrease in the level
of employment of the population, the spread of part-time or informal employment,
a reduction in wages, a worsening of the situation with social protection of the
population, and an increase in inequality. At the same time, among the positive
consequences of the pandemic of the coronavirus disease COVID-19, the acquisition
of new experience in the field of legal regulation of labor should be mentioned,
including the temporary transfer of an employee to another job, the introduction of
a layoff regime, the provision of a flexible work schedule, the provision of vacation,
the transfer of an employee to remote (home) work , which necessitates the
formation of a new legislative segment for effective legal regulation of new forms
of employment.
It has been established that the following are the unique features of migrant
labor regulation during the COVID-19 pandemic: restrictions on entry and exit from
the country; changes in employment rules; changes in labor regulations; ensuring
the safety of migrants at the workplace; protection of migrants' rights at work; access
to social protection. Overall, the COVID-19 pandemic has created new challenges
for the regulation of migrant labor, but at the same time it has highlighted the need
for a more equitable and efficient migration system that takes into account the needs
of migrants and provides them with adequate support and protection.
The need to create an international legal framework for solving problems in the
field of labor in the context of crisis response is argued. The Ukrainian experience
of legal regulation of labor relations in conditions of armed conflict focuses on a
step-by-step multi-vector approach that takes into account the spatial differentiation
of the conflict, with special attention to the promotion of decent work, ensuring
access to the labor market and integration of migrant workers, capacity building and
institutional development of all participants of the migration corridor. Given the
particular vulnerability of labor migrants in the conditions of martial law, it is
important to ensure the protection of their rights and needs through the following
measures: ensuring security throughout the migration corridor and creating safe
conditions at transit points; provision of medical assistance in case of illness or
injury; ensuring access to education and work in case of loss or need for retraining;
provision of housing and other related needs; respect for rights and freedoms,
including access to justice and protection of human rights.
The experience of social and labor regulation of migration in foreign countries
was analyzed, which made it possible to group the main "attractive" legal solutions
for the return of Ukrainians who went abroad, as well as foreign labor migrants,
including: providing migrants and displaced persons with social protection,
including monetary payments; facilitating integration into formal labor markets by
minimizing legal barriers and facilitating the recognition of prior education, work
experience and qualifications; providing job search assistance through public
employment services, which will contribute to the identification of professional
skills and the application of these skills according to the needs of the labor market,
as well as facilitating the job search of migrants.
The need to use a comprehensive approach to creating conditions for the return
of migrants to Ukraine through the following mechanisms and initiatives was
identified: creation of a state program to ensure the return of migrants to Ukraine;
organization of advertising and information campaigns; improvement of living and
working conditions in Ukraine; cooperation with international organizations and
other countries. In general, a comprehensive approach to the social and labor
regulation of migration contributes to improving the quality of life of migrants, their
integration into the new environment, as well as reducing social conflicts and
increasing their level of adaptation to the national environment. Ukraine will need
the return of external migrants to the country, so a comprehensive approach to the
issue of migration will increase the intensity of this process.
It was emphasized that digitization is a promising direction for the development
of legal regulation of migration in the digital world, which provides an opportunity
to rethink existing processes and programs in the light of available new technologies,
to achieve more effective coordination between relevant services at the international
and regional levels. Innovative ways of using technology, social media and
applications, giving migrants access to reliable and practical information about
migration processes and other services in destination countries can support and
facilitate safe, orderly and regular migration. At the same time, electronic migration
systems should be as transparent, accessible and secure as possible.
The usefulness and importance of the information resource "Action for
Migrants", which provides a variety of information for migrants and persons who
are in Ukraine for a temporary stay or permanent residence, has been proven.
An own vision of the prospects for improving the legal regulation of labor
migration in accordance with migration trends of a global and national nature in the
field of social and labor aspects of migration has been formed, namely: peace and
security as drivers of development and safe migration; migration as an "elevator" of
opportunities; migration and slow climate change; human trafficking on migration
routes; cooperation with external and internal stakeholders; digitization;
contributions of migrants worldwide; impact of COVID-19 on migration and
mobility of migrants; armed conflicts (including the armed aggression of the Russian
Federation against Ukraine and the participation of the countries of the world in
resolving this conflict).
It was emphasized that in order to improve the legal regulation of internal labor
migration, the following aspects should be taken into account: the development of
clear and transparent mechanisms for registering migrants and monitoring their
employment; increasing the responsibility of employers for violating the legislation
on migrant labor and concluding illegal agreements; ensuring the access of migrants
to the labor market, especially in those regions where there is an increased need for
labor; supporting migrants in the process of adaptation to a new social and cultural
environment, including providing assistance in learning the language and getting to
know the local culture; protection of the rights of migrants at the workplace,
including the rights to decent working conditions, social protection and medical
assistance; development and implementation of special programs and projects aimed
at supporting internal labor migration, including educational and professional
courses, financial support and benefits for migrants; ensuring coordination between
various state bodies and international organizations in the field of internal labor
migration; improvement of mechanisms of international cooperation in the field of
labor migration, in particular, conclusion of agreements on protection of migrants'
rights, resolution of disputed issues and coordination of actions; development of
online resources; providing legal protection for the protection of migrants through
legal support of migration processes and providing advice to migrants.